عصر خودرو

تداوم روند کم‌نوسان در بورس

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران در ادامه روند صعودی اما کم‌‌نوسان خود، روز گذشته نیز افزایش ۱۶ واحدی شاخص را تجربه کرد. به این ترتیب نماگر بازار با شروع هفته‌ای مثبت در سطح ۷۷هزار و ۸۶۳واحدی متوقف شد.

تداوم روند کم‌نوسان در بورس
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در بازار دیروز معامله‌گران درتحولات کلان شاهد برگزاری همایش استاندارد حسابرسی IFRS بودند که با سخنان مهمی از سوی رئیس کل بانک مرکزی و بیمه مرکزی همراه شد. در حالی که هنوز کلاف سردرگم بانک‌های بورسی باز نشده و نمادهای عمده بانکی نظیر صادرات، پاسارگاد، پست بانک و اقتصاد نوین بسته هستند دیروز رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی در مسیر شفافیت به هیچ وجه اهل مماشات نیست، گفت: دولت عزم جدی برای کاهش بدهی به بانک مرکزی دارد و با اوراق و مکانیزم‌هایی در بودجه، سعی شده است که این بدهی‌ها کاهش یابد.

    در بازار دیروز در گروه خودرویی، بلوک شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو بدون مشتری ماند. دیروز تعداد 240 میلیون سهم معادل 16 درصد از سهام شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو از طرف شرکت ایران خودرو در نرخ هفت هزار ریال عرضه شد که روی میز باقی ماند.در این گروه اعلام فروش هر سهم سایپا دیزل به قیمت 200ریال همچنان مورد بحث کارشناسان بازار بود. هر چند واگذاری «خکاوه» توام با دریافت مطالبات سایپا از این شرکت خواهد بود و به تبع آن رقم پرداختی خریدار برای هر سهم بیشتر از 200ریال خواهد بود. اما تصمیم برای عرضه بلوک مدیریتی این شرکت با نرخ پایین سهام نشان از شرایط سخت و ناامید‌کننده پیش روی بخش خودرو‌سازی سنگین کشور دارد.دیروز همچنین با اعلام عدم موافقت بورس با افزایش سرمایه 101درصدی ایران خودرو دیزل به‌عنوان دومین شرکت خودرو ساز سنگین بورسی، این شرکت صف فروش را تجربه کرد.

    غلامرضا ابوترابی درباره آخرین وضعیت برنامه افزایش سرمایه 101 درصدی ایران خودرو دیزل از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها که آبان بعد از وقفه 6 ماهه از سوی شرکت اعلام شده بود به «سنا» گفت: درخواست افزایش سرمایه شرکت ایران خودرو دیزل از 498.9 به بیش از 1000 میلیارد تومان از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها (ساختمان، ماشین‌آلات، تجهیزات، تاسیسات، ابزارآلات و قالب‌ها) در 4 اسفند 95 به سازمان بورس ارائه شده است. وی افزود: شرکت در آخرین افزایش سرمایه انجام شده در سال 92 از مبلغ یک هزار و 600 میلیارد ریال به مبلغ 4 هزار و 989 میلیارد و 59 میلیون ریال (معادل 212 درصد) از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت (زمین) عنوان کرده بود که انجام افزایش سرمایه موجب اصلاح ساختار مالی و جلوگیری از شمولیت ماده 141 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت می‌شود. این مقام مسوول ادامه داد: انجام افزایش سرمایه فوق تغییر خاصی در شرایط شرکت به وجود نیاورده و زیان انباشته از مبلغ 2 هزار و 24 میلیارد و 633 میلیون ریال در پایان سال 92 به مبلغ 15 هزار و 270 میلیارد و 79 میلیون ریال بر اساس صورت‌های مالی 6 ماهه حسابرسی شده منتهی به 31 شهریور 95 افزایش یافته است. در گروه بانکی مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت استعفا کرد. به این ترتیب علی قاسمی که از سال 89 عهده دار این سمت بود، بعد از حدود 6 سال از این شرکت وابسته به بانک ملت و گروه مالی ملت استعفا کرده است. با این رویداد محمد‌ غلامی عضو موظف هیات‌مدیره تامین سرمایه ملت، سرپرست این شرکت شده تا در آینده‌ای نزدیک، مدیرعامل جدید تعیین و معرفی شود.

    در گروه بانکی همچنین سازمان بورس درباره تعدیل سود بانک اقتصاد نوین، نکاتی را اعلام کرد. بانک اقتصاد نوین در جریان اعلام اولین درآمد سال مالی اسفند آینده، سود یک ریالی هر سهم را با بیش از 5 هزار درصد افزایش، 51 ریال پیش‌بینی‌ کرد اما در عملکرد 6 و 9 ماهه، زیان 447 و 421 ریالی شناسایی کرده است. براساس این گزارش، «ونوین» 3/ 1 هزار میلیارد تومانی از 25 آبان به دلیل برگزاری مجمع فوق العاده و افزایش سرمایه 18درصدی، متوقف است. در این راستا اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس، در مورد آخرین اطلاعات ارائه شده این بانک، توضیحاتی داد تا نماد آن آماده بازگشایی در روزهای آینده شود. در اطلاعیه منتشره از سوی سازمان بورس آمده است: «در حالی بانک اقتصادنوین به ارائه دلایلی درخصوص دستیابی به پیش‌بینی یک ریالی سود به ازای هر سهم برای سال مالی 95 کرده که در دوره 9 ماهه منتهی به پایان آذر 95، با زیان 421 ریالی به ازای هر سهم مواجه شده است. مطابق اطلاعات موجود، تحقق پیش‌بینی سال 95 شرکت منوط به کاهش قابل توجه مانده مطالبات غیرجاری بانک تا پایان سال است. اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس در ادامه تاکید کرد سرمایه‌گذاران به رویه بانک مرکزی طی سال‌های 93 و 94 درخصوص اصلاح حساب‌ها و اعمال ذخایر مازاد بر ذخایر اخذ شده در صورت‌های مالی توجه کنند. همچنین مطابق بند 3 گزارش فوق «در سود و زیان پیش‌بینی‌شده با فرض وصول بخش قابل توجهی از تسهیلات غیر جاری عمدتا مشکوک‌الوصول و اعطای منابع حاصل از آنها در قالب تسهیلات جدید، اقدام به محاسبه سود و وجه التزام (موضوع یادداشت 2-4) جهت آنها و همچنین عدم شناسایی هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول (موضوع یادداشت 12) بابت تسهیلات مذکور شده است. در حالی‌که تاکنون پیش‌بینی وصول تسهیلات غیر‌جاری محرز و محقق نشده است. به این ترتیب با این شفاف‌سازی احتمالا هفته جاری بازار سرمایه شاهد بازگشت نماد اقتصاد نوین خواهد بود. در مجموع بازار دیروز، بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 140میلیارد تومان و در فرابورس به 195میلیارد تومان رسید.

    برچسب ها