عصر خودرو

پیش بینی عملکرد دلار در هفته پیش رو؛

سرمایه گذاران چشم به وعده های ترامپ دوختند

عصر بازار- هفته گذشته ارزش دلار در برابر یورو رشد کرد و شاخص دلار یعنی ارزش این ارز در برابر سبدی از شش ارز معتبر اندکی افزایش یافت و به ۱۰۱.۰۹ رسید.

سرمایه گذاران چشم به وعده های ترامپ دوختند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، اما ارزش دلار در برابر ین به پایین ترین میزان در دو هفته اخیر کاهش یافت و عامل اصلی این کاهش، تردید سرمایه گذاران درباره اجرای سریع برنامه اصلاح مالیات ها بود که از سوی دونالد ترامپ وعده داده شده است. سرمایه گذاران همچنین درباره آغاز فوری برنامه توسعه زیرساخت ها دچار تردید شده اند. دونالد ترامپ در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری خود بر سه اقدام برای بالا بردن نرخ رشد اقتصاد تاکید کرده بود: کاهش مالیات اشخاص و شرکت ها، اختصاص هزار میلیارد دلار بودجه برای توسعه زیرساخت ها و حذف مقررات دست و پاگیر.

    اکنون درباره تحقق دو وعده اول او تردید بوجود آمده و طبیعی است که ین به عنوان حوزه امن سرمایه گذاری جذابیت پیدا می کند و ارزش دلار کاهش می یابد.

    تا اوایل ماه گذشته میلادی یعنی ژانویه و قبل از آغاز دوران ریاست جمهوی ترامپ در بیستم آن ماه، شاخص دلار به سرعت رشد کرد زیرا سرمایه گذاران معتقد بودند ترامپ به وعده های خود عمل می کند و همزمان با افزایش نرخ رشد اقتصاد، نرخ های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا بالا برده می شود و هر دو عامل سبب رشد ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر خواهد شد.

    اما در هفته های اخیر رشد شاخص دلار کند شده و همین افزایش اندک نیز حاصل کاهش ارزش یورو و پوند انگلستان بوده است.

    اما هفته گذشته چه عواملی بر ارزش دلار فشار وارد کرد؟ روز پنجشنبه وزیر دارایی دولت ترامپ در یک مصاحبه اعلام کرد تدوین برنامه اصلاح مالیات ها زمان زیادی لازم دارد. این اظهارنطر یک عامل مهم در کاهش ارزش دلار بود زیرا سرمایه گذاران قبلا تصور می کردند این برنامه فورا تدوین و اجرا می شود و زمینه برای رشد نرخ تورم و بالا رفتن نرخ های بهره فراهم خواهد شد.

    سخنان وزیر دارایی آمریکا نشان داد این تصور درست نبوده و این بدان معناست که برنامه افزایش نرخ های بهره در آینده نزدیک بالا برده نخواهد شد در نتیجه ارزش دلار کاهش یافت.

    از سوی دیگر در گزارش نشست اخیر کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا مشخص شد اعضاء این کمیته تاکید شدیدی بر افزایش فوری نرخ های بهره ندارند. بدین ترتیب اکنون احتمال افزایش نرخ های بهره در نشست ماه آینده کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی که از روز چهارشنبه آعاز می شود بسیار کمتر شده است.

    در هفته پیش رو گزارش های متعددی از اقتصاد آمریکا منتشر خواهد شد و انتظار می رود نوسان ارزش دلار زیاد باشد. تحلیلگران معتقدند ارزش دلار در برابر یورو در هفته پیش رو، یک ماه و سه ماه آینده افزایش خواهد یافت و نسبت یورو به دلار در این سه بازه زمانی به ترتیب 1.0559، 1.0489 و 1.0344 خواهد بود.

    ارزش یورو و پوند انگلستان به ترتیب تحت تاثیر منفی ریسک های سیاسی و برنامه جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا قرار دارد. در نتیجه حتی اگر دلار تحت فشار قرار گیرد نسبت یورو به دلار و پوند به دلار کاهش خواهد یافت.

    در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

    برچسب ها