عصر خودرو

مدیرعامل کارگزاری باهنر در گفت‌و‌گوی اختصاصی با عصربازار مطرح کرد:

تامین نقدینگی بلندمدت و سلف‌های چند ماهه، راهکار خروج از رکود فولادسازان

عصر بازار- از ابتدای فعالیت بورس فلزات تاکنون، معاملات سلف ۲و ۳ماهه مورد توجه فولادسازان قرار داشته است. همچنین از سال گذشته با توسعه معاملات اوراق سلف موازی محصولات مختلف در بورس کالای ایران، این ابزار به منظور تامین مالی و سرمایه در گردش تولیدکنندگان با استقبال زیادی مواجه شده است.

تامین نقدینگی بلندمدت و سلف‌های چند ماهه، راهکار خروج از رکود فولادسازان
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، تامین مالی صنایع همواره یکی از دغدغه‌های بسیار مهم تولیدکنندگان محسوب می‌شود. در این میان فولادسازان نیز به عنوان گروهی از بزرگترین تولیدکنندگان فعال در کشور با مشکلات تامین نقدینگی برای راه‌اندازی پروژه‌های جدید روبه‌رو هستند، اما نمی‌توان از نقش بازار سرمایه چشم‌پوشی کرد؛ زیرا این بازار در همه نقاط دنیا به عنوان اولویت نخست تولیدکنندگان برای تامین مالی به شمار می‌آید. در حال حاضر بورس کالا نیز ابزارهای متنوعی را برای تامین مالی تولیدکنندگان فولاد فراهم کرده است، به طوری که برخی کارشناسان معتقدند، فولادسازان باید با انواع این روش‌ها آشنایی بیشتری پیدا کنند و این موضوعی است که دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز به آن اشاره می‌کند. در همین ارتباط با محمود حسینی پور مدیرعامل کارگزاری باهنر صحبت کردیم که متن گفت‌و‌گوی وی را در ادامه می‌خوانید.

    • به نظر شما آیا مشکلات کمبود نقدینگی فولادسازان با تامین مالی از طریق بورس کالا  و در حالی که انتشار اوراق سلف تیرآهن ذوب آهن نیز در این خصوص تجربه موفقی بوده است، رفع خواهد شد؟ همچنین آیا معاملات سلف چند ماهه بورس کالا نیز به نوعی تامین مالی کوتاه مدت برای فولادسازان به حساب می‌آید؟
    در حال حاضر، رکود عمیقی بر کل جهان حاکم است که در ابتدا این رکود در آمریکا ایجاد شد و دولت آمریکا با تزریق‌های فراوان مالی تا حدود زیادی بر رکود فائق شد. اما اثرات این رکود در بسیاری از کشورها و ایران کاملا مشهود است و بر این اساس اکنون این رکود در کشور چین نیز شروع شده و به همین دلیل با توجه به بزرگ بودن اقتصاد چین ممکن است اثرات آن، اقتصاد جهانی را تحت تاثیر قرار دهد و رکود جهانی را تشدید کند. تزریق مالی در تسکین این درد موثر است وکمک شایانی در خروج از رکود می‌کند، اما در این ارتباط انتشار اوراق سلف استاندارد برای تامین نقدینگی بلندمدت و سلف‌های چند ماهه برای کوتاه مدت در این مقطع زمانی که فولادسازان از رکود مسکن و عملیات عمرانی رنج می برند، موثر و نقش بورس کالا کاملا برجسته است.
    با توجه به اینکه طی چند ماه گذشته اثرات مثبتی در قیمت‌های داخلی و رونق آن مشاهده می‌شود، این رشد کالایی در شاخص‌های کالایی جهانی نیز رویت شده است. به طوری که از ژانویه 2016 تا ژانویه 2017 بیش از 40 درصد رشد داشته و این میزان رشد در کشور ما در فلزات کمتر از 40 درصد، اما در مواد نفتی مثل قیر و متانول بیشتر از آن بوده است.

