عصر خودرو

طحانی در ارزیابی گزارش های ۹ ماهه شرکت ها؛

دو عامل مهم، عملکرد صنایع بورسی را بهبود بخشید

عصر بازار- افزایش نرخ ارز و رشد قیمت کالاهای جهانی مهمترین دلایلی بودند که باعث بهبود عملکرد شرکت ها و گزارش های ۹ ماهه شدند.

دو عامل مهم، عملکرد صنایع بورسی را بهبود بخشید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، مهدی طحانی – کارشناس بازار سرمایه در خصوص گزارش های 9 ماهه شرکت ها با تاکید بر اینکه عملکردهای دوره ای صنایع در گزارش های 9 ماهه بهبود یافته است، گفت: به صورت کلی گزارش های مالی شرکتها در عملکرد ٩ ماهه مثبت ارزیابی می شود. افزایش نرخ ارز در این مقطع زمانی در کنار رشد قیمت کالاهای جهانی باعث عملکرد مثبت اکثر شرکتها در گزارش های 9 ماهه شد.

    این کارشناس بازار سرمایه در خصوص اینکه چه صنایعی گزارش های بهتری منتشر کردند و عملکرد رو به بهبودی داشتند، ادامه داد: با توجه به اینکه مهمترین عامل مثبت بودن گزارش های 9 ماهه، افزایش نرخ ارز و رشد قیمت کالاهای جهانی بود، صنایعی که از این دو موضوع تاثیر بیشتری میگیرند، گزارش های بهتری نیز داشتند.

    به گفته وی صنعت پتروشیمی و سنگ آهن به واسطه موارد ذکر شده در بالا عملکرد بهتری داشته اند ولیکن معلوم نیست که متغیرهای ذکر شده چه مقدار پایدار باشند.

    وی همچنین درخصوص پیش بینی سال آینده با توجه به شرایط فعلی بازار سرمایه نیز اظهار داشت: سال آینده با توجه به برنامه ریزی های دولت و بانک مرکزی برای سر و سامان دادن به نظام بانکی باید سال بهتری نسبت به امسال باشد.

    این فعال بازار سرمایه معتقد است: سرمایه گذاران بازار سهام در سال ٩٥ شانس آوردند که یک مقدار قیمتهای جهانی کالاها به دلیل سفته بازی چینی ها روی این کالاها بالا رفت.

    طحانی درباره صنایع برتر و پیشرو بازار در سال آینده که می توانند روند بهتری را در سودآوری داشته باشند، این گونه توضیح داد: با توجه به اراده برای اصلاح ساختار نظام بانکی و کاهش شدید قیمت سهام این گروه به نظر این صنعت سال آینده با اقبال سرمایه گذاران مواجه شود.

    این کارشناس بازار سرمایه به شرایط حاکم بر بازار سرمایه و رکود اقتصادی نیز اشاره کرد و در این شرایط به سهامداران توصیه کرد: سرمایه گذاران در شرایط فعلی صبور باشند وحتی الامکان وارد بازیهای کوتاه مدت و سفته بازانه نشوند. بهترین استراتژی در این شرایط سهامداری با نگاه بلند مدت است.

    وی همچنین در خصوص اینکه دولت در بودجه 96 انتشار حجم قابل توجهی از اوراق مشارکت را تصویب کرده و این که این موضوع چقدر می تواند به بازار سهام آسیب بزند، اظهار داشت: در صورتی که این اوراق با نرخ های بالایی منتشر شود نه فقط بازار سرمایه بلکه کل اقتصاد را به چالش می کشد.

    وی در ادامه با توجه به اینکه سال 95 رو به اتمام است به عملکرد بازار سرمایه در این سال پرداخت و ادامه داد: به صورت کلی سال ٩٥ سال خوبی برای بازار سرمایه نبود و در تصویری بزرگتر این سال برای اقتصاد کشورمان نیز چیزی نداشته است.

    طحانی در پایان به نرخ بالای بازار بدهی و سود سپرده های بانکی به عنوان رقیب جدی بازار سهام اشاره کرد و گفت: متاسفانه اقتصاد کشور محل وزن کشی بازارهای مختلف مخصوصا بازار پول با بازار سرمایه شده است. این در شرایطی است که زور بازار پول بسیار بیشتر از بازار سرمایه است. همین عامل باعث شده سیاستگذاری های غلط در این بازار روی کلیت بازار سرمایه سایه بیندازد.

    برچسب ها