عصر خودرو

دلار به مسیر کاهشی پا گذاشت

اونس، سکه را سورپرایز کرد

عصر بازار- روز دوشنبه برخلاف انتظارات بخش زیادی از سکه‌بازان، اونس طلا افزایشی نشد تا قیمت سکه تمام ریزش کند. سکه که روز یکشنبه با اهرم انتظارات معامله‌گران برای افزایش بیشتر بهای اونس ۷هزار تومان افزایش را تجربه کرده و به قیمت یک میلیون و ۲۱۳ هزار تومان رسیده بود، روز دوشنبه ۱۰هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک‌میلیون و ۲۰۳هزار تومان رسید.

اونس، سکه را سورپرایز کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  به گفته فعالان، کاهش غیرمنتظره بهای اونس در ساعات ابتدایی روز مهم‌ترین عاملی بود که سکه‌بازان را در موقعیت فروش قرار داد. این در حالی بود که همزمان در بازار ارز، دلار در شروع معاملات راه افزایشی را در پیش گرفته و به میانه محدوده 3 هزار و 780 تومان رسیده بود. با این حال، چنانکه در سناریوی اول گزارش پیشین پیش‌بینی شده بود، سکه تمام بیشتر از دلار به اونس توجه کرد تا اثر کاهشی متغیر جهانی پررنگ‌تر باشد، البته در ادامه روز، قیمت دلار نیز کمی پایین آمد و در نهایت با قیمت 3 هزار و 778 تومان به کار خود پایان داد که تنها 2 تومان پایین‌تر از روز یکشنبه بود. با پایین آمدن دلار از سقف روزانه و افزایشی نشدن اونس تا ساعت 3 بعدازظهر بود که شدت کاهش سکه تندتر شد، چنانکه در نهایت در نزدیکی مرز یک میلیون و 200 هزار تومان به کار خود پایان داد.

    فشار دوگانه بر سکه

    روز دوشنبه، سکه تمام بهار آزادی معاملات خود را با قیمت یک میلیون و 214 هزار تومان آغاز کرد که افزایشی هزار تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز یکشنبه داشت. با این وجود به سرعت فلز گرانبهای داخلی در مسیر کاهشی قرار گرفت، به‌طوری‌که تا ساعت 12 ظهر قیمت تا یک میلیون و 210 هزار تومان پایین رفت. به گفته فعالان، شروع نه چندان قوی اونس در بازارهای جهانی، معامله‌گران داخلی را مایوس کرد تا با افزایش عرضه قیمت در مسیر کاهشی قرار بگیرد. با این حال، این پایان کار نبود و در ادامه روز سکه افت بیشتری را تجربه کرد. در ساعات ابتدایی روز، قیمت دلار تا نقطه 3 هزار و 785 تومان بالا رفت و هم‌زمان در معاملات آتی نقطه 3 هزار و 790تومان لمس شد. افزایشی بودن دلار در ابتدای روز کمی سرعت ریزش سکه را کند کرد، هر چند که بیشتر معامله‌گران به اونس جهانی توجه داشتند. با وجود این در ادامه روز با پایین رفتن دلار از سقف روزانه و بازگشت به محدوده 3هزار و 770 تومان در کنار ضعف اونس برای عبور از محدوده هزار و 260دلار زمینه‌ساز این شدند که سکه تمام با شدت بیشتری افت کند و در نهایت ساعت 3 بعدازظهر با قیمت یک میلیون و 203 هزار تومان به کار خود پایان دهد. هم‌زمان با افت سکه تمام، سکه‌های کوچک‌تر نیز در مسیر کاهشی قرار گرفتند. روز دوشنبه، نیم سکه 4 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 681 هزار تومان رسید. ربع سکه نیز با 5 هزار تومان افت به قیمت 381هزار تومان رسید. چنانکه مشخص است روند بهای اونس در روزهای آینده نیز نقش مهمی در نوسانات قیمت سکه خواهد داشت. در این شرایط، حتی شماری از معامله‌گران فردایی پس از اتمام ساعت کاری بازار در معاملات پشت‌خطی سعی می‌کنند خود را با روند بهای اونس هماهنگ کنند. در واقع، زمانی که بازار داخلی تعطیل و بازارهای جهانی باز هستند، معامله‌گران سکه همچنان در معاملات خطی مشغول معامله هستند تا از نوسانات احتمالی اونس طلا چندان متضرر نشوند.

    برچسب ها