عصر خودرو

بورس تاثیری در افزایش قیمت زعفران نداشته است

عصر بازار- نایب رییس شورای ملی زعفران به عرضه ۲ کیلوگرم زعفران در بورس اشاره کرد و گفت: این حجم از عرضه زعفران در بورس نمی تواند باعث برهم ریختن بازار و افزایش قیمت ها شود.

بورس تاثیری در افزایش قیمت زعفران نداشته است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا،  محسن احتشام اکنون قیمت زعفران تغییری نداشته است؛ تا زمانی که بازار با مشکل کمبود مواجه نشود تغییر در قیمت ها نیز حاصل نخواهد شد.
    وی درباره راه اندازی معاملات گواهی سپرده زعفران در بورس کالا گفت: اگر مخالفتی برای راه اندازی معاملات گواهی سپرده زعفران وجود دارد، دلیل آن «عدم شناخت از روند این معاملات است»؛ در این زمینه، آموزش و تبلیغات بیشتر می تواند راهگشا باشد.
    نایب رییس شورای ملی زعفران با تاکید بر اینکه بورس کالای ایران دارای شفافیت بوده و آمار و ارقام بر تابلوی این بورس برای همه قابل رصد است، افزود: قیمت محصولات در بورس کالا تابع عرضه و تقاضاست؛ بازاری که شرایط را برای ایجاد رقابت سالم برقرار کند باید حمایت شود.
    احتشام خاطرنشان ساخت: برخی مواقع بی ثباتی قیمت زعفران به دلیل وجود واسطه گرها و تقلب کارانی است که سعی بر بهم ریختن نظم بازار و افزایش نرخ را دارند؛ این زمان است که ضرورت بورس برای صنف زعفران احساس می شود.
    وی افزود: در این صورت اگر بورس کالا بتواند به بی ثباتی ناشی از حضور دلالان نظم بخشد، هرگونه مخالفت با بورس کالا منطقی نیست.
    نایب رئیس شورای ملی زعفران، تنها نگرانی فعالان این صنف را نداشتن الگوی مناسب در بازارهای جهانی برای بورس زعفران برشمرد و گفت: البته این نگرانی برای شروع یک بازار جدید طبیعی است.
    به گفته وی، همه کشورها برای محصولاتی که در تولید آن داری مزیت و خود کفایی اند برنامه ریزی می کنند که یکی از راهکارهای دنیا، استفاده از ظرفیت بورس کالاست.
    احتشام افزود: اگر در هر بازاری حقوق تولیدکننده و مصرف کننده در نظر گرفته شود بدون شک این بازار جایگاه ویژه ای در میان خریداران می یابد و از آنجا که ما نیز به دنبال جایگاه مناسب برای زعفران در دنیا و برند شدن این محصول هستیم، از قرار گرفتن در مسیر موفقیت استقبال می کنیم.
     معاملات گواهی سپرده زعفران ٢٤ بهمن ماه امسال در مراسمی رسمی و با حضور مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و بازار سرمایه و با هدف گذاری ساماندهی بازار داخلی زعفران، کشف واقعی قیمت و رسیدن سود اصلی معاملات به کشاورزان و همچنین توسعه صادرات این محصول راه اندازی شد.

    برچسب ها