عصر خودرو

زنگنه خبر داد:

پیشنهاد جدید مرسک دانمارک

برگزاری مناقصه محدود برای توسعه آزادگان

عصر بازار- وزیر نفت با بیان اینکه مناقصه توسعه آزادگان محدود برگزاری می شود، از پیشنهاد جدید مرسک دانمارک برای توسعه یک میدان نفتی ایران خبر داد.

پیشنهاد جدید مرسک دانمارک
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، بیژن زنگنه امروز در حاشیه دیدار و گفتگو با «دارمین ناسوتین» وزیر هماهنگی امور اقتصادی اندونزی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ایران همیشه روابط خوب و دوستانه ای با مردم و دولت اندونزی داشته و پس از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم این روابط رو به توسعه است، گفت: این روابط افزون بر واردات محموله های نفتی، شامل همکاری با شرکت ملی نفت اندونزی (پرتامینا) در زمینه توسعه میدان‌های نفتی ایران می‌شود.

    وزیر نفت با اشاره به صادرات یک محموله یک میلیون بشکه ای نفت خام به اندونزی، تصریح کرد: صادرات نفت به صورت آزمایشی انجام گرفته و مقرر شده پس از تست در پالایشگاه‌های اندونزی درباره افزایش حجم واردات نفت خام گفتگو کنیم.

    این عضو کابینه دولت با بیان اینکه اندونزی علاوه بر نفت خام، اقدام به واردات گازمایع از ایران هم کرده است، اظهار داشت: اندونزی یکی از کشورهای بزرگ نفت خام و فرآورده‌های نفتی در جنوب شرق آسیا بوده که این بازار برای ایران غیر قابل چشم پوشی است.

    زنگنه با اشاره به پیشنهاد همکاری اندونزی به منظور اجرای طرح‌های افزایش ضریب بازیافت از میادین نفتی مناطق نفت‌خیز جنوب (میادین نفتی آب تیمور و منصوری)، بیان کرد: اندونزیایی ها دارای تجربه بالایی در اجرای طرح های افزایش ضریب بازیافت از میادین نفت کشور هستند.

    این مقام مسئول با بیان اینکه تاکنون یک تفاهم نامه با شرکت دولتی پرتامینای اندونزی برای افزایش ضریب بازیافت دو میدان نفتی امضا شده است، بیان کرد: همزمان با اندونزی، مذاکرات دیگری با شرکت‌های لوک اویل روسیه، مرسک دانمارک و ... هم برای افزایش ضریب بازیافت این دو میدان نفتی به ویژه آب تیمور انجام شده است.

    وی در پاسخ به این پرسش که ایا امکان مشارکت لوک اویل و پرتا مینای اندونزی برای اجرای طرح افزایش ضریب بازیافت میادین نفتی به صورت مشترک وجود دارد، افزود: وزارت نفت در این حوزه ورود نمی‌کند و خود شرکت‌ها باید با یکدیگر به توافق برسند اما در مجموع از رقابت بین شرکت‌ها استقبال می‌کنیم.

    مذاکرات با توتال فرانسه ادامه دارد

    زنگنه همچنین در خصوص موضع جدید توتال برای ادامه همکاری با صنعت نفت ایران و توسعه فاز 11 پارس جنوبی هم توضیح داد: هم اکنون مذاکرات ایران با هیچ کدام از شرکت های بین المللی متوقف و یا کند نشده است.

    وزیر نفت با یادآوری اینکه توتال هم تاکید می کند اگر در پاسر جنوبی قرارداد توسعه امضا کند، آیا اتحادیه اروپا از این قراردادها حمایت خواهد کرد؟ ادامه داد: بر این اساس مذاکرات با توتال فرانسه ادامه دارد.

    این عضو کابینه دولت همچنین با رد عقب نشینی باسف آلمان، بیان کرد: با این شرکت آلمانی در حوزه بالادستی صنعت نفت و گاز اصلا گفتگویی نداشته ایم.

    تولید نفت ایران 3.9 میلیون بشکه شد

    بر اساس این گزارش، وی در ادامه تولید نفت ایران در فوریه 2017 را حدود سه میلیون و 900 هزار بشکه در روز عنوان کرد و افزود: میزان پایبندی اوپکی ها به کاهش تولید نفت برای ژانویه در سطح قابل قبولی بوده و پیش بینی می شود کشورهای غیر عضو اوپک هم به زودی همکاری بیشتری با اوپک داشته باشند.

    زنگنه با بیان اینکه همه کشورها به این همکاری نیاز دارند در خصوص تمدید دوره توافق کاهش تولید نفت برای سال 2017 میلادی هم توضیح داد: باید در این باره در آینده تصمیم گیری کنیم.

    وزیر نفت همچنین از برگزاری مناقصه‌ای محدود برای توسعه میدان نفتی آزادگان خبر داد و یادآور شد: این مناقصه محدود بوده و صرفا شرکت های محدودی در آن مشارکت می‌کنند.

    بر اساس این گزارش، «آرکاندار تاهار» معاون وزیر انرژی و منابع معدنی اندونزی، «سایماسو آلام» مدیر بخش بالادستی شرکت پرتامینا نیز در کنار «دارمین ناستین» وزیر هماهنگی امور اقتصادی جمهوری اندونزی هم امروز در گفتگوهای نفتی وزرای دو کشور در تهران حضور داشته اند.

    برچسب ها