عصر خودرو

دلار به محدوده ۳۷۸۰ تومان بازگشت

حامیان شارژ قیمت سکه

عصر بازار- روز یکشنبه، سکه تمام بهار آزادی چهارمین افزایش متوالی را تجربه کرد تا وارد کانال یک میلیون و ۲۱۰ هزار تومان شود. در دومین روز هفته، سکه ۷ هزار تومان رشد را ثبت کرد و به قیمت یک میلیون و ۲۱۳ هزار تومان رسید. به گفته فعالان، قیمت سکه تحت‌تاثیر دو متغیر افزایش قیمت دلار و انتظارات افزایشی سکه‌بازان برای رشد بیشتر طلای جهانی افزایش یافت.

حامیان شارژ قیمت سکه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، قیمت دلار که در رشد سکه اثرگذار بود، خود بیشتر تحت‌تاثیر افزایش نرخ حواله درهم بالا رفته بود. به گفته عده‌ای از بازیگران باتجربه بازار، افزایش نرخ حواله درهم را می‌توان به دو عامل نسبت داد. عده‌ای اعتقاد داشتند نرخ حواله درهم پس از مدت‌ها طی کردن مسیر کاهشی به کف قیمت رسید و همین موضوع موجب افزایش خرید معامله‌گران شد.

    این در حالی است که گروه دیگری احتمال کاهش عرضه ارز را در افزایش درهم موثرتر دانستند. با افزایش نرخ حواله درهم، خریدهای ارزی معامله‌گران داخلی بالا رفت و شاخص ارزی با 5 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 780 تومان رسید تا تنها برای یک روز در محدوده 3 هزار و 770 نوسان کرده باشد. به گفته فعالان، گرچه رشد قیمت دلار در افزایش بهای سکه موثر بود، ولی نقش انتظارات معامله‌گران سکه را باید پررنگ‌تر از متغیر یاد شده در نظر گرفت. به‌نظر می‌رسد با توجه به نقش انتظارات سکه‌‌بازان و گفته‌های معامله‌گران سه سناریو برای قیمت سکه در روز جاری وجود خواهد داشت.

     

    سناریوهای سکه

    قیمت سکه در روز یکشنبه تحت‌تاثیر افزایش بهای دلار و انتظارات معامله‌گران سکه برای افزایش نرخ اونس جهانی بالا رفت. اکنون هرگونه تغییری در این متغیرها می‌تواند روند قیمت در روز دوشنبه را نیز تحت‌تاثیر قرار دهد. با توجه به روند تغییرات احتمالی، سه سناریو در بازار سکه وجود خواهد داشت.در سناریوی اول، اکثر معامله‌گران باور دارند در‌صورتی‌که بهای اونس در آغازین روز بازارهای جهانی(امروز) پایین بیاید، منجر به افت بهای سکه خواهد شد. این اتفاق به‌نظر می‌رسد حتی در حالتی که قیمت دلار در سطوح فعلی باقی بماند، رخ دهد. به گفته فعالان بازار، اکنون سکه‌بازان بیشتر از دلار چشم به روند اونس جهانی دارند. در کنار این، اکثر بازیگران باتجربه بازار اعتقاد دارند، افزایش بهای سکه در روز یکشنبه ناشی از انتظارات افزایشی معامله‌گران داخلی برای افزایش اونس بود. بنابراین در‌صورتی‌که روند اونس در روز دوشنبه متناسب با این انتظارات رقم نخورد، کاهش قیمت امری دور از ذهن نخواهد بود.

    در سناریوی دوم، اگر بهای اونس متناسب با انتظارات معامله‌گران داخلی افزایش پیدا کند و همزمان قیمت دلار نیز بالا رود یا در سطوح فعلی باقی بماند، شیب افزایش قیمت سکه تند خواهد شد. به گفته فعالان، با توجه به نزدیک شدن به سال جدید شمسی به‌طور سنتی تقاضا در بازار داخلی افزایش پیدا می‌کند و در‌صورتی‌که متغیرهای اونس و دلار از افزایش سکه حمایت کنند، شدت رشد فلز گرانبهای داخلی به‌دلیل بالا بودن تقاضا در این مقطع سال بیشتر خواهد بود. سناریوی سوم نیز بیشتر مبتنی بر افزایش بهای اونس قرار گرفته است. منتها در این بخش، عده‌ای اعتقاد دارند اگر دلار به محدوده پایین‌تر بازگردد، می‌تواند روند رشد قیمت سکه را تعدیل کند. در واقع در این نگاه نیز قیمت سکه بالا خواهد رفت، منتها این امر با شدت کمتری صورت خواهد گرفت. در این شرایط، قیمت دلار نیز اهمیت خود در روند سکه روز دوشنبه را خواهد داشت. عده‌ای اعتقاد دارند، رفتار نرخ حواله درهم در روز دوشنبه همچون روز یکشنبه نقش تعیین‌کننده‌ای در قیمت دلار بازی خواهد کرد.

    وقوع هر کدام از سناریوهای یاد شده مستلزم یک پیش شرط است و آن این است که فضای بازار طبیعی و مانند روزهای گذشته باشد. در واقع، اگر معامله‌گران احساس کنند که قیمت سکه به سطح مقاومتی نزدیک شده است، با عرضه زیاد شرایط را به‌طور کلی عوض خواهند کرد. در این مسیر، در واقع آنها توجه چندانی به رفتار متغیرهای اثرگذار اونس و دلار نخواهند داشت و بیشتر به امکان سودگیری خود دقت خواهند کرد. به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت، وقوع سه سناریوی بالا مشروط به عادی بودن فضای بازار و تبعیت از متغیرهای اثرگذار خواهد بود. به گفته فعالان، در بازار سکه معامله‌گران بزرگ نقش اثرگذاری دارند و در برخی مواقع زاویه دید آنها می‌تواند قیمت‌ها را دچار نوسانات غیر قابل پیش‌بینی کند.

    رشد سکه‌های کوچک

    همسو با رشد سکه تمام، روز یکشنبه بهای سکه‌های کوچک‌تر نیم و ربع نیز افزایش یافت. در دومین روز هفته، نیم سکه با 10هزار تومان افزایش به قیمت 685 هزار تومان رسید. همزمان ربع سکه نیز با افزایش 6 هزار تومانی به قیمت 386 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، در روزهای اخیر سرعت رشد سکه‌های کوچک‌تر در بازار نسبت به سکه تمام بیشتر بوده است. عده‌ای از بازیگران با تجربه بازار این موضوع را به بالا بودن تقاضا برای نیم و ربع سکه نسبت به سکه تمام که از قیمت بالاتری برخوردار است، نسبت داده‌اند.

    برچسب ها