عصر خودرو

عراقچی:

دلایل بازنگشتن وضعیت بانک‌ها به حالت عادی، غیر برجامی است

عصر بازار- رئیس ستاد پیگیری برجام دلایل برنگشتن وضعیت نظام بانکی به حالت عادی را غیر برجامی دانست.

دلایل بازنگشتن وضعیت بانک‌ها به حالت عادی، غیر برجامی است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، عباس عراقچی در همایش دورنمای اقتصاد ایران گفت: برجام ابعاد و زوایای زیادی دارد و کمک زیادی به رشد سطح سیاسی و اقتصادی جامعه کرده است. این در حالی است که در حوزه سیاست خارجی برجام باعث شده موقعیت ایران تغییر کند و از کشوری که تهدید علیه صلح جهانی محسوب می‌شد به کشوری تبدیل شود که برنامه هسته‌ای و غنی‌سازی آن پذیرفته و به رسمیت شناخته شود.

    وی ادامه داد: به این ترتیب با برجام تصویر ایران در شورای امنیت دگرگون شد و به کشوری که نقش مهمی در ایجاد صلح دارد، تبدیل شد.

    عراقچی زاویه دیگر نگاه به برجام را در خصوص برنامه هسته‌ای ایران عنوان کرد و افزود: برنامه هسته‌ای ایران از یک برنامه ممنوعه تهدید آمیز به یک برنامه مشروع تبدیل شد و اکنون غنی سازی و تحقیق و توسعه که نقش مهمی ایفا می‌کند، ادامه دارد. در این خصوص تزریق گاز به ماشین IR8 شروع شده است و با تکمیل تحقیق و توسعه میتوانیم به غنی سازی اقتصادی برسیم.

    4 هواپیما جدید تا عید می‌آید

    رئیس ستاد پیگیری برجام به بعد اقتصادی برجام اشاره و تصریح کرد: برجام در بخش تحریم‌ها توقعی که از آن بوده است را برآورده کرده و تمام تحریم‌های هسته‌ای را رفع و موانع را برداشته است. به طور مثال برجام موانع خرید هواپیما را برداشت و یک هواپیما به ایران آمد و احتمالا تا پایان سال 4 هواپیما دیگر هم خواهند آمد.

    عراقچی برخی از توقع‌ها را بی ارتباط با برجام دانست و تشریح کرد: به همین ترتیب مانع خرید کشتی نیز برداشته شده است. همچنین در زمینه فروش نفت برجام قرار بود موانع صادرات نفت ایران را بردارد که همانطور هم که مشاهده شد، فروش نفت ایران که به کمتر از یک میلیون بشکه رسیده بود، دوباره به 2.5 میلیون بشکه رسید.

    وی با بیان اینکه تمام درآمدهای حاصل از فروش نفت به اقتصاد ایران بازگشته است، اظهار کرد: شاهد این ادعا رشد اقتصادی کشور است. ایران در 9 ماهه ابتدایی سال 95، 29 میلیارد دلار نفت فروخته و این پول در حساب‌های بانک مرکزی قابل بهره‌برداری از سوی دولت است.

    رئیس ستاد پیگیری برجام تحریم‌های کلیدی علیه ایران را در سه حوزه نفت و گاز، حمل و نقل و مالی و بانکی عنوان و اضافه کرد: در دو حوزه اول تمام مشکلات به طور کامل حل شده اما در حوزه بانکی و مالی وضعیت هنوز به حالت عادی بازنگشته است که دلایل آن نیز غیر برجامی است. به این ترتیب، موانعی که بر سر راه نظام بانکی وجود داشته در قسمت‌هایی که به برجام مربوط بوده، رفع شده است.

    عراقچی افزود: تحریم‌های اولیه آمریکا که موضوع برجام نیز نبوده است، همچنان پابرجاست و ایران نمی‌ تواند از سیستم بانکی آمریکا که بسیار هم قوی است، استفاده کند. اما این امر به معنی در بن بست بودن ایران نیست و ما میتوانیم از ظرفیت های نظام بانکی اروپا و دیگر کشورها استفاده کنیم. در این خصوص موانعی مانند قوانین پولشویی بر سر راه عادی شدن وضعیت وجود دارد که در حال پیگیری حل آن هستیم.

    هیچ لطفی از سوی آمریکا نشده است

    وی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: آنچه که از برجام به دست آمده است ناشی از توانایی‌های ملی است و هیچ لطفی از سوی 5+1 و آمریکا به ایران نشده است. حتی آمریکا تا جایی که توانست نیز مقاومت کرد.

    رئیس ستاد پیگیری برجام در پایان اظهار کرد: برجام تا زمانی به حیات خود ادامه خواهد داد که قدرت و توانایی ملی ایران حفظ شود و باید به سمتی حرکت کنیم که اقتصاد ایران در مقابل تحریم‌ها رویین تن شود . در واقع باید به نقطه ای برسیم که هیچ کشوری نتواند از راه اقتصادی به ایران فشار سیاسی وارد کند.

    برچسب ها