عصر خودرو

معاون فناوری اطلاعات بانک مرکزی:

بانک مرکزی هیچ‌گاه سیستم ساتنا بانک‌ها را قطع نمی کند

عصر بازار- معاون فناوری اطلاعات بانک مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی هیچ وقت سیستم ساتنای یک بانک را قطع نمی‌کند، گفت: وقتی بانک پول نداشته باشد و به عنوان مثال در حالت اضافه برداشت باشد، ساتنا به صورت اتوماتیک از کار می‌افتد.

بانک مرکزی هیچ‌گاه سیستم ساتنا بانک‌ها را قطع نمی کند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از فارس، ناصر حکیمی در مورد خبر قطع شدن سیستم ساتنای «سامانه تسویه ناخالص آتی» برخی بانک ها به دلیل اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی، اظهارداشت: بانک مرکزی هیچ وقت سیستم ساتنای بانک را به دلیل اضافه برداشت قطع نمی کند.

    وی افزود: ساتنا سیستمی است که وقتی بانک پول داشته باشد، می‌توان از آن استفاده کنید، اما وقتی پول نداشته باشد و مثلا در حالت اضافه برداشت باشد، ساتنا به صورت اتوماتیک از کار می‌افتد، چون پولی در حساب بانک نیست.

    معاون فناوری اطلاعات بانک مرکزی در واکنش به این سوال که بنابراین بانک مرکزی سانتا را قطع نمی کند؟، گفت: خیر؛ وقتی پولی در حساب بانک نیست سیستم از کار می افتد؛ مثل اینکه منبع آب خالی شده و کسانی که از این منبع آب استفاده می‌کردند، بگویند آب ما قطع شده است.

    وی درخصوص فعالیت بانک های ایرانی در چارچوب سوئیفت و میزان توسعه روابط با بانک های خارجی، بیان کرد: سوئیفت کاملا برقرار است، اما دو مقوله وجود دارد که آیا بانک ها عضو سوئیفت هستند، یا خیر که پاسخ آن این است که بله، بانک ها به سوئیفت متصل هستند.

    حکیمی ادامه داد: اما نکته بعدی این است که آیا بانک طرف مقابل با بانک ایرانی همکاری می‌کند، یا خیر که این ارتباطی به سوئیفت ندارد.

    معاون فناوری اطلاعات بانک مرکزی با بیان اینکه روابط بانکی پس از برقراری روابط کارگزاری به وجود می آید، افزود: این روابط پس از ایجاد اعتماد بین دو بانک به وجود می آید که ایجاد این اعتماد کمی زمان بر است، زیرا مولفه‌های زیادی وجود دارد تا این دو بانک به یکدیگر اعتماد کنند.

    برچسب ها