عصر خودرو

بررسی معاملات هفته‌ گذشته بازار سهام

زیان بورس از ابتدای سال به ۱.۶ درصد رسید

عصر بازار: در هفته‌ای که گذشت نوسان شاخص کل بورس اوراق و بهادار تهران در نهایت به افت ۰.۳ درصدی ختم شد تا به این ترتیب زیان این بازار از ابتدای سال به ۱.۶ درصد برسد.

زیان بورس از ابتدای سال به ۱.۶ درصد رسید
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، در هفته‌ای که  گذشته نوسان شاخص کل بورس اوراق و بهادار تهران در نهایت به افت 0.3 درصدی ختم شد تا به این ترتیب زیان این بازار از ابتدای سال به 1.6 درصد برسد. در حال حاضر حجم و ارزش معاملات به ارقام بسیار پایینی نسبت به دوران رونق این بازار تنزل کرده که این رخداد از تعمیق رکود بورس حکایت می‌کند.

    در شرایطی که متاثر از ابهامات و رکود صنایع بزرگ و کلیدی کشور مانند پتروشیمی، پالایشی‌ها، فولاد، خودرو و ... تمایل سهامداران به معامله سهام این گروه‌ها در بورس کاهش یافته، اما بررسی روند دادوستدها در این بازار نشان می‌دهد برخی معامله گران حقیقی سرمایه های خود را به سمت گروه‌های کوچک بورس نظیر قند و شکر و مواد غذایی سوق داده اند تا از این طریق به بازدهی مورد انتظار خود دست پیدا کنند.

    هفته گذشته ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به 302 میلیارد تومان رسید که در مقایسه با هفته ماقبل افت 55 درصدی را نشان می‌دهد. حجم معاملات نیز به 1095 میلیون سهم بالغ شد که از کاهش 37 درصدی نسبت به دو هفته پیش حکایت می‌کند.

    در میان 37 صنعت بورسی نیز تنها 10 صنعت تا سطح حداکثر 7.6 درصد با تغییرات مثبت شاخص روبه‌رو شدند. تعداد 5 گروه بدون تغییرات و 22 صنعت ریزش شاخص تا سطح 4 درصد را تجربه کردند. در میان گروه‌های مثبت بازار در هفته قبل، نام دو صنعت قند و شکر و مواد غذایی به چشم می‌خورد که از خیز سهامداران برای نوسان گیری در این دو گروه کوچک بورسی حکایت می‌کند. حجم مبنای پایین در این نوع از سهام باعث شده که سفته‌بازان با ایجاد صف‌های خرید سودهای بدون توجیهی را کسب کنند.

    در میان صنایع منفی بازار سهام نیز کماکان نام گروه‌های پالایشی‌ها، پتروشیمی، کاشی و سرامیک، خودرو و سیمان به چشم می‌خورد. اخیرا مرکز آمار نیز رکود 3 ماه اول صنعت و معدن را تایید کرده است.

    براساس گزارش این مرکز، شاخص تولید صنعت (IIP)، از مهم‌ترین نماگرهای کوتاه‌مدت اقتصادی است که تغییر در مقدار کالاها و خدمات تولید شده توسط بخش‌های اقتصادی مورد نظر را طی زمان نشان می‌دهد.

    نتایج نشان می‌دهد شاخص مقدار تولید صنعت بر مبنای سال پایه (100=1390) در بهار سال 94 به عدد 85.9 رسیده که در مقایسه با فصل مشابه سال قبل از رشد منفی 2 درصد برخوردار است. از سوی دیگر نتایج همچنین نشان می‌دهد شاخص کل تولید معدن بر مبنای سال پایه (100=1390) در فصل بهار 1394، معادل 98.9 است که نسبت به فصل مشابه سال قبل 0.6 درصد کاهش یافته است.

    تشدید رکود اقتصادی در کنار سیاست های انقباضی دولت برای مهار تورم موجب شده تا بورس نیز که نوسانات آن آئینه تمام نمای تحولات اقتصادی کشور است، به خصوص در معامله سهام صنایع بزرگ بازار با چالش‌های زیادی روبه رو باشد که تغییرات شاخص این صنایع به خوبی گویای این واقعیت است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها