عصر خودرو

برنامه ای برای خروج پتروشیمی‌ها از بورس کالا وجود ندارد

عصر بازار- پس از آنکه تلاش‌ها برای خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالای ایران نتیجه نداد، تصمیم‌گیران و تصمیم سازان اقتصاد کشور از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام بر لزوم تداوم معاملات محصولات پتروشیمیایی در بازار کالا تاکید کردند.

برنامه ای برای خروج پتروشیمی‌ها از بورس کالا وجود ندارد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۴:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از الف، دیروز نهاد صنفی پتروشیمی‌ها نیز اعلام کرد:ما هم موافق ادامه حضور در بورس کالا هستیم و مشکل ما تنها با سایت بهین یاب است! آخرین اظهارنظرهای احمد مهدوی ابهر دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی را در ادامه ملاحظه می‌کنید:

    - انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی اساسا چه موضعی برای عرضه محصولات در بورس کالا دارد؟

    ما صد در صد موافقیم. منافع مادی ما بیشتر در بورس تامین می‌شود. اگر هم مشکلی وجود داشته باشد مشکل برای صنایع پایین دستی است. حرف انجمن این است که ساز و کار معاملات در سایت بهین یاب باید پالایش شود. من به شما مستند نامه می‌دهم که سازمان حمایت اعلام کرده 50 شرکت که در بورس کالا خریداری می‌کنند، اساسا تولیدی ندارند. وقتی برای یک سال به‌طور مثال یک میلیون تن تقاضا برای پلی‌پروپیلن می‌آید و کل تولید ما 600هزار تن و کل مصرف 450هزار تن است. این تقاضاهای کاذب از کجا می‌آیند؟ آیا غیر از اینکه دلال هستند و می‌خواهند جنس را بگیرند و بفروشند چیز دیگری است؟

    - بنابراین مشکل از بورس کالا نیست؟

    بورس کالا مشکلی نداشته و ندارد.مشکل از سایت بهین یاب است که قدرت شناسایی تولید‌کننده واقعی را ندارد.

    - پس انجمن کاملا موافقت خود را با تداوم حضور پتروشیمی‌ها در بورس کالا اعلام می‌کند؟

    ما می‌گوییم در بورس باید به تولید‌کننده و مصرف‌کننده واقعی جنس بدهیم. معامله در بورس هم شفاف است و هم از معافیت مالیاتی برخوردار می‌شویم، بنابراین با چه منطقی باید مخالف حضور در بورس کالا باشیم!؟

    - راهکار شما چیست؟

    برنامه خروج از بورس کالا کذب محض است و ما به همه اعضا گفته ایم در بورس بمانید و عرضه کنید. ولی ما می‌گوییم تولید‌کنندگان واقعی در بورس بمانند و سایرین حذف شوند. ما حتی پیشنهاد کردیم برق مصرفی را ملاک قرار دهید. یعنی کارخانه‌ای که تولید داشته به همان نسبت هم برق مصرف کرده، در نتیجه می‌تواند میزان برق مصرفی یا لیست بیمه کارگران خود را اعلام کند. برخی شرکت‌ها متاسفانه فقط با یک برگ پروانه در بورس کالا خرید می‌کنند و این مشکل را باید بهین یاب و وزارت صنعت،معدن و تجارت حل کنند.من گلایه دارم چرا عده‌ای حرف‌های ما و انجمن را طور دیگری منعکس کرده‌اند! نظرات ما هیچ منافاتی با تصمیمات شورای رقابت ندارد ولی عده‌ای گفته‌اند که انجمن مخالف حضور پتروشیمی‌ها در بورس کالا است. در صورتی که اصلا این طور نیست.

    برچسب ها