عصر خودرو

معاون وزیر نفت خبر داد:

صادرات ۱۹ میلیون تن محصولات پتروشیمی

عصر بازار- مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از صادرات ۱۹ میلیون تن محصولات پتروشیمی به ارزش حدود ۱۰ میلیارد دلار خبر داد.

صادرات ۱۹ میلیون تن محصولات پتروشیمی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل ازایسنا، مرضیه شاهدایی در همایش ملی چالش‌ها و فرصت‌های صنعت پتروشیمی در آینده در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه صنعت پتروشیمی یکی از ارکان اصلی اقتصاد کشور در سال گذشته بوده است، گفت: سال گذشته و بعد از برجام با راه‌اندازی واحدهای پتروشیمی میزان صادرات افزایش یافت و طبق آخرین آمار میزان صادرات محصولات پتروشیمی 19 میلیون تن به ارزش حدود 10 میلیارد دلار بوده است.

    وی با بیان اینکه این میزان از صادرات را مدیون شرایط خوب بین‌المللی هستیم، افزود: هم شرایط بیمه‌ها و هم شرایط حمل و نقل بهبود پیدا کرد و واحدها توانستند تولید خود را افزایش دهند.

    مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه با تاکید بر اینکه ایران از لحاظ فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور بی‌نظیری است، اظهار کرد: ایران دارنده انواع خوراک، وسعت مرزهای آبی، سازندگان و پیمانکاران توانمندی است و همه این موضوعات دست به دست هم داده و شرایطی را به وجود آورده است که سرمایه‌گذاران معتبر صنعت پتروشیمی خواهان سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران هستند.

    شاهدایی در مورد تهدیدهای صنعت پتروشیمی ایران توضیح داد: رکورد بین‌المللی، رشد دانش فنی و تکنولوژی بالا در کشورهای دیگر از تهدیدهای صنعت پتروشیمی هستند. باید بتوانیم تکنولوژی با ارزش افزوده بالا در کشور تولید کنیم. از جمله تهدیدهای دیگر تحریم‌های بین‌المللی است. ایران در زمان تحریم‌ها تجربه خوبی کسب کرد. ممکن است این تحریم‌ها هر لحظه بازگردد و باید برای آن آمادگی داشته باشیم.

    وی در ادامه با اشاره به تامین خوراک بخش بالادستی گفت: وزارت نفت طرح‌هایی دارد که تامین‌کننده صنعت پتروشیمی هستند. بخشی از طرح‌ها که احتمال می‌رفت با تاخیر مواجه شود، به خود سهامداران و صنعت پتروشیمی واگذار شد که بتواند برای طرح‌های آتی، خوراک تامین کند. در مورد صنایع پایین دست رشدی که در کشور تاکنون در صنعت پتروشیمی اتفاق افتاده، تولید مواد پایه و مواد میانی بود. همچنین در آینده طرح‌هایی داریم که ظرفیت‌ را از 60 میلیون تن به 100 میلیون تن در 5 سال آینده و 150 میلیون تن در 10 سال آینده توسعه دهیم.

    معاون وزیر نفت با تاکید بر لزوم رگولاتوری در صنعت پتروشیمی گفت: اگر شرکتی از فروش محصولاتش به داخل کشور امتناع می‌کند، باید شرایطی فراهم شود که شرکت مذکور به جای اینکه تمایل به صادرات داشته باشد، محصولاتش را در داخل کشور بفروشد.

    شاهدایی در ادامه با اشاره به اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: راه‌اندازی 12 واحد صنعت پتروشیمی در جهت اقتصاد مقاومتی صورت گرفت که مجموعا 6 میلیون تن به ظرفیت کشور اضافه کرد. همچنین طرح‌ها در حال تکمیل هستند و 5 طرح دیگر در سال آینده راه‌اندازی خواهد شد.

    برچسب ها