عصر خودرو

انتشار ۱۰۰۰ تومانی جدید مغایر تبدیل ریال به تومان است؟

عصر بازار- بعد از مصوبه هیات وزیران برای تبدیل واحد پول ملی از ریال به تومان، بانک مرکزی به تازگی از اسکناس ۱۰ هزار ریالی با نقشی جدید رونمایی کرده و قرار است از سال آینده منتشرشود. اکنون این سوال مطرح است که در آستانه حذف ریال، انتشار اسکناس ریالی مغایرتی ایجاد نمی‌کند؟

انتشار ۱۰۰۰ تومانی جدید مغایر تبدیل ریال به تومان است؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، در آذرماه امسال هیات دولت در جریان بررسی لایحه «قانون بانک مرکزی» تصمیم به تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان گرفت. البته این مصوبه در قالب بررسی لایحه‌ای بود که باید به مجلس رفته و در مورد آن تصمیم گیری نهایی انجام و مصوب می‌شد.

    در صورتی که در سال آینده نمایندگان مجلس به تبدیل واحد پولی رای داده و برای اجرا به بانک مرکزی ابلاغ شود آنگاه در پول‌های جدیدی که چاپ خواهد شد یک صفر حذف و اسکناس‌ها تومانی خواهند شد. 

    این در شرایطی است که اخیرا و در حضور رئیس جمهوری از اسکناس جدید 1000 تومانی رونمایی شده و قرار است از حدود 14 تا 15 خردادماه سال آینده در بازار پول منتشر شود. اقدام برای انتشار این اسکناس که بر اساس ضوابط فعلی بر مبنای ریال چاپ و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت در مواردی این ابهام را ایجاد کرده که وقتی تصمیم به تبدیل ریال به تومان  بوده و در این شرایط دیگر اسکناس های ریالی چاپ نمی‌شود آیا اسکناس جدید مغایرتی با مصوبه هیات دولت ندارد؟

    بر اساس توضیحاتی که رحیمی –مدیرکل اداره نشر و ریالی بانک مرکزی-ارائه کرده است، هیچ مغایرتی بین انتشار اسکناس 10000 ریالی جدید و مصوبه تبدیل واحد پول ملی وجود ندارد. به گفته وی، در هر صورت ایجاد ابزار پرداخت کافی یکی از وظایف اصلی بانک مرکزی به شمار می‌رود که اسکناس 1000 تومانی جدید هم جزئی از آن است. این در حالی است که برای اجرایی شدن مصوبه هیات وزیران در مورد تبدیل ریال به تومان باید مجلس نیز بررسی لازم را انجام داده و نسبت به آن رای مثبت صادر کند که خود زمان بر بوده و بانک مرکزی نمی‌تواند عملیات خود را متوقف کند. از سویی دیگر حتی تبدیل ریال به تومان به معنای حذف و جمع آوری یکباره اسکناس‌های موجود که واحد ریال دارند نخواهد بود و به مرور و در جریان گردش پول خارج خواهند شد و اسکناس‌های جدیدی به تدریج جایگزین می‌شوند.

    در مجموع مصوبه تبدیل ریال به تومان ارتباطی به سیاست حذف سه صفر از پولی ملی که مدت‌هاست بحث آن مطرح است نداشت و آنطور که مدیران بانک مرکزی عنوان کردند در جهت حرکت بر مبنای عرف جامعه به شمار رفته و موجب خواهد شد تا حتی در موارد محدودی هم که از ریال در مبادلات روزانه مالی و پولی کاربرد داشت، استفاده نشود. بر این اساس مواردی همچون دفاتر حسابداری، چاپ اسکناس، دسته چک و یا ضوابط نگهداری حساب‌ها در بانک‌ها با تغییراتی مواجه شده و ریال به تومان تبدیل می‌شود در عین حال که در بانکداری الکترونیک نیز این تغییرات اعمال خواهد شد.

    برچسب ها