عصر خودرو

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

نگاه ویژه به بورس کالا در لایحه بودجه ٩٦

عصر بازار- طی هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای گوناگونی پیرامون بورس کالای ایران بود که در این گزارش مروری داریم بر این رویدادها.

نگاه ویژه به بورس کالا در لایحه بودجه ٩٦
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هفته گذشته در گفت و گویی با تاکید بر اینکه امروز شفاف سازی در قیمت و معاملات کالاها یک ضرورت است گفت: ارزش گذاری کالاهای داخلی و وارداتی به شیوه های غیرشفاف، پیامدهای زیانباری از جمله فرار مالیاتی، گسترش فقر و بیکاری و ضربه به تولیدکنندگان داخلی را در پی دارد، از این رو پیشنهادی در خصوص عرضه کالاهای قابل معامله در بورس کالای ایران برای لایحه بودجه سال 96 ارائه شده است.

    غلامرضا شرفی، ادامه داد: که یکی از نیازهای مبرم اقتصاد ایران، برچیده شدن مبادلات سنتی و زیرزمینی و رسیدن به شفافیت حداکثری در راستای مبارزه با رانت و فسادهای مالی است که از این رو مجلس پیشنهاد استفاده از ظرفیت بورس کالا را در لایحه بودجه سال 96 ارائه کرده است.

    نقش پررنگ بورس کالا در لایحه بودجه 96

    همچنین عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و نماینده مردم شوش در مجلس دهم شورای اسلامی نیز هفته اخیر با بیان این مطلب گفت: استفاده از مکانیسم های بورس کالا به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه که شفافیت بر معاملات این بورس حاکم است، موجود برقراری عدالت اجتماعی می شود از این رو برخی نمایندگان مجلس دو پیشنهاد عرضه کلیه محصولات قابل معامله در بورس کالا و همچنین اختصاص بودجه ای جداگانه به ماده 33 قانون بهره وری کشاورزی که از طریق بورس کالا عملیاتی می شود را برای قرار گرفتن در لایحه بودجه سال 96 ارائه داده اند.

    سید راضی نوری، ادامه داد: دو پیشنهاد "عرضه کلیه کالاهای قابل معامله در بورس کالای ایران به منظور جلوگیری از فساد و فرار مالیاتی" و همچنین "اختصاص بودجه ای مستقل برای خرید محصولات کشاورزی در قالب ماده 33 قانون افزایش بهره وری کشاورزی" باید به لایحه بودجه سال 96 اضافه خواهد شد.

    کاهش زمان پرداخت مطالبات کشاورزان به 3 روز

    مدیرعامل بورس کالا هفته گذشته در گفت و گویی در رابطه با جایگزینی قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی گفت:برای سال‌های طولانی، مکانیزمی که دولت برای حمایت کشاورزان در 3 محصول جو، ذرت و گندم اتخاذ می‌کرد مکانیزم «خرید تضمینی» بود، راه‌کاری که شاید در ابتدا مناسب به نظر می آمد، اما در ادامه مشخص شد که آسیب‌های متعددی را برای دولت وکشاورزان به همراه دارد، به همین سبب دولت یازدهم قانون خرید تضمینی را اصلاح کرد و با استفاده از بستر بورس کالا این راهبرد مهم حالت عملیاتی به خود گرفت.

    حامد سلطانی نژاد افزود: اجرای این طرح سبب شده تا بار مالی دولت کم تر شود. به عنوان مثال در رابطه با محصول جو، دولت به جای پرداخت هزار و 300میلیارد تومان برای خرید از کشاورزان، تنها حدود 340 میلیارد تومان پرداخت کرد. اتفاق دیگری نیز که افتاد این بود که کشاورزان به سرعت به پول خود رسیدند. بحث کیفی سازی نیز، دیگر منفعت اجرای این طرح بود. ضمن اینکه کشاورزان با ساز و کار بازار آشنا شدند و برای بیش از 65هزار کشاورز تولیدکننده جو دامی، کد سهامی صادر و اطلاعات آن ها ثبت شد. نکته جالب توجه این است که این پول مستقیما به حساب خود کشاورزان واریز شد که باعث افزایش سطح رضایت کشاورزان گردید. در حال حاضر طومارهای تشکر کشاورزان به خاطر دریافت سریع تر پولشان نسبت به سال های گذشته وجود دارد. البته این طرح بی نقص نبوده، اما در کلیت طرح، رضایت قابل قبولی وجود دارد.

    بورس کالا ابزاری کارآمد در صنعت آرد کشور

    همچنین رییس هیأت مدیره کانون انجمن های صنفی صنایع آرد ایران هفته گذشته در دیدار با مدیرعامل بورس کالای ایران، بورس کالا را ابزاری کارآمد برای تأمین مواد اولیه و فروش در صنعت آرد کشور دانست.

