عصر خودرو

مجری طرح توسعه فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی خبر داد

برداشت ۵۷ میلیون مترمکعب گاز با راه‌اندازی فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی

عصر بازار- مجری طرح توسعه فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی با اشاره به توسعه این فازها، اظهار کرد: از هر فاز نزدیک به ۲۸.۵ میلیون مترمکعب که مجموعا ۵۷ میلیون مترمکعب می‌شود، برداشت و گاز از طریق خط لوله به پالایشگاه ارسال شده و در پالایشگاه تصفیه می شود.

برداشت ۵۷ میلیون مترمکعب گاز با راه‌اندازی فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایسنا، علیرضا عبادی با بیان اینکه پروژه توسعه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی از سال 89 آغاز شد، اظهار کرد: توسعه این فازها در سیر صعودی و اجرایی خود به پیک تحریم‌ها مخصوصا تحریم‌های اتحادیه اروپا برخورد و این مسئله روند توسعه پروژه مخصوصا بخش تدارکات آن را تحت تاثیر قرار داد اما با تغییری که در رویه توسعه پروژه صورت گرفت و در راستای این تغییر از تامین‌کنندگان کالا که از منابع داخلی بودند دعوت شد و این موضوع باعث ایجاد روند مثبت در پروژه شد.

    وی با تاکید بر اینکه در فازهای 20 و 21 بیشترین استفاده از منابع داخلی صورت گرفته است، افزود: برای مثال برای نخستین بار در پروژه نفت و گاز سیستم کنترل کل بخش خشکی و دریا از تولیدکننده داخلی استفاده شد. همچنین 200 دستگاه پمپ فرایندی از یکی از تامین‌کنندگان داخلی خریداری شد. به طور کلی بیش از 65 درصد بودجه پروژه صرف خرید از شرکت‌های داخلی شد.

    مجری طرح توسعه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی در ادامه با بیان اینکه طرح توسعه فازهای مذکور به 4 بخش اصلی تقسیم می‌شود، توضیح داد: این پروژه به چهار بخش حفاری، ساخت سکوهای گازی، خطوط لوله و پالایشگاه خشکی تقسیم می‌شود.

    عبادی در مورد بخش حفاری طرح توسعه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی گفت: برای هر کدام از فازها 11 حلقه چاه و در مجموع 22 حلقه چاه حفر شد که برای هر حلقه چاه بیش از چهار کیلومتر حفاری انجام شد. در حال حاضر حفاری چاه‌ها تمام شده و این چاه‌ها عملیاتی شده‌اند. سکوهای گازی فاز 20 و 21 در یارد خرمشهر نصب و راه‌اندازی شده است و در موقعیت مخزنی خود نصب و راه اندازی شدند.

    وی با اشاره به خطوط لوله فازهای 20 و 21 پارس جنوبی اظهار کرد: 103 کیلومتر خطوط لوله از میدان پارس جنوبی تا پالایشگاه خشکی کشیده و اجرایی شده است.   فاز 20 به بهره‌برداری رسیده و  فاز 21 در حال بهره‌برداری است.

    پالایشگاه خشکی در منطقه عسلویه در زمینی به وسعت180 هکتار تاسیس شده که در این پالایشگاه 4 ردیف شیرین‌سازی استقرار یافته است ردیف اول بهره برداری شده، در ردیف سوم آن گاز وارد کردیم و راه اندازی آن آغاز شد و ردیف دوم در دی ماه به بهره‌برداری رسیده است. یک حادثه کوچک در ردیف دوم رخ داد که در حال بازسازی آن هستیم و  تا پایان اسفند به بهره‌برداری می‌رسد و ردیف چهارم هم تا آخر اسفندماه راه اندازی می‌شود. پالایشگاه در سال 96 درحال تکمیل خواهد بود.

    مجری طرح توسعه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی در ادامه در مورد میزان برداشت گاز از این فازها توضیح داد: از هر فاز نزدیک به 28.5 میلیون مترمکعب که مجموعا 57 میلیون مترمکعب می‌شود، از میدان برداشت خواهد شد و از طریق خط لوله، گاز به پالایشگاه ارسال شده و در پالایشگاه تصفیه می شود و ماحصل این تصفیه تولید روزانه  50 میلیون مترمکعب گاز شیرین است صرف مصارف خانگی و کارخانه می‌شود. 77 هزار بشکه میعانات گازی، 2900 تن گاز مایع، 2750 تن اتان برای خوراک پتروشیمی های منطقه عسلویه مورد استفاده قرار می گیرد و 400 تن گوگرد به ازای هر روز از این فازها بهره‌برداری خواهد شد.

    عبادی ادامه داد: گاز شیرین فازهای 20 و 21 پارس جنوبی توسط کمپرسور افزایش فشار به خط سراسری منتقل می‌شود که آن طور که اعلام شده قرار است این گاز به خط سراسری 4 در شرق کشور ارسال شود. برآورد شده است که گاز شیرینی که به خط سراسری تزریق می شود، به ازای هر مترمکعب گاز یک لیتر از سوخت مایع از جمله بنزین کم می‌شود و این موضوع باعث کاهش واردات بسیاری از فرآورده‌های نفتی به کشور و کاهش خروج ارز از کشور خواهد شد.

    وی با بیان اینکه در فازهای 20 و 21 حدود 4.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌شود اظهار کرد: سودآوری این طرح‌ها و پالایشگاه‌ها حدودا بعد از یک سال و نیم برگشت سرمایه دارند که این موضوع در اقتصاد کشور بسیار تاثیرگذار بوده و باعث اشتغالزایی خواهد شد.

    مجری طرح توسعه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی با بیان اینکه به طور متوسط روزانه برای  9000 نفر در طرح توسعه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی اشتغال زایی میشود اظهار کرد: با تولید اتان از این فازها خوراک پتروشیمی صنایع پایین‌دستی هم تامین می‌شود.

    عبادی در مورد زمان افتتاح فازهای 20 و 21 گفت: واحد شیرین‌سازی این فازها امسال به نتیجه می‌رسد. بخش هایی از پالایشگاه باقی می ماند که سال آینده تکمیل می شود. حتی تولید اتان و LPG  این فازها امسال انجام می‌شود

    برچسب ها