عصر خودرو

سیف در پنجاه و ششمین جلسه مجمع عمومی بانک مرکزی عنوان کرد:

صندوق بین المللی پول رشد ۶.۶ درصدی اقتصاد ایران را پیش بینی کرده است

عصر بازار- دستاورد‌های اقتصادی کشور طی سال‌های اخیر نه تنها در محافل عمومی، علمی و کارشناسی داخلی مورد توجه بوده، بلکه در محافل بین‌المللی نیز به شدت مورد توجه و استقبال قرار گرفته است.

صندوق بین المللی پول رشد ۶.۶ درصدی اقتصاد ایران را پیش بینی کرده است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بانک مرکزی، رییس کل این بانک پیش از سخنرانی رییس جمهوری در جمع کارکنان بانک مرکزی که در ادامه  پنجاه و ششمین جلسه مجمع عمومی بانک مرکزی برگزار شد، با تشکر از حضور دکتر روحانی در این نشست، به بیان شرایط آغاز به کار دولت یازدهم پرداخت و تصریح کرد: همگان به‌ خاطر داریم که در بدو تصدی دولت یازدهم شرایط اقتصادی کشور به چه میزان دشوار و پیچیده بود. علیرغم شرایط و مشکلات پیش‌رو، خوشبختانه دولت یازدهم طی مدت سه سال و نیم اخیر توانسته است کارنامه موفقی را علاوه بر دستاوردهای مهم بین المللی، در حوزه اقتصاد کلان ارایه کند.

    ولی اله سیف با بیان اینکه دولت در ابتدای امر از یک‌ سو با رشد منفی شدید سرمایه‌گذاری و تولید و از سوی دیگر با تلاطم بازار ارز و نرخ‌های تورم شتابان مواجه بود گفت: خوشبختانه دولت تدبیر و امید توانست با بکارگیری سیاست‌های انضباط گرایانه هدفمند، سازگار، هماهنگ پولی و مالی، شرایط را کنترل و تثبیت کند و اقتصاد را در مسیر رشد و توسعه قرار دهد. ضمن آنکه خوشبختانه هدف مهار تورم و حصول به تورم تک رقمی که یکی از وعده‌های مهم دولت بوده است، امروز به خوبی محقق شده و پس از گذشت ربع قرن، مجدداً نرخ تورم در سال جاری تک‌رقمی خواهد بود.
    رییس شورای پول و اعتبار هم‌زمان شدن تحقق هدف تورم تک‌رقمی در سال جاری و دستیابی به  رشد و بهبود همه بخش‌های مختلف اقتصادی اعم از نفتی و غیرنفتی را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد: رشد و بهبود در همه بخش های مختلف اقتصادی قابل مشاهده است به نحوی که رشد اقتصادی شش ماهه سال جاری به 7.4 درصد رسیده و پیش‌بینی می‌شود نرخ رشد اقتصادی سال جاری نیز در سطح بالای 7 درصد تحقق یابد.
    سیف در بخش دیگری از سخنان خود به ثبات بازار ارز و حفظ ارزش پول  پرداخت و ضمن بیان دستاوردهای اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: بازار ارز طی سه سال و نیم گذشته از ثبات مناسبی برخوردار بوده و از ارزش پول ملی به خوبی صیانت شده است. تحقق این دستاورد در زمان کاهش شدید قیمت‌های جهانی نفت از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی در مقابل شوک‌های بیرونی در دولت یازدهم به شمار می‌رود. مجموعه این تحولات اقتصاد ایران را به یک اقتصاد باثبات و پیش‌بینی پذیر در منطقه و جهان مبدل کرده است.
    سیف در خصوص مطرح شدن دستاوردهای اقتصادی در سطح بین المللی، گزارش صندوق بین المللی پول را موید و شاهد مثالی برای این قضیه عنوان کرد و گفت: به عنوان مثال، در آخرین گزارش هیات ماده چهار صندوق بین‌المللی پول که جمعه گذشته در هیات اجرایی صندوق مطرح شد، دستاورد‌های اقتصادی کشور مورد توجه قرار گرفته و برای سال جاری تورم تک‌رقمی و رشد اقتصادی 6.6 درصدی را پیش‌بینی کرده‌اند. گفتنی است بهبود شرایط اقتصادی کشور باعث شد تا در گزارشات چشم‌انداز تهیه شده توسط صندوق نیز پیش‌بینی رشد اقتصادی کشور به سمت بالا اصلاح شود. این گزارش که بطور گسترده توسط محافل، نهادها، کارشناسان و فعالان اقتصادی بین‌المللی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، به خوبی روند صحیح و رو به رشد اقتصاد ایران را به جامعه جهانی منعکس می‌کند.
    وی افزود: همچنین گزارش یاد شده به مواردی همچون لزوم اصلاح نظام مالی کشور و به ویژه بخش بانکی، چالش‌های پیش‌روی اقتصاد کلان و لزوم انجام اصلاحات ساختاری تاکید می کند که خوشبختانه همگی این موارد قبلاً تحت اشراف تیم اقتصادی دولت قرار داشته و برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌‌های لازم در این خصوص انجام شده است.
    سیف در خاتمه با بیان اینکه کاهش چشمگیر نرخ تورم و حصول به هدف تک رقمی مرهون تاکیدات و ایستادگی رئیس‌جمهوری محترم بر ضرورت تحقق این مهم و حمایت‌ها و مساعدت‌های مستمر ایشان به بانک مرکزی بوده است تصریح کرد: مسلماً تحقق این هدف مهم پایان راه نبوده و استمرار و صیانت از توفیقات حاصله بیش از پیش ضروری است. بی‌شک تقویت انضباط سیا‌ست‌های مالی و پولی در کشور و استمرار حمایت‌های رئیس‌جمهور محترم از این سیاست‌ها زمینه مناسبی را برای استمرار و تقویت آرامش و ثبات و در عین حال رشد و بالندگی اقتصاد کشور فراهم خواهد کرد.

    برچسب ها