عصر خودرو

بهبود حجم عرضه‌ها در بورس کالا به نمایش می‌گذارد؛

چشم‌انداز رونق بازار پلیمرها

عصر بازار- روز گذشته محصولات پلیمری در بورس کالای ایران در شرایطی معامله شد که طبق اطلاعیه عرضه ۵۷ هزار و ۳۱۴ تن از انواع پلیمرها در تابلوی بورس کالای ایران عرضه شده بود. این در حالی است که هفته گذشته مجموع عرضه‌های هفتگی به بیشترین مقدار خود در سال ۹۵ رسید.

چشم‌انداز رونق بازار پلیمرها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  البته نکته قابل توجه این است که فقط 50 درصد این عرضه‌ها در بازار این محصولات معامله شد. کارشناسان و تحلیلگران این بازار علت این اتفاق را بالابودن قیمت محصولات در بازارهای داخلی و بازارهای جهانی می‌دانند و بر این باورند که بازارها، کشش قیمت‌های فعلی را ندارند و تولید کنند گان توان خرید را از دست داده‌اند.

    این در شرایطی است که دکتر حامد سلطانی‌نژاد، مدیر عامل بورس کالای ایران در روزهای اخیر اعلام کرد قیمت‌های پایه وحی منزل نیست و بورس کالا آمادگی دارد که کاهش قیمت‌ها از سوی عرضه‌کنندگان اصلی را اعمال کند. قیمت‌های پایه تنها آغازگر معاملات است و بازار قیمت‌های نهایی را تعیین خواهد کرد.از طرف دیگر بررسی‌ها حاکی از آن است که موجودی انبار‌ها بالاست و این موضوع هم کاهش قیمت‌ها را توجیه‌‌پذیر خواهد کرد.با این همه همان‌طور که در گزارش قبل اشاره کردیم عواملی همچون کاهش حمل ‌و نقل‌ بار از نیمه دوم اسفند ماه، همزمانی روند رو به رشد قیمت‌های جهانی، احتمال افزایش قیمت محصولات پتروشیمی برای سال جدید و رفتار دوگانه بهای دلار از جمله عواملی است که انتظار افزایش تقاضا را برای آخرین ماه سال به‌وجود می‌آورد؛ یعنی در صورت کاهش قیمت‌ها هرچند محدود، بازارها با نظر مثبت روبه‌رو شده و چشم‌اندازی افزایشی برای معاملات متصور می‌شود.

    با وجود این در این هفته برای پلی‌پروپیلن‌ها که غالب گرید‌های جذاب را تشکیل دادند کاهش التهاب را انتظار داریم، علت هم آن است که طی هفته گذشته، افزایش حجم عرضه این محصول را داشتیم و این امر مسبب تقویت عرضه و کاهش التهاب بازار این محصولات است، درخصوص سایر گرید‌ها به خصوص پلی‌اتیلن‌ها می‌توان به ثبات بازار و امیدواری به افزایش حجم تقاضا خوش‌بین بود اگرچه احتمال ثبات قیمت‌های پایه در هفته آینده از جذابیت خرید کاسته اما نزدیکی به روزهای پایانی سال و تامین نیاز به مواد اولیه در تعطیلات پیش رو برای تامین سفارشات موجود خود عاملی برای بهبود تقاضا تلقی شده که احتمال افزایش قیمت‌ها را تقویت می‌کند. با توجه به تمامی این موارد می‌توان از هم اکنون بهبود حجم تقاضا برای غالب گرید‌های پلیمری را مورد توجه قرار داد که بهبود نسبی بازار در هفته آینده را رقم خواهد زد، این در حالی است که 10 روز پایانی اسفند ماه و بروز سختگیری‌های حمل‌ونقل‌ جاده‌ای در کنار تلاش واحد‌های تولیدی و تجاری برای تسویه مطالبات و بدهی‌ها و تنظیم صورت‌های مالی و حسابداری و همچنین انبارداری جذابیت داد‌و‌ستد را کاهش خواهد داد. با توجه به این موارد می‌توان هفته آینده را زمانی برای رونق بازار پتروشیمی‌ها به حساب آورد.

