عصر خودرو

مجری طرح فاز ۱۹ جنوبی:

تولید روزانه ۷۵ تا ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی از فاز ۱۹ پارس جنوبی

عصر بازار- مجری طرح فاز ۱۹ جنوبی با بیان اینکه فاز ۱۹ پارس جنوبی در فروردین‌ماه به طور کامل در مدار اجرا قرار می‌گیرد، درمورد محصولات پالایشگاه این فاز گفت: یکی از مهم‌ترین محصولات این فاز تولید روزانه ۷۵ تا ۸۰ هزار بشکه معیانات گازی در روز است.

تولید روزانه ۷۵ تا ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی از فاز ۱۹ پارس جنوبی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایسنا, حمیدرضا مسعودی با اشاره به سابقه طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبی گفت: طرح توسعه این فاز در سال 1389 به کنسرسیومی متشکل از سه شرکت ایرانی واگذار شد. شرکت پتروپارس به عنوان پیمانکار حفاری و رهبر کنسرسیوم شرکت پتروپارس ایران به عنوان پیمانکار پالایشگاه و تاسیسات خشکی و شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران به عنوان پیمانکار بخش فراساحل، خطوط لوله، سکوها و جکت‌ها، توسعه این فاز را به مبلغ 4 میلیارد و 800 میلیون تومان بر عهده گرفتند.

    وی در مورد بخش فراساحل فاز 19 پارس جنوبی اظهار کرد: بخش فراساحل این طرح شامل ساخت و نصب جکت‌ و سه عرشه بود که دو عرشه آن اصلی هستند و ظرفیت فراورش هر کدام 28.5 میلیون مترمکعب گاز در روز است. همچنین این طرح دارای یک سکوی اقماری است که ظرفیت تولید این سکو 4.2 میلیون مترمکعب گاز در روز است.

    مجری طرح فاز 19 جنوبی ادامه داد: البته یک سکوی اقماری دیگر به نام STD2 اضافه شد که ظرفیت تولید آن 500 میلیون فوت مکعب یا 14.2 میلیون مترمکعب گاز در روز است. این دو سکوی اقماری گاز خود را به سکوهای اصلی منتقل می‌کنند و فراورش آنها به ظرفیت 28.2 روی سکوهای اصلی انجام می‌شود.

    مسعودی با بیان اینکه برداشت گاز از فاز 19 پارس جنوبی جمعا 56.6 میلیون مترمکعب است، افزود: به طور کلی 21 حلقه چاه در فاز 19 پارس جنوبی حفر شده است از سوی دیگر برای اینکه سکوهای اقماری بتوانند گاز خود را به سکوهای اصلی و سکوهای اصلی بتوانند گاز خود را به پالایشگاه منتقل کنند، خط لوله زیردریایی اجرا شد. این خطوط لوله حدود 14 کیلومتر به قطر 18 اینچ است. همچنین 2 رشته خط لوله 32 اینچ انتقال گاز ترش در این فاز نصب شده که طول یکی از آنها 114 کیلومتر و طول دیگری 112 کیلومتر است که گاز تولید شده از سکوهای اصلی به سمت پالایشگاه منتقل می‌کنند.

    وی ادامه داد: برای آنکه از خوردگی لوله‌های 32 اینچی جلوگیری شود، خط لوله 4.5 اینچی NEG که گلایکول در آنها جاری می‌شود، در پشت آنها قرار گرفته است. در حال حاضر کلیه اصلاحاتی که بر روی سکوی STD2 باید انجام می‌شد، از فاز 1 به فاز 19 به طور کامل انجام شده است و تولید آن در اردیبهشت 95 به میزان 4.2 میلیون مترمکعب آغاز شده است. همچنین کلیه جکت‌ها نصب شده و عملیات حفاری به اتمام رسیده است. در حال حاضر 21 حلقه چاه تولیدی داریم و سکوهای اصلی به طور کامل تولیدی شدند. خط لوله‌ها نیز تست شدند و در مدار تولید قرار گرفتند.

    مجری طرح فاز 19 جنوبی در ادامه در مورد بخش خشکی فاز 19 پارس جنوبی توضیح داد: ساخت پالایشگاه خشکی در زمینی به مساحت 216 هکتار برنامه‌ریزی شد. تولیدات در پالایشگاه با دریافت 56.6 میلیون مترمکعب گاز غنی در روز انجام می‌شود که پس از شیرین‌سازی این گاز میزان به 50 میلیون مترمکعب گاز شیرین می‌رسد و به خط سراسری منتقل می‌شود. گاز شیرین فاز 19 پارس جنوبی به خط لوله سراسری ششم منتقل شده و از آنجا از طریق دیس‌پچینگ گاز برای مصارف داخلی و خارجی منتقل می‌شود.

    مسعودی در مورد محصول دیگر پالایشگاه خشکی فاز 19 اظهار کرد: از این فاز روزانه 75 تا 80 هزار بشکه میعانات گازی، 2550 تن اتان برای مصارف پتروشیمی پروپان و بوتال یا اصطلاحا LPG برداشت خواهد شد. میزان پروپان و بوتان زمانی که طرح به طور کامل در مدار تولید قرار بگیرد، روزانه 2800 تن خواهد بود. البته در حال حاضر نیز تولید پروپان و بوتان آغاز شده است. همچنین روزانه 400 تن گوگرد از پالایشگاه تولید می‌شود.

    وی ادامه داد: هنگامی که گاز وارد پالایشگاه می‌شود، وارد واحدهای دریافت گاز ترش شده و در آنجا میعانات گازی، لخته‌گیر می‌شوند. در فرآیند لخته‌گیری گاز از میعانات گازی جدا شده و در واحدهای شیرین‌سازی، شیرین‌سازی شده و سپس سم‌زدایی می‌شوند بعد از آن وارد واحد 105 شده و تبدیل به متان یا گاز مصرفی خواهند شد.

    مجری طرح فاز 19 جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر روزانه 30 میلیون مترمکعب عملیات شیرین سازی انجام می‌شود، اظهار کرد: تا آخر هفته اسفند این میزان به 37.5 تا 38 میلیون مترمکعب افزایش پیدا کرده و این فاز در فروردین سال آینده به طور کامل در مدار تولید قرار می‌گیرد.

    برچسب ها