عصر خودرو

۳۰ تن طلای نهفته در دل فاز ۱۹ پارس جنوبی

عصر بازار- با تصمیم وزرات نفت در دولت یازدهم درمورد اولویت بندی توسعه فازهای پارس جنوبی، فاز ۱۹ در گروه اولویت دوم قرار گرفت و تولید از آن از اسفند سال ۱۳۹۴ آغاز شد. با بهره برداری از این فاز روزانه ۵۶.۶ میلیون متر مکعب گاز ترش تولید خواهد شد که با احتساب نرخ ۳۵۰۰ تومان برای یک دلار، درآمدزایی این فاز در این مدت زمان معادل ۳۰ تن طلا می‌شود.

۳۰ تن طلای نهفته در دل فاز ۱۹ پارس جنوبی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایسنا، بر اساس آمارهای موجود، از ابتدای برداشت گاز ترش از فاز 19 پارس جنوبی تا کنون بیش از 1.3 میلیارد دلار درآمد نصیب کشور شده است، که با احتساب نرخ 3500 تومان برای یک دلار، درآمدزایی این فاز در این مدت زمان معادل 30 تن طلا می‌شود.

    ارتباط معنادار پارس جنوبی با توسعه زیر ساخت‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور بر هیچ کس پوشیده نیست و در توضیح اهمیت توسعه هرچه سریع‌تر آن، همین بس که براساس برآوردهای انجام شده با نرخ جایگزینی گاز پارس جنوبی با نرخ معادل هر بشکه نفت خام 50 دلار، ارزش خالص این ثروت عظیم ملی حدود 4400 میلیارد دلار می‌شود.

    سنگ بزرگ علامت نزدن است

    25خرداد سال ٨٩ توسعه 35 ماهه فاز 19 پارس جنوبی در قالب یک قرارداد EPC قیمت مقطوع به کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های پتروپارس لیمیتد و پتروپارس ایران برای اجرای تاسیسات خشکی و عملیات حفاری و شرکت IOEC (برای ساخت و اجرای سکوهای دریایی و خطوط لوله زیردریایی) و با رهبری شرکت پتروپارس به ارزش 4.8 میلیارد دلار واگذار شد که از همان ابتدا، بسیاری از کارشناسان، این رویداد را مصداق ضرب‌المثل «سنگ بزرگ علامت نزدن است» شمرده و این قراردادها را سیاسی و محکوم به شکست دانستند، آنها تاکید داشتند که امکان تحقق چنین وعده‌ای با توجه به حجم کار بخش دریا و خشکی وجود ندارد اما از قرار، مسئولان نفتی تحت تاثیر مسائل سیاسی، روی حرف خود پافشاری کردند تا امروز آمار و ارقام کنونی از پیشرفت واقعی این فازها حرفی دیگری بزند!

    از 35 ماه به 70 ماه

    دخیل شدن سیاست در امور جاری پارس جنوبی و نیز اجرای ناقص برنامه‌های تعریف شده به دلایل گوناگون اعم از مسائل مالی، محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها و مدیریت نادرست در مواقع بحران، طی سال‌های گذشته باعث شد که فاز 19 این میدان با وجود گذشت نه تنها 35 ماه، بلکه 70 ماه پس از زمان انعقاد قرارداد به اتمام برسد.

    نخستین برداشت

    در خرداد سال 94 یعنی 5 سال بعد از انعقاد قرارداد، حفاری این فاز به اتمام رسید و در 17 اسفند ماه سال قبل بود که سرانجام با حمایت‌های همه جانبه دولت یازدهم و با اتمام حفاری‌ها برای نخستین بار برداشت گاز در فاز ١٩ پارس جنوبی آغاز شد، همچنین در اردیبهشت ماه و تیرماه امسال بود که ردیف‌های یک و چهار شیرین‌سازی پالایشگاه این فاز با ظرفیت روزانه یک میلیارد فوت مکعب از طریق سکوی اقماری (SPD٢) و ١٩C به بهره‌برداری رسید و سه شنبه 2 شهریور نیز ردیف سوم و چهارم پالایشگاه فاز ١٩ پارس جنوبی عملیاتی شد.

    راه‌اندازی با تکیه بر گاز دریا

    یکی از تفاوت‌های چشمگیر در این فاز بر خلاف فازهای دیگر این بود که نخستین فاز پارس جنوبی بود که با تکیه بر گاز دریا، برخلاف دیگر فازها راه‌اندازی شد و همه مراحل توسعه آن همزمان با هم پیگیری شد و همه ارکان این فاز، شامل بخش خشکی و دریا، باهم توسعه یافتند.

    سهم شرکت‌های داخلی

    در برنامه‌ریزی انجام‌شده، تقریبا تمامی عملیات ساخت و به ویژه نصب تجهیزات در فاز19 توسط پیمانکاران ایرانی انجام و خرید مواد و تجهیزات نیز تا حد امکان از طریق منابع داخلی و سازندگان ایرانی تامین‌ شد تا هدف حداکثرسازی ساخت داخل پروژه تحقق پیدا کند. در پروژه فاز 19 پارس جنوبی سهم شرکت‌های ایرانی بیش از 55‌ درصد بود.

    برای ساخت پالایشگاه فاز 19 پارس جنوبی بیش از 14 میلیون مترمکعب خاکریزی و خاکبرداری در زمینی به مساحت 216 هکتار واقع در منطقه تنبک در 20 کیلومتری شرق شهرستان کنگان در استان بوشهر انجام شد. همچنین برای ساخت این پالایشگاه بیش از ٤۰۰ هزار مترمکعب بتن‌ریزی انجام شده که بر اساس اطلاعات موجود در سایت برج میلاد، برای ساخت این برج، حجم بتن‌ریزی پی و سازه انتقالی تقریبا 21 هزار مترمکعب بوده است، به عبارت دیگر در فاز 19 پارس جنوبی چندین برابر بیشتر از برج میلاد بتن‌ریزی صورت گرفته است!

    فعالیت 11 هزار نفر

    تاکنون بیش از 133 میلیون نفر ساعت در بخش خشکی فاز ١٩ پارس جنوبی کار شده است و در انجام فعالیت‌های توسعه‌ای آن نیز بالغ ‌بر ١١ هزار نفر مشغول کار بودندکه بر اساس آمارهای موجود، در زمان اوج فعالیت ها، این تعداد به 12 هزارنفر نیز رسیده است.

    انتهای پیام

    برچسب ها