    علی بخشنده، کارشناس بورس کالا  درخصوص روند بهای نفت و تاثیری که این تغییرات بر محصولات پلیمری دارد، گفت: در پی توافق نفتی اوپک و الزام به کاهش حجم عرضه اعضا در ماه ژانویه سال جاری میلادی در ماه فوریه شاهد روند با ثبات و رو به رشد قیمت طلای سیاه بودیم. وی افزود: نفت سبک آمریکا موسوم به WTI در محدوده 17/ 52- تا 45/ 54 دلار، نفت برنت در محدوده 12/ 55 تا 66/ 56 دلار و سبد نفت اوپک در محدوده 19/ 52- تا 24/ 54 دلار با شیبی مثبت و بسیار ملایم هنوز در حال نوسان صعودی در ماه فوریه هستند.

     

    این کارشناس در ادامه گفت: انتشار اخباری مبنی بر پایبندی 86 درصدی صادرکنندگان نفت خام به تعهدات تولیدکنندگان بزرگ در ماه ژانویه بعد از نشست کمیته نظارت بر توافق اخیر، موجب شد تا امیدواری‌ها نسبت به محدود شدن عرضه نفت در بازار افزایش یابد.با این صعود قیمت شاهد افزایش تعداد واحدهای تولیدی و دکل‌های حفاری نفت شیل نزدیک به 602 واحد بودیم که از رشدی 202 واحدی نسبت به میزان مشابه سال قبل خبر می‌دهد.وی افزود: تحلیلگران جهانی علت نوسان نفت در کانال 50 دلاری (50 تا 60 دلار) را افزایش این شاخص می‌دانند و به همین خاطر دستیابی به نفت 60 دلاری یعنی سقف کانال قیمتی فعلی با فرض افزایش تعداد دکل‌های حفاری در شیل‌های نفتی راه دشواری را در پیش دارد.

    بخشنده در ادامه با اشاره به بهای ارز و تاثیر این اهرم بر قیمت‌های پایه محصولات پلیمری افزود: در بازار ارز و با کنترل بانک مرکزی، شاهد کاهش قیمت دلار از محدوده 3 هزار و850 تومان به قیمت 3 هزار و 780 تومان بوده‌ایم.بخشنده می‌گوید: در بازار خوراک و مواد اولیه صنعت پتروشیمی در هفته‌های پایانی ماه فوریه شاهد کاهش متوسط 15 دلاری در بازار اتیلن، کاهش متوسط 35 دلاری در بازار پروپیلن‌ها، افزایش جزئی اتیلن دی کلراید موسوم به EDC و عدم تغییر در بهای وینیل کلراید منومر موسوم به VCM در بازارهای جنوب شرق آسیا و چین بودیم.وی در ادامه تصریح کرد: در بازار جهانی پلیمرها نیز در هفته گذشته، پس از صعود دسته‌جمعی محصولات در هفته‌های گذشته شاهد هفته‌ای آرام هستیم اگرچه شواهدی از کاهش قیمت برخی گریدها و گونه‌های پلیمری هم خودنمایی کرده است.

    بررسی بازارهای جهانی

    پلی‌اتیلن‌های سبک جز در بازار پاکستان که صعودی بود (سبک خطی رشد25دلاری و سبک فیلم رشد 40 دلاری ) شاهد ثبات قیمت در مابقی مناطق و کاهش نرخ در بازار چین بودیم. پلی‌اتیلن سبک فیلم تحویل CFR چین 40دلار و پلی‌اتیلن سبک خطیCFR چین 5 دلار کاهش یافت.

