عصر خودرو

سکه گوی رقابت را از بازارهای دیگر ربود

عصر بازار- بررسی نرخ بازدهی بازارهای موازی در ۱۲ ماه منتهی به بهمن ماه،نشان می دهد که سکه بیشترین سود را در مدت یاد شده داشته است.

سکه گوی رقابت را از بازارهای دیگر ربود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، مقایسه 6 ماهه و 12 ماهه نرخ بازدهی بازارهای موازی منتهی به اول بهمن سال جاری نشان می دهد،به ترتیب سکه،صندوق های مشترک سرمایه گذاری، بورس،دلار،مسکن و تورم به ترتیب بیشترین بازدهی را در اقتصاد ایران طی مدت یاد شده داشته اند.

    بررسی های موسسات مطالعات جهانی از تقویت دلار و طلا تا پایان سال جاری میلادی خبر می دهند.برخی از تحلیل گران برای طلا نوسان بین 1100 تا 1200 دلار در هر اونس را تا نیمه نخست سال جاری میلادی پیش بینی کرده اند.طبعا افزایش بهای طلا در بازار جهانی بر بازار داخلی ایران هم تاثیر می گذارد.این تاثیرگذاری در شرایط رکودی که اقتصاد ایران از آن رنج می برد و سایر بازارها از جمله بورس در رخوت به سر می برند،سرمایه گذاران را به بازار طلا هدایت می کنند.از همین روست که سرمایه گذاران به سرعت علامت ها را گرفته اند و برای خرید و فروش در این بازار خیز برداشته اند.

    نشانه ها هم از نرخ بازدهی بازار طلا و سکه نسبت به سایر بازارها خبر می دهد.طبق بررسی های موسسه بامداد  هم اکنون سکه با 23.66 درصد در صدر قرار دارد و پس از سکه  صندوق های سرمایه گذاری با 20.53 درصد در جایگاه دوم هستند. پیش از این نیز اعلام شده بود که تقویت صندوق های سرمایه گذاری به عنوان شاخص تغییرات نرخ بهره، از مرداد ماه امسال افزایش یافته است.

    صندوق ها چگونه سودآور شدند؟

    صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک یا اصطلاحا Mutual Funds، گونه‌ای نهاد مالی است که وجوه دریافتی از سرمایه‌گذاران را در یک مجموعه اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌کنند و هر سرمایه گذار به نسبت سهم خود در مجموعه، از سود و یا ضررهای حاصل از این سرمایه گذاری سهم می‌برد.

    در حال حاضر 180 صندوق سرمایه گذاری مشترک در کشور وجود دارد.بررسی ها نشان می دهد،صندوق ها با سپرده هایی که در اختیار دارند، گواهی سپرده، اوراق بهادار و مشارکت با درآمدهای ثابت خریده‌اند.بخش خیلی کمی هم در بازار سهام سرمایه گذاری کرده اند .میانگین نرخ بازدهی این صندوق ها نشان می دهد،این صندوق ها در آذر ماه 20.53 درصد سود داده اند.

    صندوق سرمایه‌گذاری مشترک وجوه را از دست عامه مردم جمع‌آوری می‌کند و پرتفوی اوراق بهادار تشکیل داده و از طریق همین نیروهای متخصص خود به مدیریت اوراق بهادار موجود در سبد سرمایه‌گذاری می‌پردازد. عمده عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری بستگی به عملکرد اوراق بهادار و سایر دارایی‌هایی دارد که صندوق‌ها در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌است.

    از سویی  صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک ابزاری برای سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز و بدون تخصص است ،چه آنکه  این صندوق‌ها معمولاً مدیرانی کارآزموده دارند که تنوع‌بخشی صحیح سبد اوراق بهادار را برای سرمایه‌گذاران خود انجام می‌دهند. با توجه به امکان و اجبار بازخرید سهام توسط صندوق، سهامداران در هر لحظه قادرند سهام خود را به فروش برسانند.

    کارشناسان می گویند، انتشار اوراق با درآمد ثابت باعث شده که کاهش نرخ سودهای سپرده بانکی به سمت پایین چسبنده باشد، صندوق‌های با درآمد ثابت در شرایط فعلی که نرخ بهره‌های بانکی پایین آمده یکی از ابزارهای جایگزین برای سرمایه گذاری است که به دنبال ریسک نیستند، چرا که در صندوق های سهام سرمایه‌گذاران باید ریسک را بپذیرند.

    طلا برنده مسابقه سودآورى

    بررسى هاى کارشناسان واحد تحقیق موسسه بامداد نشان مى دهد که در طى شش ماه و یک سال اخیر سرمایه گذارى در بازار سکه بیشترین سودآورى را به همراه داشته است .

    در بازار زمانى مورد بررسى در دوره ١٢ ماهه - اول بهمن ماه سال ٩٤ تا ابتداى بهمن ماه سال ٩٥ - پس از سرمایه گذارى در بازار سکه که رتبه اول را به خود اختصاص داده است، سرمایه گذارى در صندوق هاى مشترک سرمایه گذارى با درآمد ثابت که این روزها در اقتصاد ایران به نوعى بازار فرعى شبکه بانکى کشور است که با 20.53 درصد سود میانگین یک سال در جایگاه دوم بوده است. بازار سهام به واسطه رشد خوش‌بینانه در دو ماه انتهاى سال قبل ناشی از نهایی شدن برجام و توافق هسته اى ایران و ٥+١ در جایگاه سوم قرار داشته است .

    نکته جالب توجه در بررسى هاى انجام شده آن است که بازدهى همه بازارهاى موازى در ایران در یک سال و شش ماه اخیر حتى بازار مسکن که جایگاه آخر را از منظر سودآورى داشته است، فراتر از نرخ تورم عمومى بوده است و به نوعى همه بازارها «رشد تورمى» داشته اند .

    از نکات مهم دیگر این تحقیق رشد تورمى - بیشتر از نرخ تورم - بازار مسکن در طى شش ماه و یک سال اخیر است و این رشد تورمى بازار مسکن براى اولین بار است که از آغاز دوره رکود اخیر بازار مسکن در سال ٩٢ تا کنون مشاهده مى شود .

    به نظر مى رسد سرمایه گذارى در بازار طلا (سکه) در اقتصاد ایران به واسطه تاثیرپذیرى همزمان از تغییرات قیمت جهانى طلا ( اونس ) و تغییرات ارزش دلار در بازار ایران، در سال ١٣٩٦ نیز مى تواند یک فرصت مناسب براى سرمایه گذارى هاى بلند مدت باشد.

     

    برچسب ها