عصر خودرو

چشم انداز رونق بازار سرمایه در سال ۹۶

عصر بازار- تنها ۱۵ روزکاری برای بورس و اوراق بهادار تا پایان سال باقی‌مانده و همه انتظارات فعالان بازار سرمایه به سال آینده و سال انتخابات ریاست جمهوری است تا شاید در این آخرین ماه‌های باقی‌مانده از فعالیت دولت تدبیر و امید تغییر و تحولی مثبت در بازار سرمایه کشور رخ دهد و سرمایه‌گذاران بورسی را به آینده امیدوار کند.

چشم انداز رونق بازار سرمایه در سال ۹۶
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایبنا، سهامداران دلایلی را برای عدم رونق بورس و خواب آلودگی شرکت‌های بورس مطرح می‌کنند و برخی از آنها را از چشم نظام بانکی می‌بینند و یا مسائل مربوط به نرخ سود بانکی یا جذابیت‌های قیمت ارز و امثالهم را پیش می‌کشند تا جایی که نامه‌هایی را برای مدیران ارشد نظام بانکی کشور می‌نویسند.

    بررسی‌ها نشان می‌دهد که از ابتدای سال تا چهارم اسفند جاری شاخص کل (هم­وزن) بورس تهران 18,5 درصد رشد داشته است؛ این در حالی است که در مدت مشابه شاخص کل (ارزش- وزنی) 3 درصد کاهش داشته است. در مدت مشابه شاخص فرابورس ایران نیز 7.6 درصد افزایش داشته است.

    فردین آقابزرگی، تحلیل گر بازار سرمایه درباره وضعیت بازار سرمایه در روزهای پایانی سال جاری و چشم‌انداز سال 96 گفت: در ابتدا به واسطه فعل و انفعالات بازار پول و رقبایی مثل اوراق بدهی، جذابیت خاصی برای بازار سهام متصور نبود، اما به مرور زمان مشخص شد که با افزایش و بالارفتن نرخ بازدهی زمان که به منزله ریسک برای این اوراق است، تقریبا جذابیت‌هایی برای بازار سرمایه ایجاد شده است.

    این تحلیلگر مسائل بازار سرمایه با اشاره به رفع دغدغه‌هایی که نسبت به مسائل مذکور وجود داشت، افزود: همچنین انتظارات تورمی وجود داشت به این معنا که به نظر می‌رسد که نرخ تورم واقعی و قابل لمس برای مردم بیش از نرخی است که از سوی مراجع آماری اعلام می‌شود. نرخ ارز نیز که پیش از این تا حدودی تعادل خود را از دست داده بود در حال حاضر نرخی منطبق با سایر بازارها دارد، بنابراین با توجه به تمام این مسائل به نظر می‌رسد که برای حفظ و نگهداشت ارزش سرمایه، بورس و اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری در آن می‌تواند بهترین راه باشد.

    آقا بزرگی گفت:‌ اغلب گزارشات و پیش بینی‌ها چشم‌اندازها را مثبت نشان می‌دهد، مثل سهام شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی که وزن مناسب‌تر و بیشتری در بورس به خود اختصاص داده‌اند و به نظر می‌رسد که وضعیت و قیمت‌های رو به کاهش و نزولی در پیش نداریم.

    کارشناس مسائل بورس چشم‌اندازهای مثبت را قوت قلبی برای سرمایه‌گذاران و فعالان بورس و بازار سرمایه برشمرد و عنوان کرد: در عین حال انتظار نداریم که به یکباره یک شیب مثبت و تندی را در بازار سهام شاهد باشیم.

    وی به راه اندازی بازار تثبیت و امثالهم اشاره کرد و ادامه داد: بافت اینگونه صندوق ها کاملا دولتی است و ممکن است که کارآیی چندانی را نداشته باشد؛ با این وجود و با تمامی این دلایل ذکر شده اگر اتفاق و رویداد خاصی به لحاظ اقتصادی و سیاسی رخ ندهد، می‌توان چشم انداز مثبتی را برای بازار سرمایه کشور ترسیم کرد.

    آقا بزرگی درباره نماد بانک‌ها دربورس نیز عنوان کرد: هر صنعت و نمادی ممکن است که دستخوش یکسری تغییر و تحولاتی شود که بازگشایی نماد بانک‌ها لزوما به معنی بر هم خوردن کل سیستم و تشکیلات در بورس نیست، مهمترین مزیت بحث نقدشوندگی است و اینکه سهام بانک‌ها و یا شرکت‌های بورسی بتوانند به راحتی جابه‌جا شود.

    وی اضافه کرد: اینکه تمام تقصیرات را به گردن IFRS بیاندازیم و یا بحث مطالبات بانکها و یا ذخایر را مطرح کنیم، جایز نیست و این مباحث برای مدتی کوتاه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و نمی‌توان ارزیابی کرد که اثر این موارد و مباحث به پررنگی که برخی‌ها عنوان می‌کنند، باشد.

    برچسب ها