عصر خودرو

شاپور محمدی مطرح کرد

خط و نشان بورس برای ارگانهایی که به بورس اطلاعات نمی‌دهند

عصر بازار- رئیس سازمان بورس با اشاره به این که از سال ۹۲ اجرای استانداردها به صورت اختیاری به شرکتها ابلاغ شده گفت: حسابهای بانکی شرکتها و مجموعه‌هایی که اطلاعات شفاف به سازمان بورس نمی دهند مسدود می شود.

خط و نشان بورس برای ارگانهایی که به بورس اطلاعات نمی‌دهند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، شاپور محمدی در همایش استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی(IFRS) و نقش آن در ارتقای شفافیت بازارهای مالی که در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد، با بیان این که یکی از مهمترین ذینفعان اجرای IFRS بازارهای سرمایه دنیاست گفت: این موضوع اگرچه به شفافیت کل اقتصاد هم کمک می‌کند ولی ذینفع اصلی آن بازار بورس است، به همین دلیل سازمان بورس و اوراق بهادار با کمک سازمان حسابرسی توانست از سال 92 اجرای این استانداردها را به صورت اختیاری به شرکتها ابلاغ کند.

    رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این که در حال حاضر با ابلاغیه سازمان بورس، 27 شرکت، 23 بیمه و 27 بانک و در مجموع 67 شرکت بورسی ملزم به اجرای IFRS برای صورتهای مالی سال 95 هستند افزود: در بنیاد IFRS نهادهای ناظر مختلفی حضور دارند که از جمله آنها سازمان خدمات مالی ژاپن، کمیسیون مالی اروپا و کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا است.

    وی اضافه کرد: البته کشورها از قاره‌های مختلف نیز می‌توانند در این بنیاد حضور داشته باشند که بر این اساس سازمان حسابرسی نیز این امکان را در آینده برای ایران ایجاد خواهد کرد که در بنیاد IFRS نظرات خود را بیان کند.

    محمدی در ادامه در تشریح ویژگیهای اجرای IFRS گفت: نزدیکی قیمتی که برای سهم در بازار سرمایه ارایه می شود، با ارزش واقعی آن یکی از نکات مهم و قابل توجه است، به همین دلیل مهمترین تاکید همگان علاوه بر شفافیت و کارایی عملیاتی، منصفانه بودن معاملات است.

    رئیس سازمان بورس تاکید کرد: از این رو نمی‌توان به نیاز خارجی ها برای بررسی صورتهای مالی بنگاههای اقتصادی ایران بی توجه بود، به خصوص اینکه ایران جزو قدرتهای بزرگ دنیا است و لازم است که شرکتهایش بین المللی شده و در بازارهای بین المللی فعالیت کنند، بنابراین صورتهای مالی مبتنی بر این استانداردها می تواند یاری رسان دستیابی به این اهداف باشد.

    وی با اشاره به این که شرکتهای چند ملیتی با IFRS بهتر نمود پیدا می کنند گفت: اگر شرکتهای بزرگ بورسی اکشور بخواهند وارد صحنه های بین المللی شوند باید این الزامات را رعایت کنند.

    محمدی افزود: در خصوص رعایت استانداردهای IFRS اساسا همه مباحث، موضوع شفافیت نیست و اجرای این کار نیاز به ضرورتهای بسیاری دارد و کار سنگینی است؛ چرا که در غیر این صورت گذشتگان آن را انجام می دادند و نوبت به ما نمی رسید.

    وی در ادامه تصریح کرد:  IFRS جهت گیری صحیحی است که باید مورد توجه جامعه قرار گیرد، بر این اساس برای بانکها و بیمه ها اگر مواردی وجود دارد که برایشان اجرای این استانداردها را با موانعی مواجه می کند سازمان بورس در این زمینه انعطاف پذیر است.

    رئیس سازمان بورس ادامه داد: از این رو اگر بانکها و بیمه ها توانستند نظر سازمان حسابرسی را تامین کنند، ما حرفی نداریم و همه باید این استانداردها را رعایت کنند و گزارشهای مالی خود را بر اساس این استانداردها رعایت کنند.

    وی اضافه کرد: البته در این راستا صورتهای مالی تلفیقی یک راهکار مناسب است که کمک می کند موانع اجرای این استانداردسازی را کمتر کنیم و در این میان باید توجه داشت که حسابرسان در بورس رتبه بندی دارند و هر موسسه حسابرسی متناسب با رتبه خود، در بورس کار می گیرد و حتما هم نظارت بر روی آنها صورت می گیرد.

    محمدی در ادامه با اشاره به این که در بازار سرمایه بیش از ده ها هزار صورت مالی تهیه شده و نزدیک به 600 شرکت حضور دارند که سالانه 4 صورت مالی می دهند گفت: بنابراین سالانه بیش از دو هزار صورت مالی تهیه می شود که همه قابل اتکا هستند، البته در این میان ممکن است که برخی اشکالات هم وجود داشته باشد که مباید چند مورد را به حساب همه حسابرسان و حسابداران گذاشت.

    این مقام مسئول اذعان داشت: در این زمینه اصلاحاتی مورد توجه سازمان حسابرسی است و پیشنهادی هم در رابطه با آن به وزیر اقتصاد داده شده است. در این میان سازمان بورس خود را موظف به اجرای ماده 6 قانون اصل 44 می داند که نهادهای دولتی و غیردولتی باید صورتهای مالی خود را افشا کند، بر این اساس، حدود 300 گزارش کاغذی در اختیار ما است و 30 شرکت و موسسه دولتی و غیردولتی از بازار سرمایه توکن دریافت کرده اند تا صورتهای مالی خود را آپدیت کنند.

    محمدی اضافه کرد: بحث افشای اطلاعات نهادهای غیردولتی و خیریه ها نیز در دستور کار سازمان بورس است که نامه ای هم در این زمینه به سازمان ثبت شرکتها ارسال شده تا از ثبت صورتجلسات شرکتهایی که اطلاعات به بورس ارایه نکرده اند، خودداری کند.

    وی تاکید کرد: در این رابطه ملاحظه ای نداریم و باید صورتهای مالی افشا شود و این کار را هم دنبال خواهیم کرد و باید حسابهای بانکی این شرکتها با اجازه دادستان بسته شود

    محمدی گفت: سازمان بورس به ادغام داوطلبانه موسسات حسابرسی علاقمند است و اگر بتواند تشویقی صورت دهد، این کار را انجام می دهد ولی ادغام اجباری در دستور کار ما نیست.

    برچسب ها