عصر خودرو

آیسکو و ارتباط ۹۵ درصدی ایران با فعالان جهانی بازار سرمایه

عصر بازار- یکی از مهمترین خبرهای بازار سرمایه در سال۹۵، پیوستن ایران به سازمان بین‌المللی اوراق بهادار (آیسکو) بود. در حالی که ایران از سال ۲۰۰۸ درخواست خود را برای پیوستن به سازمان آیسکو ارائه کرده بود، سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر و قانون گذار بازار سرمایه ایران در تاریخ ۱۰ فروردین ۱۳۹۵ عضو سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار شد و ایران به طور رسمی به این سازمان پیوست.

آیسکو و ارتباط ۹۵ درصدی ایران با فعالان جهانی بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، وزارت اقتصاد و دارایی در چهل و یکمین روز از اجرای برنامه 100 روز 100 اقدام خود که در آن به معرفی100 دستاورد مهم این وزارت خانه در دولت یازدهم و وزارت علی طیب نیا می پردازد با معرفی «آیسکو و ارتباط 95 درصدی ایران با فعالان جهانی بازار سرمایه»، به عنوان یکی از دستاوردهای مهم این وزارت خانه در گزارشی آورده است: سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (IOSCO) به عنوان مهم ترین مجمع بین المللی بازار سرمایه که در سال 1983 تاسیس شد، مجمعی از سازمان‌های قانون گذار بازارهای اوراق بهادار دنیا است که بیش از 95 درصد بازارهای سرمایه دنیا را در برمی گیرد.

    سازمان آیسکو به دبیرکلی آقای «پل اندروز»، 126 عضو عادی و 23 عضو پیوسته و 65 عضو وابسته دارد که ایران در حال حاضر عضو پیوسته سازمان است و قرار است به زودی عضو عادی این سازمان شود. اعضای این سازمان به طور عمده نهادهای ناظر بازارهای سرمایه یا قانون گذاران مالی کشورهای مختلف دنیا هستند. دبیرخانه دائم این سازمان در شهر مادرید (اسپانیا) قرار دارد. آیسکو متشکل از چهار کمیته منطقه ای، آفریقا و خاورمیانه، آسیا و اقیانوسیه، اروپایی و آمریکایی است و یکی از مهم‌ترین کمیته‌های آن کمیته رشد و بازارهای نوظهور به شمار می رود.

    تلاش دولت برای بهبود فضای بین المللی

    سازمان آیسکو مهمترین نهاد بازار سرمایه به حساب می‌آید به طوری که 95 درصد بازار سرمایه دنیا در این سازمان عضو هستند، چرا که عضویت در این سازمان منافع زیادی را در بر دارد. مسلما در شرایط بین المللی نامناسب کشورهایی که علاقه ای به پیشرفت بازار سرمایه ایران ندارند، تمایل نداشتند که ایران به این سازمان بپیوندد، اما بعد از بهبود شرایط بین المللی ایران موفق شد که به عضویت این سازمان درآید. علی رغم بهبود فضای بین المللی در یک سال گذشته، بدون تلاش های مجدانه و سیاست گذاری اثر بخش دولت یازدهم و سازمان بورس اوراق بهادار، عضویت در آیسکو امکان پذیر نبود.

    در سال گذشته بالغ بر صدها صفحه مستندات بازار سرمایه به آیسکو ارسال شد، مسوولان بازار سرمایه ایران جلسات متعددی نیز با دبیرکل و مقامات ارشد این سازمان برگزار کردند و رایزنی‌های متعددی با مقامات بازار سرمایه دنیا مانند نهادهای ناظر موثر در تصمیم گیری در آیسکو از جمله در هیات مدیره این سازمان صورت گرفت تا ایران به عضویت این سازمان کلیدی درآید.

    اهداف آیسکو

    یکی از اهداف مهم سازمان بین المللی کمیسیون های اوراق بهادار، همکاری اعضا برای ارتقای استانداردهای بهینه مقررات در راستای نیل به بازارهای منسجم، بی‌طرف و کارآ است. از دیگر اهداف این سازمان می‌توان به تبادل تجربیات درجهت ارتقای توسعه بازارهای داخلی اشاره کرد. فراهم آوردن امکان همکاری دوجانبه برای ارتقای سلامت بازارها از طریق ارائه سلسله استانداردهای ویژه و با برخورد موثر در برابر خطاها یکی دیگر از اهداف آیسکو است. از اهداف آیسکو، هم راستا کردن تلاش‌ها جهت ایجاد استانداردها و نظارت موثر بر داد وستدهای اوراق بهادار بین المللی است.

    مزیت پیوستن به آیسکو

    مفهوم عضویت در آیسکو این است که سازمان بورس از استانداردهای بین المللی لازم در حوزه بازار سرمایه برخوردار است، ضمن اینکه پس از عضویت در این سازمان بین المللی، سرمایه گذاران خارجی می توانند با اطمینان خاطر بیشتری وارد بورس های فعال ایران شوند. مزیت دوم، فراهم شدن امکان استفاده از دوره‌های آموزشی، سمینارها و خدمات فنی آیسکو است اما سومین و شاید مهم ترین مزیت، به وجودآمدن یک پرستیژ جهانی برای بازار سرمایه ایران است. چهارمین مزیت هم بازشدن راه برای بازگشت بورس تهران به فدراسیون جهانی بورس‌ها (WFE)است. مزیت‌های دیگر عضویت ایران در آیسکو این است که همه کشورهای عضو به طور خودکار تفاهمنامه چندجانبه‌ای (MMOU) با هم امضا می‌کنند که این تفاهم‌نامه مزایای بسیاری دارد.

