عصر خودرو

افت شاخص سهام پس از ۱۴ روز

عصر بازار- موج دوم بازگشایی نمادهای بانکی دیروز با بازگشایی سه نماد اقتصاد نوین، پست‌بانک و سینا در بازار رقم خورد. دیروز معامله‌گران شاهد اعلام بازگشایی شمار قابل ملاحظه‌ای از نمادها بودند.

افت شاخص سهام پس از ۱۴ روز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  نمادهایی که در بین آنها سه بانک متوقف قرار داشت. دیروز نماد بانک اقتصاد نوین، نماد پست‌بانک و نماد سینا (بدون کشف قیمت) به تابلو بازگشتند تا در حال حاضر تنها دو نماد عمده صادرات و پاسارگاد در بیرون بازار به انتظار بازگشایی باقی بمانند. در همین حال دیروز نمادهای دیگری از جمله فولاد مبارکه، سیمان هگمتان و قند اصفهان نیز بازگشایی شدند. در بازار دیروز رشد چند روز اخیر بازار موجب افزایش عرضه‌ها و در نهایت باعث افت شاخص به میزان 289واحد شد. نماد معاملاتی شرکت‌های هلدینگ نفت و گاز پارسیان، سایپا، پست‌بانک، پتروشیمی جم و بانک اقتصاد نوین بیشترین سهم را در افت 4/ 0 درصدی شاخص کل داشتند. نماگر بازار سهام دیروز پس از این افت به رقم 77هزار و 714واحد رسید.

    در بازار دیروز درگروه خودرویی اظهار‌نظرها در مورد عدم معامله بلوک گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو ادامه داشت. براساس برخی خبرها این بلوک مجددا در هفته آینده عرضه خواهد شد. در این گروه معاون مالی مدیرعامل ایران خودرو درباره اولین گزارش پیش‌بینی سود سال 96 این شرکت که با کاهش 7/ 14 درصدی سود هر سهم همراه شد، توضیح داد: بازگشایی نماد «خودرو» منوط به ارائه اطلاعات معوق است؛ارائه اطلاعاتی همچون صورت‌های مالی 6 ماهه و گزارش حسابرسی شده 6 ماهه به همراه آمار تولید و فروش. در این گروه همچنین مدیرعامل شرکت سازه گستر سایپا با اعلام انتقال قطعه‌سازان به مجاورت سایپا کاشان گفت: با قرارداد سایپا و سیتروئن، قطعه‌سازی ایران در چند سال آینده چهره جدیدی به خود خواهد گرفت. به‌رغم وعده و و‌عیدهای امروز و فردای مدیران و مسوولان، هنوز قرارداد ساپیا با پژو سیتروئن و انتقال 50 درصد سهام سایپا کاشان نهایی نشده، این در حالی است که مدیرعامل شرکت سازه گستر سایپا، اثرات این رویداد غیر‌قطعی را اعلام کرد. معصوم نجفیان با بیان این مطلب که فرانسوی‌ها در رشد قطعه‌سازی در برخی کشورهای منطقه نقش اساسی ایفا کرده‌اند، افزود: قطعه‌سازی در برخی کشورهای همسایه ایران، با کمک فرانسوی‌ها مبدل به یک صنعت جهانی شده است.بر اساس همین الگو، قطعه‌سازی ایران را به یک بازیگر فعال و مهم در دنیا تبدیل می‌کنیم. این مقام مسوول به برنامه داخلی‌سازی محصولات سیتروئن در ایران اشاره کرد و گفت: در مرحله اول تولید محصولات سیتروئن در ایران، حداقل بین 30 تا 40 درصد قطعات در داخل ایران تولید خواهد شد و در فازهای بعدی این میزان به حدود 70 درصد خواهد رسید. تولید قطعات محصولات سیتروئن در ایران موجب خواهد شد، علاوه بر حضور در بازارهای خودروی جهانی، قطعه‌سازان نیز بتوانند به صادرات محصولات خود امیدوار باشند. وی گفت: چهره صنعت قطعه‌ کشور از طریق قرارداد میان سایپا و سیتروئن تغییر خواهد کرد و مبدل به صنعتی پویا و صادرات‌محور خواهد شد. در گروه فلزی دیروز بازگشایی نماد فولاد مبارکه نیز متعادل به تابلو بازگشت.در مورد این شرکت معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه با بیان دلایل افزایش 53درصدی سود سال مالی آینده، یکی از نکات بارز بودجه سال 96 بزرگ‌ترین‌ شرکت بازار سهام ایران را اعلام کرد.

