عصر خودرو

کنفرانس ملی اقتصاد مقاومتی و برجام

عوامل رشد اقتصادی تحت لوای برجام بوده‌اند

عصر بازار- مدیرکل دفتر روابط بین‌الملل جهاد کشاورزی گفت: پس از برجام ارتباط ما با کشورهای مختلف افزایش یافته و شاید تنها دلیل آن برجام نبوده باشد اما قطعا عواملی دیگر مانند بودجه و سیاست‌گذاری تحت لوای برجام بوده‌اند.

عوامل رشد اقتصادی تحت لوای برجام بوده‌اند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایسنا، مظفری امروز در نشست کنفرانس ملی اقتصاد مقاومتی و برجام با اشاره به تاثیرات برجام گفت: نمی‌توانیم تمام رشد اقتصادی پس از برجام را کاملا به حساب لغو تحریم‌ها بگذاریم و نمی‌توانیم آن را کاملا از تاثیر برجام مستثنی بدانیم.

    وی در همین رابطه افزود: در سال 1393 لیست کشورهایی که مهمان ما بودند، شامل کشورهای در حال توسعه منطقه می‌شد که بالاترین آن افغانستان بود. پس از آن، الجزایر، عمان، پاکستان و تاجیکستان نیز مهمان ما بودند. یعنی در این سال 80 مهمان داشتیم که 45 نفر از کشور افغانستان بودند. در سال 1394 یعنی سال پس از برجام کشورهایی که با ایران ارتباط داشتند، اکثرا کشورهای توسعه‌یافته به علاوه لبنان و پاکستان بودند.

    او ادامه داد: در سال 1395، 73 مهمان از کشورهای توسعه‌یافته شامل آمریکا، پرتغال، آلمان، فرانسه و هلند داشته‌ایم و مشاهده می‌شود که چگونه برجام در ارتباط ما با کشورهای مختلف تاثیرگذار بوده است.

    وی در همین رابطه افزود: آمار ایرانیانی که تا سال 1394 به فرصت مطالعاتی خارج از کشور رفته‌اند، تقریبا صفر بوده است. در صورتی که پس از برجام و در طول این سال 10 نفر را به فرصت مطالعاتی فرستادیم.

    مظفری با اشاره به تعداد تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی گفت: در سال 92 سه تفاهم‌نامه، 93 دو تفاهم‌نامه، 94 هفت عدد و این رقم در سال 95 به 17 تفاهم‌نامه رسید. همچنین پروژه‌های مشترک تحقیقاتی در سال 92 سه پروژه بود و در سال 95 به 21 پروژه افزایش یافت.  چه چیزی باعث شده است که چنین نقطه عطفی در این دوره از تاریخ ایجاد شود. ممکن است عوامل دیگری مانند بودجه، سیاستگذاری‌های متفاوتی در آن تاثیر گذاشته باشند اما همه اینها تحت لوای برجام بوده است.

    وی با اشاره به مشکلاتی که هنوز برای ارتباط با کشورهای دیگر داریم، گفت: برای انجام پروژه‌های بزرگ توانسته‌ایم اعتماد دیگر کشورها را جلب کنیم اما هنوز برای انتقال پول مشکلات زیادی داریم و باید این اختلالات ارتباط مالی حل شود.

    صادق‌پناه، عضو هیات‌مدیره خانه معدن ایران هم با اشاره به تاثیرات برجام در صنایع معدنی گفت: باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که سرمایه خارجی وارد کشور شود، در غیر این صورت نه تنها به رشد هشت درصد نخواهیم رسید بلکه دست یافتن به رشد پنج درصدی مشکل خواهد بود.

    او با بیان اینکه معدن و صنایع معدنی به عنوان پیشران توسعه اقتصادی کشور در برنامه ششم توسعه عنوان شده‌اند، ادامه داد: با توجه به اینکه پراکندگی این معادن در نقاط محروم کشور است، در صورت رونق صنایع معدنی، توازن توسعه اقتصادی به وجود خواهد آمد و اشتغالزایی را به همراه خواهد داشت.

    وی با اشاره به سرمایه‌گذاری داخلی در این حوزه گفت: با اکثر سرمایه‌گذاران خارجی که صحبت می‌کنیم سوال‌شان این است که چرا خودتان در بخش معدن سرمایه‌گذاری نمی‌کنید؟ یعنی برای جذب سرمایه خارجی نیاز به جذب سرمایه داخلی است. در صورتی که آمار این بخش کاهش یافته است.

    مدیرکل دفتر روابط بین‌الملل جهاد کشاورزی با اشاره به تصویب مجلس مبنی بر اینکه یک درصد از فروش صنایع معدنی به خزانه ریخته شود، گفت: معادن به دلیل اینکه جزو انفال است، درصدی حق دولتی از آنها گرفته می‌شود اما در سال 1394 حق انتفاع نیز به آن اضافه شد که غیر کارشناسی بود و در عمل نیز اجرا نشد اما باعث لطمه زدن به سرمایه‌گذاران شد. امسال نیز در برنامه ششم توسعه برنامه‌ریزی شده است که یک درصد فروش معادن به خزانه ریخته شود که این طرح نیز قطعا قابلیت اجرایی نخواهد داشت.

    وی در همین رابطه افزود: قبلا مقداری سنگ گچ از هرمزگان صادر می‌شد اما پس از حذف معافیت مالیاتی برخی از اقلام معدنی که گچ نیز جزو آنها بود، معادن گچ هرمزگان تعطیل شد.

    برچسب ها