عصر خودرو

موج بازگشایی‌ها با نمادهای بانکی کلید خورد؛

عقبگرد بورس از سبزپوشی

عصر بازار- نماگر بورس تهران پس از چهارده روز رشد متوالی سرانجام معاملات روز گذشته را در محدوده منفی به پایان رساند.

عقبگرد بورس از سبزپوشی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، بر این اساس دیروز شاخص کل بازار سهام با افت 289 واحدی تا نیمه کانال 77 هزار واحدی عقب‌نشینی کرد. از جمله نکات حائز اهمیت معاملات روز گذشته بورس تهران بازگشایی 3نماد بانکی بود که مطابق پیش‌بینی‌ها زمینه فشار بر شاخص را فراهم کردند. افت بیشتر شاخص کل نسبت به شاخص کل هم‌وزن (با اثرگذاری یکسان نمادها) نیز از دیگر موضوعات قابل‌توجه بازار دیروز بود.امری که حکایت از افزایش سفته‌بازی در میان کوچکترهای بورسی دارد. (افت دیروز شاخص کل حدود 4/ 0 درصد بود و این در حالی است که شاخص کل هم‌وزن افت 1/ 0 درصدی را تجربه کرد).

    بازگشایی 3 نماد بانکی دیگر

    دیروز بورس تهران شاهد بازگشایی 9 نماد معاملاتی بود. در میان بازگشایی‌های روز گذشته بورس تهران 3 نماد بانکی «وپست»، «ونوین» و «وسینا» خودنمایی می‌کردند. بر این اساس دیروز نماد معاملاتی پست‌بانک ایران پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بدون تقسیم سود نقدی، اعلام تعدیل مثبت 30 درصدی و ارائه اطلاعات شفاف‌سازی درخصوص آخرین وضعیت شرکت، با افت 6/ 22 درصدی و با قیمت 1705 ریال بازگشایی شد و زمینه افت بیش از 38 واحدی نماگر بورس را فراهم آورد. نماد بانک اقتصاد‌نوین نیز پس از برگزاری مجمع‌عمومی فوق‌العاده مبنی بر تصویب افزایش سرمایه 16 درصدی از محل سود انباشته، مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده و تقسیم سود نقدی 22 ریالی و ارائه اطلاعات شفاف‌سازی درخصوص آخرین وضعیت شرکت دیروز با افت 3/ 5 درصدی و با قیمت 1841 ریال بازگشایی شد و فشار 32 واحدی بر تپیکس وارد کرد. نگاهی به پیشینه بازگشایی نمادهای بانکی نیز خالی از فایده نیست. ماه گذشته بورس تهران شاهد بازگشایی دو نماد «وبملت» و «وتجارت» پس از توقف نزدیک به 6 ماه بود. این بازگشایی‌ها در حالی رقم خورد که پیش‌تر و به دنبال توقف طولانی‌مدت نمادهای بانکی‌ هیاهوی زیادی در بازار سهام به‌وجود آمده بود و فعالان بازار به لزوم بازگشایی این نمادها به منظور تسهیل روند معاملات تاکید داشتند. نماد بانک ملت اولین نماد بانکی بود که در هفته نخست بهمن ماه با ریزش بیش از 37 درصدی بازگشایی شد. این نماد در حالی برای سال مالی منتهی به اسفند 95 سود 102 ریالی را پیش‌بینی کرد که سود هر سهم این بانک در نخستین پیش‌بینی از سال جاری 40 تومان عنوان شده بود. پس از بانک ملت «وتجارت» نیز با ریزش نزدیک به 34 درصدی دومین شوک را به بورس تهران طی معاملات بهمن ماه وارد کرد.( در روز بازگشایی وبملت افت حدود 1041 واحد و در روز بازگشایی «وتجارت» افت 560 واحدی به نماگر بازار سهام تحمیل شد.

    پس از این بازگشایی‌ها بازار در انتظار بازگشایی دیگر نماد‌های بانکی بود. در این راستا انتظار افت نماگر بورس تهران در اثر بازگشایی‌های دیروز نیز وجود داشت. با این حال مقایسه شرایط بازار پس از بازگشایی‌های دیروز با شرایط بازار در دو مقطع زمانی فوق حاکی از تعدیل فضای منفی بازگشایی‌ بانک‌ها است.(البته باید در نظر داشت که دو نماد «وبملت» و «تجارت» جزو نمادهای با ارزش بالای بازار گروه بانکی هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد با بازگشایی‌های دیروز شمار نمادهای بانکی بازگشایی‌ شده به 5 نماد رسید.4 نماد دیگر این گروه همچنان با توقف نماد معاملاتی روبه‌رو‌ هستند.