    حامد سلطانی نژاد مدیر عامل بورس کالای ایران طی دیدار با رییس هیأت مدیره و دبیر کانون کانون انجمن های صنفی صنایع آرد ایران در محل کارخانه آرد تابان، ضمن تبادل نظر در خصوص معاملات گندم و آرد در بورس کالای ایران، از نزدیک با فرآیند تولید آرد آشنا شد و در جریان آخرین پیشرفت های صنعت آرد و برخی مشکلات این صنعت، از جمله در رابطه با تهیه گندم، قرار گرفت.

    در این دیدار حسین یزدجردی رییس هیأت مدیره کانون انجمن های صنفی صنایع آرد ایران ، ضمن اشاره به تاریخچه صنعت آرد در ایران، اظهار داشت: صنعت آرد بر خلاف تصور عمومی، از توسعه یافته ترین و پیشرفته ترین صنایع کشور است و فرآیندی کاملا مستمر و با کمترین دخالت انسان را دارا است

    در ادامه این دیدار، دکتر یزدجردی، بورس کالا را ابزاری کارآمد و مفید برای صنعت آرد دانست و گفت: صنعت آرد یکی از قدیمی ترین صنایع دنیا است که با پیشرفت علم به یکی از مهم ترین صنایع غذایی تبدیل شده است و از آنجایی که به دنبال رفع انحصار و ایجاد بازار آزاد در این صنعت مهم هستیم، از ورود این محصول به بورس کالا استقبال می کنیم.

    عرضه سه میلیون تن گندم مازاد بر نیاز در بورس کالا

    معاون داخلی بازرگانی دولتی نیز هفته گذشته با اشاره به اینکه گندم‌های صادراتی هفته‌ای دوبار در بورس کالا عرضه می‌شود، افزود: تصمیماتی مبنی بر تبدیل گندم به آرد برای صادرات اتخاذ شده، چرا که این امر علاوه بر کمک به اشتغالزایی، ارزش افزوده بالایی در بر خواهد داشت.

    عباسی معروفان ادامه داد: تا کنون از مجموع سه میلیون تن گندم مازاد، بیش از 70 هزار تن به بازارهای هدف صادر شده است.حسن عباسی معروفان با اشاره به آخرین وضعیت صادرات گندم اظهار داشت: براساس مصوبه خودکفایی گندم در سال جاری سه میلیون تن گندم مازاد بر نیاز برای صادرات در بورس کالا عرضه خواهد شد.

    تجهیز بورس کالا به اهرم های نظارتی و ایفای نقش رگولاتوری

    عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی طی هفته اخیر در گفت و گویی گفت: معتقدیم که باید از ظرفیت های مختلف بورس کالا در راستای تنظیم بازار استفاده کرد به طوریکه بورس کالا علاوه بر اینکه محلی برای عرضه و تقاضای محصولات است، باید با حمایت های لازم به مکانی برای رگولاتوری، نظارت بر مجوزهای صادراتی و تولیدی، تناسب‌سازی بین میزان خوراک و تولید، نظارت بر مسائل استانداردسازی و تخصیص خوراک و... تبدیل شود.

    حسینی همچنین افزود: ‌در حال حاضر پالایشگاه‌ها بر عرضه‌های وکیوم باتوم کنترل دارند و با عرضه‌های محدود و در نتیجه ایجاد رقابت‌های بالا باعث می‌شوند VB با قیمت‌های بیشتری به فروش برسد درحالی‌که می توان با ارائه برنامه ریزی و حمایت های لازم، زمینه تعادل تولید و میزان عرضه‌ها و الزام پالایشگاه‌ها به عرضه مقدار مشخص و در عین حال جلوگیری از افزایش بی‌معنی قیمت‌ها را از طریق مکانیسم های بورس کالای ایران انجام داد.

    مزایای عرضه مواد خام در بورس کالا تشریح شد

    رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران هفته گذشته در مورد مزایای عرضه مواد خام در بورس کالا گفت: وقتی یک کالایی در تالار بورس کالا عرضه می شود، کاملا شفاف کشف نرخ می شود و تمام متقاضیان داخلی بدون دغدغه، هم می توانند در کشف نرخ سهیم شوند و هم آن کالا را در نهایت با قیمت واقعی بخرند.

    سید رضی آقا میری در ادامه افزود: براساس ماده 37 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر باید مواد خام معدنی ابتدا در تالار بورس کالای ایران عرضه شود تا در صورت نبود تقاضا مجوز صادراتی دریافت کند؛ ماده قانونی که مسئولان به دنبال اجرای آن هستند و در بخشنامه ای از سوی معاون اول رئیس جمهور هم پیش از این بر آن تاکید شده است. سید رضی آقا میری عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران اجرای این ماده قانونی را مناسب می داند ولی اجرای تنهای آن را برای تحقق برطرف شدن موانع بر سر راه تولید کشور کافی نمی داند و معتقد است، اجرای این قانون باید همراه با رفع موانع اصلی تولید در کشور صورت گیرد.

    برچسب ها