    ایران، قدیمی ترین بازار سرمایه خاورمیانه

    بازار سرمایه ایران یکی از بازارهایی است که در منطقه از استانداردهای بالایی برخوردار است و یکی از قدیمی ترین بورس های خاورمینه به حساب می آید، به طوری که بورس تهران با بیش از 50 سال سابقه یکی از قدیمی ترین بورس های خاورمیانه به شمار می رود. بسیاری از کشورهایی که امروزه در بخش بورس مطرح هستند، درزمان راه اندازی بورس

    تهران به وجود نیامده بود. با عضویت ایران در آیسکو، بازارهای سرمایه به سمت استانداردهای بین المللی حرکت می کنند. همچنین عضویت در این سازمان موجب خواهد شد تا نگاه به بازار سرمایه ایران از داخلی به بین المللی تغییر کند.

    افزایش 100 درصدی سرمایه گذاری

    بازار سرمایه ایران دارای پتانسیل بالایی است به طوری که بعد از پیوستن ایران به آیسکو شاهد افزایش 100 درصدی جذب سرمایه گذار خارجی در کشور بودیم. به عنوان مثال پیش از پیوستن ایران به سازمان آیسکو، بسیاری از افرادی که تمایل داشتند در بازار سرمایه ایران سرمایه گذاری کنند، نگران رعایت نشدن الزامات و استانداردهای آیسکو بودند و آرامش خاطر برای سرمایه گذاری نداشتند. اما پس از پیوستن ایران به سازمان آیسکو آرامش خیال و ضمانت سرمایه گذاری به سرمایه گذاران نهادهای مالی و اوراق بهادار داده شد که ما عضو این سازمان هستیم و تمام استانداردهای جهانی را رعایت می کنیم. عضویت ایران در آیسکو نقش به سزایی در جذب سرمایه گذاری خارجی داشت. پیوستن ایران به سازمان آیسکو همانطور که باعث می شود بازار بین المللی را تحت تاثیر قرار دهد موجب بهبود بازار داخلی هم شده است.

    افزایش اعتبار بازار سرمایه

    آیسکو به عنوان یک سازمان بین المللی در مقایسه با سایر سازمان ها از سطح و ظرفیت بسیار بالاتری برخوردار بوده و حضور در آیسکو باعث افزایش اعتبار بازار سرمایه ایران است. یکی از مهمترین ارزش های عضویت در آیسکو برای ایران، تبادل فنی و تکنیکال است. حضور در آیسکو منجر به تبادل اطلاعات در بالاترین سطح حوزه بازار سرمایه می شود. همچنین انتقال تکنولوژی، تخصص و استفاده از برنامه های آموزشی آیسکو فرصتی بی نظیر برای بازار سرمایه ایران رقم زده است. فرصتی که بازار سرمایه ایران بیش از هشت سال در انتظار آن بود و در دولت یازدهم این مهم محقق شد.
    در همین زمینه، شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه ایران در حال حاضر عضو ناظر سازمان آیسکو است، افزود: طی 5 یا 6 ماهه آینده در زمان دولت تدبیر و امید، ایران عضو عادی سازمان آیسکو می شود. آیسکو نهادی است که تمام کمیسیون های بورس اوراق بهادار اکثر کشورها عضو آن هستند و کمیسیون اوراق بهادار ایران مقام ناظر بازار سرمایه است که عضو آیسکو شده است.

    به گفته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، ماه گذشته با دادستان کل جلسه ای برگزار شد تا اطلاعاتی که آیسکو برای عضویت عادی نیاز دارد بررسی شود، در این زمینه نیز تفاهم هایی صورت گرفت.

    محمدی تاکید کرد: عضویت در این نهاد برای سرمایه گذاران خارجی دستاوردی بسیار مهم به شمار می آید، چراکه این نهاد برای کشورهای عضو مقرراتی وضع کرده که معاملات در این کشورها به صورت منصفانه، شفاف و کارا با کمترین هزینه انجام شود.

    وی، عضویت ناظر ایران در آیسکو را یکی از دستاوردهای مهم سازمان بورس تلقی کرد و گفت: عضویت در آیسکو بازار سرمایه ایران را به بازار سرمایه بین المللی متصل می کند و بدین ترتیب می توانیم سرمایه گذاران خارجی را به صورت سرمایه گذاری در سبد دارایی ها یعنی سهام یا سایر ابزارهای مالی مانند ابزار مشتقه، آپشن و در قرارداهای آتی داشته باشیم.

    به گفته وی، عضویت در آیسکو در جهت بین المللی شدن بازار سرمایه ایران می تواند تفسیر شود و به ادغام بازار سرمایه ایران و یکپارچه شدن با بازار جهانی کمک می کند که طبیعتاً روی تقاضای شرکت های بورسی کشور تاثیر خواهد داشت و باعث تأمین مالی بیشتر شرکت‌ها و رونق فضای بازار سرمایه ایران می شود. از این جهت می‌توان گفت بر زندگی مردم در بلند مدت تأثیر مثبتی خواهد گذاشت اگر چه در کوتاه مدت ممکن است این تأثیر چندان ملموس نباشد.

    برچسب ها