عصر خودرو

رئیس هیات عامل ایمیدرو خبر داد؛

اخذ ۵۰ هزار کیلومتر مربع پهنه اکتشافی

عصربازار-رئیس هیئت عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه تاکنون ۵۰ هزار کیلومتر مربع، پهنه اکتشافی به دست آمده است گفت: ۱۰۰درصد معادن کوچک و متوسط به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

اخذ ۵۰ هزار کیلومتر مربع پهنه اکتشافی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از مهر، مهدی کرباسیان در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت اکتشاف معادن در کشور گفت: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در فعالیت‌های اکتشافی خود تاکنون موفق به اخذ 50 هزار کیلومتر مربع پهنه اکتشافی شده که از این مقدار 6000 کیلومتر مربع هنوز در حال بررسی تکمیلی است.

    وی با اشاره به اینکه از این مقدار مطالعه تعداد 20 تارگت اصلی برای اخذ پروانه جدید در دستور کار قرار گرفته است، افزود: ایمیدرو معادن کوچک و متوسط را به طور کامل به بخش خصوصی واگذار می کند اما معادن بزرگ با مشارکت دولت و بخش خصوصی سرمایه گذاری می‌شود.

    رئیس هیئت عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه کشور ما یک میلیون و 600هزار کیلومتر مربع ظرفیت دارد افزود: همکاری‌هایی را با سازمان زمین شناسی شروع کردیم و تیم مشترکی تعیین شده تا در زمینه‌هایی که سازمان پیشرفت داشته است اما هنوز به  نتیجه نرسیده از این طریق وارد عمل شود.

    وی با تاکید بر اینکه هنوز در بخش اکتشاف کارهای زیادی در کشور باقی مانده است اظهار داشت: با تکنولوژی‌های جدیدی که وارد کشور شده، پیش بینی می‌کنیم که در برخی زمینه‌ها رشد داشته باشیم.

    معاون وزیر صنعت، معدن تجارت با اشاره به اینکه از تکنولوژی‌های روز دنیا در راه اکتشاف استفاه می‌کنیم اظهار داشت: در زمینه اکتشاف از متخصصان اروپایی، کانادایی و استرالیایی استفاده می کنیم و همچنین در اکتشاف عناصر نادر خاکی همکاری‌های خوبی با آفریقای جنوبی، هند و چین داریم و با تیم مرکز تحقیقات چین، در حال مذاکره هستیم.

    وی در خصوص اینکه چرا تاکنون بخش معدن نتوانسته سهم زیادی در درآمدهای کشور داشته باشد گفت: یکی از موارد این است که بخش معدن، پرریسک در اکتشاف است و رسیدن به سود در آن طولانی مدت است. سال گذشته «ایمیدرو» 130 میلیارد تومان در حوزه اکتشاف هزینه کرد.

    وی ادامه داد: باید بپذیریم که سایه نفت از سالها پیش بر ایران افتاده و واردات ما در مقابل صادرات نفت، زیاد بوده است.

    کرباسیان تصریح کرد: علت دیگر این است که بودجه اکتشاف به بودجه دولت وصل است به همین دلیل کمبود بودجه اجازه توسعه این بخش را نمی‌دهد.

    رئیس هیئت عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه در دولت یازدهم این سازمان با حمایت وزارت صنعت وارد عرصه اکتشاف شد افزود: یکی از شاخص‌های این دولت همین عملیات وسیع اکتشافی است که ایمیدرو انجام داده است.

    وی گفت: از 250 هزار کیلومتر مربعی که از سال 93 کار اکتشاف آن را شروع کرده ایم 400 محدوده امیدبخش یافت شد که همه اینها قابل واگذاری به بخش خصوصی است.

    رئیس هیئت عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه در حال حاضر 5 طرح اکتشافی برای واگذاری به بخش خصوصی فراخوان داده شده است افزود: سال گذشته ظرفیت معدن زرشوران 50 تن افزایش یافت که به دلیل کشف یک رگه در عمق 300 متری این معدن است.

    وی با اعلام اینکه در حال حاضر در 25 استان کشور فعال هستیم گفت: کشف عناصر نادر خاکی از سال 93 در کشور شروع شد و از 300 هزار تن برآورد اولیه به رقم یک میلیون و 200 هزار تن رسیده‌ایم.

    برچسب ها