عصر خودرو

معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران تشریح کرد؛

سازوکار معاملات در تابلوهای معاملاتی بازار پایه پس از دستورالعمل جدید

عصر بازار- پس از تصویب و ابلاغ دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بازار پایه فرابورس ایران و طبقه‌بندی این بازار به سه تابلوی معاملاتی «پایه الف»، «پایه ب» و «پایه ج»؛ معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس به ارائه جزئیاتی از سازوکار معاملاتی در هر یک از این تابلوها پرداخت.

سازوکار معاملات در تابلوهای معاملاتی بازار پایه پس از دستورالعمل جدید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فرابورس ایران، بهنام محسنی با بیان اینکه تابلوی «پایه الف» مختص پذیرش تشکل‌های خودانتظام و نهادهای مالی دارای مجوز از سازمان بورس مانند بورس‌ها و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی است، در خصوص معاملات سهام و حق تقدم خرید سهام این شرکت‌ها گفت: در نمادهای معاملاتی دسته سهامداری "سایر اشخاص" شرکت‌های بورس کالای ایران در نماد «کالا41»، بورس انرژی با نماد «انرژی31» و معاملات اوراق بهادار فرابورس ایران در نماد «فرابورس1»، دادوستد سهام و حق تقدم خرید سهام پس از پذیرش به صورت عادی و با انجام حراج پیوسته با دامنه نوسان قیمت تا حداکثر 5 درصد مطابق با بازارهای اول، دوم فرابورس صورت می‌گیرد.

    معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران در خصوص زمان‌بندی نحوه معاملات تابلوی «پایه الف» نیز توضیح داد: از ساعت 8:30 تا 9:00 مرحله پیش گشایش بوده و مرحله گشایش به روش حراج ناپیوسته راس ساعت 9:00 صبح صورت می‌گیرد. همچنین از ساعت 9:00 تا 12:30 نیز حراج پیوسته خواهد بود.

    به گفته وی معاملات سایر نمادهای بورس کالا، بورس انرژی و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نیز مانند «کالا11»، «کالا21»، «کالا31»، «انرژی11»، «انرژی21» و «سپرده1» به‌ صورت توافقی بدون محدودیت دامنه نوسان روزانه قیمت و بدون محدودیت حجمی مانند سازوکار فعلی بازار پایه توافقی صورت می‌گیرد.

    معاملات تابلوی «پایه ب» مشابه بازار پایه عادی

    محسنی در ادامه پیرامون نحوه انجام معاملات در تابلوی «پایه ب» نیز گفت: دادوستد سهام و حق تقدم خرید سهام در این تابلو مشابه با سازوکار معاملات در بازار پایه عادی فعلی بوده و با انجام دو مرحله حراج ناپیوسته با دامنه نوسان روزانه قیمت به میزان 10 درصد انجام می‌شود.

    طبق اعلام وی به این ترتیب از زمانی که معاملات در تابلوی «پایه ب» آغاز می‌شود روند معاملات به این صورت خواهد بود که از ساعت 8:30 تا 9:00 صبح مرحله پیش‌گشایش با دامنه نوسان قیمتی حداکثر 10 درصدی بوده، راس ساعت 9:00 مرحله گشایش به روش حراج ناپیوسته صورت می‌گیرد، مرحله حراج پیوسته از ساعت 9:00 تا 12:00 و مرحله پیش‌گشایش نیز از ساعت 12:00 تا 12:30 خواهد بود و در نهایت مرحله گشایش به روش حراج ناپیوسته راس ساعت 12:30 انجام می‌شود.

    سهام شرکت‌های «پایه ج» سه روز در هفته معامله می‌شوند

    معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران همچنین به چگونگی انجام معاملات در تابلوی «پایه ج» اشاره کرد و دادوستد سهام و حق تقدم خرید سهام در این تابلو را تنها در سه روز معاملاتی هفته شامل روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه ممکن دانست.

    به گفته محسنی معاملات سهام و حق تقدم خرید سهام در این تابلو به صورت عادی و با انجام دو مرحله حراج ناپیوسته صورت می‌گیرد با این تفاوت که نوسان روزانه قیمت سهام دامنه و محدودیتی ندارد. ضمن آنکه معاملات بین دو حراج نیز با قیمت ثابت کشف شده در آخرین حراج ناپیوسته خواهد بود.

    وی همچنین توضیح داد: انجام معاملات بلوک و عمده در تمامی نمادهای بازار پایه طبق مقررات نحوه انجام معاملات در بازارهای اول و دوم فرابورس قابل انجام است.

    برچسب ها