عصر خودرو

بررسی روند هفتگی آتی سکه؛

تله نزولی در بازار آتی سکه

عصر بازار- بازار معاملات آتی سکه طی هفته گذشته با شوک نسبتا ناچیزی مواجه شد؛ به‌طوری‌که حجم معاملات در این بازار به رقم ۲۸هزار و ۸۷۴ معامله رسید. در این رابطه پرسشی که به ذهن مخاطبان این گزارش متواتر خواهد شد، این است که در گزارش منتهی به ۳۰ بهمن از رونق معاملات با اهرم ترامپ صحبت شده بود که در این ارتباط باید گفت طلا کاملا در مسیر رونق قرار داشته و افزایش ۲۷ دلاری از ابتدای هفته تا لحظه ثبت این گزارش را به دست آورده است و این بازار آتی است که واکنش معکوسی از خود نشان داده است.

تله نزولی در بازار آتی سکه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، اما تعمیم رونق در بازار آتی و شکل‌گیری ریزش حجم در این بازار را این‌گونه باید توضیح داد: در ابتدای روند صعودی، پایین بودن حجم معاملات امری طبیعی است، زمانی که روندهای صعودی در حال شکل‌گیری است، معمولا حجم معاملات چه در ایران و چه در کشورهای دیگر رو به افول می‌گذارد. کارشناسان معتقدند موقعیت‌های مختلف آتی در شرایط مشابه فنر فشرده شده قرار دارند و اگرچه قادر به افت کف قیمتی نیستند اما آمادگی بالایی برای پرش قیمتی و رشد سقف قیمت را دارند. این موضوع را به یک‌تله نزولی «bear trap» می‌توان تشبیه کرد که هرچند می‌تواند منجر به فروش تصنعی شود، ولی در واقعه گرفتاری در تله است.در این رابطه روندهای صعودی زمانی که تشکیل می‌شود عموم بازار نظر به آغاز روند صعودی ندارند و بیشتر در فکر فروش هستند، در واقع از نشانه‌های روند رونق این است که حجم معاملات در ابتدا کاهش می‌یابد و در ادامه زمانی که 50 درصد روند به سمت بالا می‌رود، خریداران اضافه خواهند شد.

    اما در ادامه باید گفت این موضوع در بازار ما کمی پر‌رنگ‌تر است؛ به این دلیل که اکثر کسانی که در بازار سرمایه‌گذاری می‌کنند دید تخصصی به بازار ندارند و این نداشتن دید موجب ضرردهی این اشخاص در بازار می‌شود.در این بین اما با افزایش طلای جهانی بازار آتی سکه هم بازگشت خواهد داشت و آن فعالانی که در قیمت‌های پایین درگیر شده‌اند از امروز به دلیل افزایش قیمت طلا (فروشنده‌هایی که در قیمت پایین ضرر کرده اند) دو اقدام را می‌توانند انجام دهند.

    1- حد ضرر را رعایت کنند (stop less).

    2- موقعیت‌هایشان را عکس کنند؛ به این معنا که از موقعیت خرید به موقعیت فروش بروند.

    چرایی روند افزایشی طلا

    افزایش قیمت طلا به دو دلیل است: 1-کاهش شاخص دلار که به دلیل سیاست‌های اقتصادی و اختصاصی آمریکا و مشخص نبودن آن از طرف دولت این کشور است؛ در واقع دولت هنوز فعالان اقتصادی را با طرحی که برای اقتصاد ارائه کرده آشنا نکرده، مضاف بر اینکه ترس از خروج سریالی کشورهای اروپایی از اتحادیه اروپا در بازار این منطقه باعث افزایش خرید طلا شده (مثل انگلیس و ترس از خروج ایتالیا و فرانسه) علاوه بر اینکه بانک مرکزی مجددا اقدام به چاپ یورو کرده و این موضوع باعث تضعیف یورو شده است، در این رابطه پایین آمدن ارزش یورو نیز یکی از عوامل افزایش قیمت طلا است. همان طور که در هفته‌های گذشته گفته شد شاخص دلار در حال کاهش است که در این رابطه در نمودار همراه، این روند نشان داده شده است.

