عصر خودرو

سکه در مرز یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان مقاومت کرد

خنثی‌سازی پروژه نوسان منفی ارز

عصر بازار- روز گذشته، پروژه نوسان‌گیری منفی از ارز خنثی شد؛ در ابتدای روز سه‌شنبه روند بهای دلار کاهنده بود و معاملات این ارز حتی با قیمت ۳ هزار و ۷۶۷ تومان کلید خورد که ۱۱ تومان پایین‌تر از روز دوشنبه بود. با این حال در اواسط روز، یکی از صرافی‌های اصلی بانکی قیمت فروش خود را ۳ هزار و ۷۶۵ تومان اعلام کرد و این قیمت‌گذاری در توقف روند افت هیجانی اثرگذار شد.

خنثی‌سازی پروژه نوسان منفی ارز
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»  در واقع بازارساز بعد از مدت‌ها برای نوسان منفی هم سد گذاشت و اجازه نداد قیمت ارز از دامنه تعریف شده خارج شود. این اقدام از آن جهت اهمیت دارد که در مواقعی که دلالان از نوسان افزایشی ارز ناامید می‌شوند، از طریق کاهش‌های هیجانی و برگشت نرخ به سطح قبلی اقدام به نوسان‌گیری می‌کنند. با این حال، روز سه‌شنبه بازارساز این تاکتیک را خنثی کرد. دلار که تا پیش از ساعت 12 ظهر تا قیمت 3 هزار و 765 تومان پایین رفته بود، در نهایت با قیمت 3 هزار و 777 تومان به کار خود پایان داد که تنها یک تومان کمتر از روز دوشنبه بود. به این ترتیب، نوسانات محدود دلار ادامه یافت و دلالان برای بالا بردن دامنه نوسانات این ارز خنثی‌سازی شد. در روزی که نوسان دلار مدیریت شد، سکه تمام بهار آزادی نیز در برابر پایین رفتن از مرز یک میلیون و 200 هزار مقاومت کرد و در نهایت با قیمت یک میلیون و 202 هزار تومان به کار خود پایان داد.

    اجماع اقتصاددانان

    اکثریت اقتصاددانان اجماع دارند متغیری که به بازار آرامش می‌دهد، قیمت ارز نیست؛ بلکه نبود نوسان‌های شدید است. بازار در نبود نوسان‌های غیر قابل پیش‌بینی آرامش بیشتری دارد تا در رفت و برگشت‌های سریع؛ حتی اگر این رفت و برگشت‌ها در قیمت‌های پایین‌تر صورت بگیرد. در واقع می‌توان گفت تاکتیکی که روز سه‌شنبه بازارساز به کار گرفت، مورد حمایت اکثر اقتصاددانان بود. البته برخی از معامله‌گران بازار تفسیر دیگری از روند روز گذشته داشتند. به باور آنها، قیمت دلار روز سه‌شنبه به‌واسطه توصیه‌هایی که به بانک مرکزی شده بود، کاهشی شد و نظر سیاست‌گذار موافق کاهش قیمت بود؛ ولی این تفسیر با واقعیت یا مشاهدات روز گذشته در بازار منطبق نبود، چرا که روز سه‌شنبه قیمت باز شده پایین‌تر از قیمت بسته شده روز دوشنبه بود و قیمت تا میانه محدوده 3 هزار و 765 تومان پایین رفت. در این شرایط، اگر بازارساز تمایل به کاهش هیجانی قیمت داشت، می‌توانست با عرضه ارز این روند را تشدید کند، اما بازارساز با حفظ ذخایر ارزی اجازه داد بازار در سطوح تعادلی خود قرار بگیرد. می‌توان گفت که روز سه‌شنبه یکی از روزهای استثنایی بازار بود که خطای مداخله در آن رخ نداد. البته برخی دیگر از فعالان بازار اعتقاد داشتند، بازارساز زمانی که قیمت کاهشی بود، در روند بازار مداخله نکرد و حساسیتی به خرج نداد. اما در برگشت قیمت در سطوح مورد حساسیت با اعلام نرخ تلاش کرد مانع از جزر و مد هیجانی شود. در این حالت نیز به‌واسطه آنکه بازارساز با کاهش قیمت از طریق عرضه ارز همراه نشد، می‌توان به این رفتار سیاست‌گذار نمره مثبت داد.

     

    روز استثنایی

    روز سه‌شنبه، معامله‌گران غیررسمی سعی کردند دلار را دچار نوسان کنند، ولی موفق نشدند. در ابتدای چهارمین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 767 تومان آغاز کرد که 11 تومان کمتر از روز دوشنبه بود. به گفته فعالان، کاهش ابتدای روز تحت‌تاثیر معامله‌گرانی بود که سعی داشتند با پایین آوردن هیجانی قیمت زمینه نوسان‌گیری را فراهم کنند. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، محدودتر شدن دامنه نوسان در اسفندماه موجب شد که تعداد بیشتری از دلالان از وضعیت کم‌نوسان بازار خسته شوند. در این میان، این عده که از بالا رفتن قیمت تا حدی مایوس شده بودند، قصد داشتند با پایین آوردن قیمت شرایط کسب سود را فراهم کنند. در این شرایط، آنها با افزایش فروش ارز دامنه نوسان را بالا می‌برند و در ادامه در قیمت‌های پایین‌تر اقدام به خرید خواهند کرد تا از این نوسان کسب سود کنند. با این حال، روز سه‌شنبه بازارساز در برابر این تحرکات تا حدی ایستادگی کرد تا یکی از روزهای متفاوت بازار دلار رقم بخورد. با تعیین قیمت مناسب از سوی یکی از صرافی‌های مهم بانکی، جلوی کاهش هیجانی قیمت گرفته شد و تاکتیک دلالان در نطفه خفه شد.

    برچسب ها