    براساس گزارش بورس پرس، امیرحسین نادری درباره سود هر سهم مالی آینده فولادمبارکه که با 53 درصد افزایش نسبت به سود سال جاری، 253 ریال پیش‌بینی و منجر به توقف نماد از 28 بهمن شده، گفت: فولاد مبارکه برای سال آینده، 6 میلیون و 979 هزار تن فروش انواع محصول را به ارزش 11 هزار و 993 میلیارد تومان پیش‌بینی کرده که نسبت به فروش سال جاری، 11 درصد بیشتر است. همچنین پیش‌بینی ارزش فروش محصولات سال 96 با رشد 21 درصدی همراه شده است. وی قیمت فروش محصولات را عامل اصلی اثرگذار بر سودآوری دانست و اظهار امیدواری کرد در صورت ثبات قیمت‌های فروش در محدوده فعلی، چشم‌انداز سودآوری شرکت در سال آتی بسیار روشن باشد.

    وی افزود: با توجه به بهره‌برداری از ماشین ریخته‌گری شماره 5 در سال جاری و اضافه شدن محصولات این خط به سبد محصولات در سال آتی، مقدار تولید و فروش در بودجه سال 96 نسبت به 95 افزایش یافته است. در این میان تمرکز شرکت بر تامین محصول مورد نیاز مشتریان داخلی و حفظ مشتریان خارجی از دیگر عوامل اثر‌گذار بر این مهم است. به‌طوری‌که 76 درصد میزان فروش پیش‌بینی شده برای مشتریان داخلی و 24 درصد از کل فروش برای صادرات در نظر گرفته شده است.

    نادری با بیان اینکه پیش‌بینی شرکت برای سال 96، دستیابی به سود خالص89/ 1هزار میلیارد تومانی پس از کسر کلیه هزینه‌ها است، ادامه داد: این میزان سود نسبت به سال جاری رشدی 53 درصدی را نشان می‌دهد. وی افزود: یکی از نکات بارز بودجه سال 96 «فولاد»، پیش‌بینی بودجه‌ای به میزان 1/ 1 هزار میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌های توسعه است که در صورت بهره‌برداری و تکمیل ظرفیت طرح‌های توسعه‌‌ای مذکور از جمله توسعه گندله‌سازی سنگان، امکان افزایش سودآوری از محل طرح‌های نامبرده برای مجموعه فولاد مبارکه به وجود خواهد آمد. در گروه کابل‌سازان دیروز نماد شرکت کابل البرز برای برگزاری مجمع افزایش سرمایه متوقف شد. این مجمع برای افزایش سرمایه 39 درصدی «بالبر» از مازاد تجدید دارایی‌ها برگزار می‌شود و در صورت موافقت سهامداران، سرمایه 8/ 22 میلیارد تومانی آن به حدود 7/ 31 میلیارد تومان خواهد رسید و صرف استفاده از معافیت مالیاتی ماده 17 قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور و اصلاح ساختار مالی خواهد شد.

    در گروه حمل‌و‌نقل دیروز بلوک ریل سیر کوثر در شرایط پایه معامله شد. این بلوک 20درصدی توسط یک سهامدار حقیقی در نرخ پایه 450تومان به فروش رسید. دیروز همچنین شرکت پالایش نفت لاوان اولین گزارش پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29 اسفند 96 را منتشر کرد. بر مبنای اطلاعات دریافتی از شرکت پالایش نفت لاوان درآمد هر سهم برای سال مالی منتهی به اسفند سال آینده 278 ریال به‌طور خالص پس از کسر مالیات پیش‌بینی شده است. سرمایه‌گذاری صنعت و معدن نیز در گزارش دوره 12 ماهه منتهی به 30 آذر 95 (حسابرسی نشده) به ازای هر سهم 408 ریال سود شناسایی کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 224 درصد رشد داشته است.

    در گروه سیمانی اولین گزارش پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29 اسفند 96 شرکت سیمان تهران منتشر شد. بر مبنای اطلاعات دریافتی از شرکت سیمان تهران درآمد هر سهم برای سال مالی منتهی به سال آینده مبلغ 229 ریال به‌طور خالص پس از کسر مالیات پیش‌بینی شده است. سود این شرکت نسبت به گزارش قبلی 25 درصد کاهش یافته است. براساس اطلاعیه سامانه کدال کاهش میزان تولید و فروش نسبت به پیش‌بینی قبلی ناشی از تداوم سهمیه‌بندی تحویل سیمان در سال آینده از سوی انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان مطرح شده است. کاهش هزینه‌های مالی نسبت به بودجه اولیه به دلیل پیش بینی تغییر ساختار تسهیلاتی و تبدیل قرارداد مشارکت به فروش اقساطی درخصوص وام واحد نهم صورت گرفته است. تغییر ایجاد شده در سرفصل خالص سایر درآمدهای غیرعملیاتی به دلیل تغییر در درآمد فروش سرمایه‌گذاری‌ها ناشی از برگزاری مزایده فروش حدود 20 درصدی از سهام شرکت پیوندگستر پارس (نیروگاه قم) و عقد قرارداد با خریدار سهام بوده است. در مجموع بازار دیروز بازاری منفی تحت تاثیر فشار عرضه‌ها بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 202میلیارد تومان و در فرابورس به 220میلیارد تومان بالغ شد.

    برچسب ها