    تشدید فشار فروش در دیگر سهام

    روز گذشته شاخص کل هموزن کمتر از شاخص کل بورس افت کرد. در این میان ورود سفته‌بازان به برخی از تک سهم‌های بازار سهام به رشد قیمتی این نمادها منجر شد. رشد قیمتی که خود را در محدود‌تر شدن افت شاخص کل هموزن نسبت به شاخص کل نشان داد. «فباهنر» از جمله نمادهایی بود که دیروز معاملات پرحجم 25 میلیون سهمی را تجربه کرد و با رشد قیمت 7/ 4 درصدی همراه شد. این نماد که در میانه معاملات با صف خرید 9 میلیون سهمی همراه شده بود، پس از عرضه صف خرید مجددا در آستانه تشکیل صف خرید در قیمت 243 تومانی قرار گرفت. معاملات «اپرداز» نیز برای ششمین روز متوالی پرتقاضا و با صف خرید دنبال شد. بر این اساس دیروز سهامداران به دادوستد حدود 10 میلیون سهمی در نماد معاملاتی شرکت آتیه داده‌پرداز پرداختند و در نهایت نیز معاملات این سهم در قیمت 1433 تومانی با بیش از 3 میلیون صف خرید به پایان رسید. در عین حال همان‌طور که در گزارش‌های پیشین نیز اشاره شد، نیاز به نقدینگی بالای سهامداران سبب شده تا هر گونه رشد قیمتی در بازار سهام با افزایش فشار فروش مواجه شود. این فشار فروش از سوی سهامداران درصدی در نمادهای مذکور نیز مشاهده می‌شود. به‌عنوان نمونه در نماد «اپرداز» شرکت بین‌المللی مدیریت توسعه بهسود و شرکت رساسامان آریا از اواسط هفته گذشته حدود 2 میلیون سهم به فروش رسانده‌اند. شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین نیز در اولین روز هفته جاری یک میلیون سهم «فباهنر» را به فروش رساند.

     

    توقف‌های بورسی به 80 نماد محدود شد

    بررسی‌ها از وضعیت کنونی نمادهای متوقف نشان می‌دهد در میان 327 شرکت پذیرفته شده در بورس تهران، هم اکنون 80 شرکت با توقف نماد معاملاتی مواجه هستند. ارزش بازار این 80 نماد متوقف، بیش از 76 هزار میلیارد تومان و معادل 23 درصد از ارزش فعلی بازار سهام است. با بررسی این وضعیت از منظری دیگر مشاهده می‌شود که بیش از 16 هزار و 371 میلیارد تومان سرمایه سهامداران (بر اساس قیمت پایانی نمادها در آخرین روز معاملاتی پیش از توقف و با لحاظ سهام شناور آنها) در بورس با عدم گردش مواجه‌ هستند. به عبارتی دیگر حدود 87 میلیارد سهم از امکان خرید و فروش محرومند که در نوع خود می‌تواند جالب باشد. بر این اساس دیروز «فولاد» پس از شفاف‌سازی درخصوص اطلاعات پیش‌بینی درآمد هر سهم سال 96 و اعلام تعدیل مثبت 53 درصدی، با رشد اندک و با قیمت 142 تومان بازگشایی شد. «پدرخش» نیز پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده مبنی بر انتخاب اعضای هیات مدیره، با رشد یک درصدی و با قیمت 610 تومان به گردونه معاملات بازگشت. «قصفها»، «خلنت»، «پاکشو» و «دابور» از دیگر بازگشایی‌های دیروز بورس تهران بودند.

    نگاهی به آمار معاملات

    نماگر بورس تهران معاملات روز یکشنبه را با افت حدود 4/ 0 درصدی به پایان رساند و در سطح 77 هزار و 574 واحدی قرار گرفت. بورس تهران در پایان معاملات روز یکشنبه (با کسر معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) شاهد دادوستد 619 میلیون سهمی در بیش از 54 هزار نوبت معاملاتی بود تا ارزش کل معاملات این روز بازار سهام حدود 131 میلیارد تومان بالغ شود. دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های گسترش نفت و گاز پارسیان، سایپا، پست بانک ایران، پتروشیمی جم و بانک اقتصاد نوین بیشترین تاثیر بر رشد شاخص را برعهده داشتند. معاملات مثبت در نماد «وبملت» و «فخوز» نیز مانع از افت بیشتر این نماگر شد. عنوان بیشترین افزایش قیمت در این روز به ترتیب به نام نماد معاملاتی شرکت‌های لوله و ماشین‌سازی ایران، داروسازی ابوریحان، سیمان‌خوزستان، صنایع‌شیمیایی فارس و الکترونیک خودرو شرق ثبت شد. در مقابل نماد معاملاتی پست بانک ایران، بانک اقتصاد نوین، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو و شیر پاستوریزه پگاه خراسان بیشترین کاهش قیمت یکشنبه بورس را به خود دیدند. همچنین دیروز سهامداران برای خرید اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، اوراق صندوق درآمد ثابت امین یکم فردا، اوراق صندوق سرمایه‌گذاری پارند پایدار سپهر و صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت کیان طولانی‌ترین صف‌های خرید را به ثبت رساندند. در سوی دیگر نیز خروج گروهی از سهامداران از اوراق صکوک بناگستر کرانه، صندوق سرمایه‌گذاری پارند پایدار سپهر و فولاد خراسان و ایران خودرو دیزل سبب شد سنگین‌ترین صف‌های فروش در این نمادها شکل گیرد. همچنین سهامداران شرکت سایپا با معامله بیش از 99 میلیون سهمی به ارزش 11 میلیارد و 200 میلیون تومان بیشترین حجم و ارزش معاملات روز یکشنبه بورس را در این نماد خلاصه کردند.

    برچسب ها