عصر خودرو

بازگشت بورس به کم‌نوسانی

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد یک تعادل نسبی پس از بازگشایی نمادها در روز یکشنبه بود که در آن شاخص کل ۱۶ واحد رشد کرد. در بازار دیروز نمادهای پتروشیمی جم، سرمایه‌گذاری امید، آهنگری تراکتورسازی، پارس خودرو و حفاری شمال در صدر نمادهای با بیشترین تاثیر مثبت در محاسبه شاخص کل قرار داشتند.

بازگشت بورس به کم‌نوسانی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در بازار دیروز بازگشایی نماد آهنگری تراکتور‌سازی در 23درصد مثبت صورت گرفت و در نهایت سهم در 18درصد مثبت صف فروش اندکی را تجربه کرد. در معاملات دیروز پس از بازگشایی نمادهای بانکی بازار شرایط متعادل‌تری داشت هر چند بانک اقتصاد نوین که روز یکشنبه بدون افت خاصی بازگشایی شد بارها با صف فروش و سپس جمع شدن این صفوف مواجه شد. دیروز سهامداران بانک سینا برای دومین روز پیاپی نتوانستند روی نرخی توافق کنند و کشف قیمت این نماد به روزهای آینده موکول شد.

    در بازار دیروز در گروه پتروشیمی، نماد معاملاتی پتروشیمی خارک متعادل به تابلو بازگشت. در گروه فلزی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه امسال با تولید 18 میلیون و 500 هزار تن فولاد خام برای نخستین بار رکوردشکنی خواهیم داشت، گفت: این امر توانمندی جمهوری اسلامی ایران در این بخش محسوب می‌شود و دستیابی به ظرفیت 55 میلیون تنی تولید فولاد خام بلندپروازی نیست. «جعفر سرقینی» در گفت وگو با «ایرنا» افزود: میزان صادرات فولاد کشور در دوره 10 ماهه امسال به رقم 4 میلیون و 500 هزار تن رسید که نسبت به دوره مشابه پارسال رشد 46 درصدی داشت. در گروه تصفیه نفت درحالی که وعده بنزین‌سازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در فواصل زمانی مختلف از سوی مسوولان گفته و تاکید شده بود با بهره‌برداری از واحد تقطیر، فاز نخست پالایشگاه با تولید روزانه ١٢ میلیون لیتر بنزین تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد، اما گویا قبل از نوروز 1396، شاهد بنزین‌سازی در این پالایشگاه نخواهیم بود.

    شاهرخ خسروانی با بیان اینکه قبل از عید از پالایشگاه ستاره خلیج فارس بنزین تولید نمی‌شود، اظهار کرد: تولید بنزین به مفهومی که در ذهن وجود دارد قبل از عید از این پالایشگاه بعید است، البته کارهای آن 24 ساعته و طبق برنامه پیش می‌رود و پیش‌راه‌اندازی و راه‌اندازی طبق برنامه درحال انجام است. در این گروه دیروز همچنین پالایشگاه لاوان اولین سود هر سهم سال مالی را با 34 درصد افزایش نسبت به سود سال جاری پیش‌بینی کرد و پالایشگاه تهران هم سود سال جاری را 94 درصد افزایش داد. در پی توقف نماد پالایشگاه لاوان از دوم اسفند، این شرکت فرابورسی اولین سود هر سهم سال مالی اسفند آینده را با سرمایه بیش از 114 میلیارد تومانی، 278 ریال پیش‌بینی کرد که نسبت به سود 207 ریالی سال جاری، 34 درصد رشد نشان می‌دهد.

    پالایشگاه تهران نیز که از اول اسفند دور از تابلوی معاملات شده، در عملکرد 9 ماهه، سود هر سهم خود را با 94 درصد نسبت به سود 180 ریالی در عملکرد 6 ماهه، 349 ریال پیش‌بینی کرده و از این رقم 81 درصد معادل 281 ریال را پوشش داده است. در گروه غذایی قند ثابت خراسان دیروز برای برگزاری مجمع انتخاب اعضای هیات مدیره متوقف شد. در گروه لیزینگ نیز واسپاری ملت دلایل افزایش 102 درصدی سود سال مالی 96 نسبت به سود سال جاری را اعلام کرد و بازگشایی شد. بازگشایی نماد «ولملت» دیروز با استقبال و رشد 4درصدی قیمت همراه شد.

    در گروه بانکی با تصویب اولیه مجلس در قالب لایحه بودجه سال آینده، افزایش سرمایه پست‌بانک تا سقف ٥۰۰ میلیارد تومان و از فروش اموال غیرمنقول وزارت ارتباطات قطعی شد. نمایندگان مجلس در جریان بررسی بخش درآمدی جزئیات لایحه بودجه سال 96 با بند الحاقی 5 تبصره 17 این لایحه موافقت کردند. طبق این بند به هریک از وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه داده می‌شود تا سقف 500 میلیارد تومان اموال غیرمنقول مازاد خود را که واگذاری آن مشمول سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی نیست با رعایت قوانین و مقررات مربوطه به‌فروش برسانند و منابع حاصله را به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند تا پس از تصویب هیات وزیران برای افزایش سرمایه بانک‌های توسعه تعاون و پست بانک اختصاص یابد.

    برچسب ها