    فرزان سهرابی، کارشناس بازار آتی سکه معتقد است در گزارش کامل نرخ بهره که در نشست فدرال رزرو که چهارشنبه هفته گذشته منتشر شد بانک مرکزی آمریکا و رئیس فدرال رزرو در ارتباط با افزایش نرخ بهره این نکته را خاطرنشان کرد که فعلا نیازی به افزایش هیجانی نرخ بهره نیست، اما در ادامه افزود که در حال رصد، مطالعه و نظارت بازار هستند. در صورتی که شاخص‌های اقتصادی شامل Ppi , cpi شامل نرخ تورم و شاخص قیمت کالا افزایش پیدا کند و رشد اقتصادی هم با کاهش روبه‌رو‌ شود می‌توان نرخ بهره را افزایش داد، ولی فعلا برای افزایش نرخ بهره عجله‌ای نیست.

    از طرفی در سایت‌ها و گروه‌های مجازی که تشکیل شده، کارشناسان دائما از افزایش نرخ بهره صحبت می‌کنند و در مقابل از کاهش قیمت طلا سخن گفته می‌شود، در حالی که بررسی‌ها و تحلیل سخنان کارشناسان و فعالان حاذق بازار بازتابی متفاوت از این برداشت‌ها را نشان می‌دهد. به گفته این فعال بازار آتی در این رابطه افزایش نرخ بهره اتفاق خواهد افتاد، ولی تاثیر آنچنانی بر افزایش قیمت طلا ندارد، ‌چرا که عدد بزرگی را شامل نمی‌شود و نهایتا تا رقم 80 صدم درصد افزایش خواهد داشت. در این رابطه عنوان می‌شود روند صعودی طلا همچنان تا 1278 دلار ادامه خواهد داشت و در ادامه این مسیر و در کوتاه مدت (دو هفته آینده) به محدوده 1280 دلار دست پیدا خواهد کرد.

    در ادامه باید منتظر ماه مارس بود و دید که آیا واقعا انتظار تحلیلگران از افزایش نرخ بهره آمریکا به واقعیت می‌پیوندد که فعلا در رابطه با آن نمی‌توان نظر داد، اگر هم افزایش نرخ بهره اتفاق بیفتد تفاوت زیادی در قیمت طلا نخواهد داشت و در مرحله اول عدد چندان بزرگی نخواهد بود، بنابراین این روند را می‌توانیم به‌عنوان یک crash در بازار طلا در نظر بگیریم، در توضیح این واژه باید گفت: بازار در بازه زمانی (یک هفته تا 10 روز) نوسان نزولی شدیدی خواهد داشت، اما مجددا به روند صعودی باز خواهد گشت.در ارتباط با دلار یکی از دلایلی که باعث افزایش قیمت سکه در بازار داخلی در روزهای انتهایی سال می‌شود، افزایش نرخ دلار به دلیل افزایش تقاضای سفرهای توریستی است که احتمال افزایش چند درصدی نرخ دلار به همین دلیل وجود خواهد داشت، این در حالی است که عدد نگران‌کننده‌ای نخواهد بود.

    بررسی نماد آبان ماه

    در نماد آتی آبان یک خط حمایت روی قیمت یک میلیون و 380 هزار تومان وجود دارد که در دو هفته گذشته قیمت با هدف بریدن به این خط حمایت حمله کرده است، در واقع تلاش بی ثمری را انجام داد، چرا که نتوانست این خط حمایت را ببرد، هر چند این تلاش بارها مشاهده شد ولی هر‌بار که به قیمت یک میلیون و 380 هزار تومان رسید، قیمت مجددا به سمت بالا بازگشت و در واقع هر بار که قیمت به سمت بالا حرکت می‌کرد به سهم قبلی خودش نمی‌رسید. در این رابطه کف ثابت و سقف افزایش پیدا می‌کرد، این موضوع را می‌توان مشابه چنین روندی دانست: «فنری را در دست داریم و پیوسته آن را فشار می‌دهیم، درست است که در این حالت، قیمت سقف و کف به یکدیگر نزدیک می‌شوند، اما قیمت سقف نمی‌تواند قیمت کف را پایین ببرد و در واقع قیمت نمی‌تواند از کف به سمت پایین عبور کند، بنابراین قیمت ناگهانی و مجددا مثل فنر از جا می‌پرد و به سطح قبلی خود بازمی گردد. این اتفاق همیشه در بازار ایران به دلیل اختلاف قیمت بین سکه نقدی بازار با آتی بورس زیاد است و تجار را به آربیتراژ کردن تحریک می‌کند، یعنی از بازار نقدی خرید و در بازار آتی به فروش برسانند.

     

    برچسب ها