    پلی‌اتیلن سنگین: در بازار گرید پایپ اکستروژن هیچ تغییر قیمتی در هیچ یک از مناطق مشاهده نشد. گرید فیلم و بادی شاهد رشد 5تا 10 دلاری در مناطق مختلف بود. گرید تزریقی تحویل CFR چین 10 دلار کاهش داشت، در هندوستان قیمت‌ها بدون تغییر و در جنوب شرق آسیا 15 دلار افزایش یافت.

    پلی‌پروپیلن‌ها:گرید پلی‌پروپیلن فیلم موسوم به BOPP بدون تغییر قیمتی در تمامی مناطق ثابت ماند. همچنین در پلی‌پروپیلن‌های نساجی و کوپلیمر‌های شیمیایی تغییر محسوسی مشاهده نشد.

    پلی‌استایرن‌ها:با توجه به اینکه در هفته‌های گذشته بیشترین رشد قیمتی شامل این گروه بود، هم اکنون در زمان اصلاح قیمتی در این گروه پیشتاز هستیم به‌طوری که پلی‌استایرن‌های انبساطی EPS در همه مناطق کاهش 80 تا 70 دلاری را تجربه کرد. پلی‌استایرن مقاوم و معمولی با توجه به رسیدن به نقطه اشباع خرید یا عقب نشینی خریداران، شروع به کاهش قیمت کرده و در اکثر مناطق 5 تا 10 دلار کاهش نرخ یافت.گرید ABS که یکی دیگر از پیشگامان افزایش نرخ در هفته‌های گذشته بود با کاهش 30 تا 60 دلار روند کاهشی و تعدیل قیمتی خود را آغاز کرد. استایرن بوتادین رابر SBR هم 50 تا 200 دلار در مناطق دنیا کاهش یافت و به نظر باید شاهد کاهش بیشتر این گرید‌ها در هفته جاری باشیم.

    با توجه به عدم تغییر نرخ خوراک درگرید PVC، بهای گرید سوسپانسون در هند و پاکستان در عدد هزار و 8 دلار ثابت بود ولی در منطقه GCC با رشد 15دلاری به 960 دلار در هر تن رسید. گرید پلی‌اتیلن ترفتالات هم تغییر خاصی نداشت و با قیمت‌های ثابت هفته‌های گذشته معامله شد. با جمع‌بندی موارد فوق یعنی بررسی دلار آزاد و قیمت‌های جهانی مواد پلیمری و البته در صورت ادامه دار بودن وضعیت فعلی بازارهای جهانی با ثبات نسبی قیمت‌ها، در هفته پیش‌رو با توجه به کاهش اندک دلار، در هفته آینده شاهد ثبات نسبی قیمت‌های پایه خواهیم بود اگرچه برخی از گریدها پتانسیل کاهش نرخ محدودی را در بر دارند. این در حالی است که احتمال کاهش قیمت پلی‌استایرن‌ها بیش از سایر گریدها است.

     

    برخی کالاهای جذاب معاملات دیروز

    از جمله کالاهای جذاب و پرالتهابی که دیروز در بورس کالای ایران معامله شد می‌توان به پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن EX3 اشاره کرد که با تقاضایی 7 هزار و 676 تنی، در مقابل عرضه 210تنی مواجه شد و در نهایت با اختلاف قیمت 300 تومانی از قیمت پایه با رقمی حدود 4 هزار تومان معامله شد. نکته قابل ذکر درخصوص این محصول، پر استفاده بودن و جذابیت همیشگی این کالا است. از دیگر کالاهای جذاب این هفته می‌توان به پلی‌پروپیلن شیمیایی EP58R اشاره کرد که این محصول هم با عرضه 225 تن و تقاضای یک هزار و 540 تنی همراه بود و دست آخر با اختلاف قیمتی در حدود 200 تومان در محدوده قیمتی 4 هزارو 400 تومان معامله شد. این محصول هم از جمله کالاهایی است که جذابیت و در خواست همیشگی برای خریداران دارد.

    برچسب ها