عصر خودرو

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- بورس کالاهفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران اتفاق افتاد که در این گزارش نگاهی داریم به مهم ترین آن رویدادها.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته در گفت و گویی شفاف سازی معاملات کالاها از طریق بورس کالا را مورد حمایت پارلمان دانست و اظهار داشت: یکی از راهکارها برای جلوگیری از فساد و رانت، عرضه کالاها در بورس است.

    محمدرضا پور ابراهیمی با بیان این که بورس کالا از ورود واسطه‌های عرضه کالا جلوگیری می‌کند گفت:  بورس یک ساختار نظام‌منداست و هر کسی که معاملات خود را از طریق بورس انجام دهد با یک سازوکار شفاف مواجه می‌شود که در آن واسطه‌ای وجود ندارد.

    ماده 33 به نفع کشاورزان

    از سویی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با تاکید بر اینکه اختصاص خط اعتباری مستقل برای خرید محصولات کشاورزی در قالب ماده 33 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی لازم و ضروری است، گفت: ایجاد خط اعتباری برای خرید محصولات کشاورزی و اجرای طرح قیمت تضمینی در بورس کالا به طور یقین به نفع کشاورزان خواهد بود.

    سید کاظم دلخوش افزود؛ کشاورزان با تمام توان خود به تنهایی، بی توقع و بدون رانت تلاش می کنند و قرار دادن  خط اعتباری مستقل برای خرید محصولات کشاورزی در قالب ماده 33 قانون افزایش بهره وری کشاورزی در بورس کالا می تواند بخش قابل توجهی از مشکلات ‌ کشاورزان را کاهش دهد.

    کاهش فرارهای مالیاتی

    همچنین عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز هفته گذشته با بیان اینکه شفافیت های آماری در بورس کالا میتواند به جلوگیری از فرار مالیاتی فعالان اقتصادی کمک کند گفت: عرضه کالاهای قابل معامله در بورس کالا میتواند سدی برای فرارهای مالیاتی بوده و قیمتهای واقعی استخراج و شفافیت مالی ایجاد شود.

    به گفته محمود بهمنی، مجلس از عرضه کلیه کالاهای قابل معامله در بورس کالای ایران به منظور جلوگیری از فساد و فرار مالیاتی و همچنین توسعه طرح خرید محصولات کشاورزی در قالب ماده 33 قانون افزایش بهره وری کشاورزی در بورس کالا حمایت می کند.

    نقدینگی، پیامد مثبت عرضه محصولات کشاورزی

    از طرفی عضو هیئت رییسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه پیامد مثبت ارائه محصولات کشاورزی در بورس کالا ایجاد نقدینگی برای کشاورزان است،گفت: فروش محصولات کشاورزی در بورس کالا با نرخ مناسب عاملی برای حذف دلالان در صنعت کشاورزی به شمارمی آید.

    علی بختیاری افزود: ایجاد ساختار فیزیکی برای  ارائه محصولات کشاورزی در بورس کالا الزامی است و این درحالی است که مزیت ارائه خشکبار در بورس کالا نسبت به دیگر محصولات کشاورزی بالاتر است.

    نماد بورس کالا در تابلوی الف بازار پایه فرابورس

    از جمله رویدادهای مهم حوزه بورس کالا که هفته گذشته رخ داد گشایش رسمی نماد بورس کالا در تابلوی الف بازار پایه فرابورس بود که یکشنبه گذشته 8 اسفند ماه در نشست یک دیدار، یک عرضه در محل شرکت فرابورس ایران و با حضور مدیران عامل بورس کالا و فرابورس، اتفاق افتاد.

    امیر هامونی مدیرعامل فرابورس در این باره گفت: بازار پایه فرابورس به 3 بخش الف، ب و ج تقسیم می‌شود که تابلو الف مربوط به نهادهای مالی از جمله بورس‌ها است و بورس کالای ایران اولین بورسی است که سهام آن در تابلوی الف فرابورس پذیرش شده و کشف قیمت خواهد شد.

    حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران  نیز با تقدیر از همکاری  فرابورس که  با جدیت و سرعت، پذیرش بورس کالا را در دستور کار قرار داد، گفت: گشایش رسمی نماد بورس کالا در تابلوی الف بازار پایه فرابورس کمک می کند تا ما یک گام دیگر به سمت شفافیت بیشتر پیش برویم . سلطانی نژاد افزود: همانگونه که بورس ها بازاری برای ایجاد شفافیت در حوزه معاملات اعم ازکالا و اوراق بهادار هستند، بنابراین این حق همه سهامداران و ذی نفعان این بورس ها است که خواستار معامله و کشف قیمت سهام بورس ها در یک مکانیزم شفاف باشند.

    استقبال از زعفرانی شدن بورس

    نایب رییس شورای ملی زعفران در خصوص راه اندازی معاملات گواهی سپرده زعفران در بورس کالا گفت: معاملات گواهی سپرده زعفران به تازگی آغاز شده و برخی از افزایش قیمت زعفران به دلیل این معاملات سخن گفته اند اما این حجم از عرضه زعفران در بورس نمی تواند باعث برهم ریختن بازار و افزایش قیمت ها شود.

    محسن احتشام با تاکید بر اینکه بورس کالای ایران دارای شفافیت بوده و آمار و ارقام بر تابلوی این بورس برای همه قابل رصد است، افزود: قیمت محصولات در بورس کالا تابع عرضه و تقاضاست؛ بازاری که شرایط را برای ایجاد رقابت سالم برقرار کند باید حمایت شود.

    بهبود اوضاع بازار مسکن از مسیر بورس کالا

    مدیرعامل شرکت بین المللی توسعه ساختمانی نیز طی هفته اخیر به اقدامات و همکاری های اخیر بورس کالا جهت معاملات مسکن اشاره کرد و گفت: بورس کالا بازاری شفاف است و این بازار مالی متمرکز می تواند به روند معاملات در هر حوزه ای بهبود بخشد تا معامله گران با اطمینان خاطر بیشتری به سمت آن حرکت کنند.

    رضا کامرانی در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر مسکن در رکود به سر می برد و با توجه به وضعیت فعلی چشم انداز خاصی را در این زمینه نمی توان ارائه داد ، اما با ورود مسکن به این بازار شفاف می توان به بهبود روند این بازار امیدوار بود.

    برچسب ها