    • فروش آهن به خریداران خُرد در بورس کالا به کجا رسید و مزیت‌های این اتفاق را بیان کنید؟ آیا با این کار انحصار توزیع آهن‌آلات شکسته می‌شود؟ ساز و کار خرید چگونه است؟
    تعاریف متعددی در خصوص فروشندگان خرد و عمده وجود دارد. بدیهی است بورس جای فروشندگان و خریداران عمده است، اما در وضعیت رکود شرایط تغییر خواهد کرد. از آنجا که قیمت در عمده فروشی پائین‌تر از خرده فروشی است، در شرایط رکود قیمت‌های پایین جذابیت بیشتری دارند و می‌تواند تسکینی برای شرایط رکودی باشد. از این رو قاعدتا بورس نیز در شرایط فعلی باید با انجام راهکارهای مناسب خریداران خرد را به سمت خود جلب کند. بورس کالا نیز هم اکنون فروش آهن آلات به خریداران خرد را تا حدودی تسهیل کرده و خریداران خرد می‌توانند با سفارش قبلی نسبت به خرید محموله‌های فولاد در تناژهای کوچکتر اقدام کنند. بنابراین در شرایط رکودی باید امکان خرید خرد از سایر محموله نیز فراهم شود.

    • بورس کالا با طراحی ابزارهای مالی جدید از جمله گواهی سپرده کالایی (قبض انبار) امکان تبدیل شدن موجودی انبار فولادسازان به نقدینگی را فراهم می‌کند. به عبارتی فولادسازان می‌توانند اوراقی از موجودی انبارهای تایید شده توسط بورس را در بورس‌کالا به فروش برسانند و نقدینگی جذب کنند. این ابزار را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
    تجربه این نوع از اوراق هم اکنون در مورد کالاهای کشاورزی در بورس کالا در حال اجرا است، اما به نظر می‌رسد تا زمان دوطرفه شدن این نوع از معاملات نمی‌توان آینده خوبی برای آنها حداقل در زمینه محصولات فولادی متصور بود. تا زمانی که این اوراق قابلیت معامله دوباره در بورس کالا را نداشته باشند، تاثیر کمتری حداقل در زمینه فولاد خواهند داشت.

    • بورس فلزات از سال 82 راه اندازی شد؛ مزایای تاسیس بورسی برای مبادلات آهن آلات را به طور خلاصه بیان کنید؟ آیا پیشنهادی برای عملکرد بهتر بورس کالا در این حوزه دارید؟
    همانطور که می‌دانید سازمان کارگزاران بورس فلزات تهران در ابتدا صرفا برای ورود معاملات فولاد به خصوص مقاطع فولادی، انواع ورق‌های فولادی و تنها با معاملات دو شرکت ذوب آهن اصفهان و فولاد مبارکه تاسیس شد تا معاملات غیرشفاف و در سایه آن معاملات فولاد را سامان ببخشد که به نظر من کاملا در این هدف موفق شدند و همه تولیدکنندگان و خریداران فولاد نیز با ورود تدریجی به این بازار رونق خاصی به این بازار بخشیدند. این موفقیت نقطه آغازی برای راه اندازی بازار متشکل و شفاف بورس کالای ایران بود. بورس کالا در این برهه می‌تواند با طراحی و توسعه بازارها و ابزارهای نوین معاملاتی خاص معاملات آتی ارز کمک شایانی جهت توسعه معاملات انواع کالاهای قابل معامله در بورس به خصوص فولاد خام و مقاطع ساختمانی فولادی کند.

    • چشم‌انداز بازار آهن و فولاد کشور را در ماه‌های آینده چگونه می‌بیند؟
    هم اکنون اقتصاد کشور با پشت سرگذاشتن تحریم‌های ظالمانه بنا به آمارهای واصله آرام آرام از روزهای رکود چند سال اخیر فاصله گرفته و به سوی رشد اقتصادی پیش می‌رود که تداوم این امر می‌تواند کلیه بازارهای کشور، به خصوص طرح‌های عمرانی راکد را از حالت رکود فعلی خارج کند، بنابراین رونق خوبی را می‌توان پیش‌بینی کرد.
    انتظار می‌رود بازار آهن و فولاد کشور نیز با تبعیت از رشد یاد شده روزهای خوب و درخشانی در پیش داشته باشد. به عبارت دیگر از یک طرف قیمت نفت در حال افزایش است و از طرف دیگر مقدار تولید، صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی در حال افزایش است. کاهش هزینه‌های صادراتی ارز و کالا و حتی کاهش هزینه‌های حمل و کشتیرانی خاصه محدودیت‌هایی که بر سیستم بانکی بین‌المللی و حتی بیمه کالایی به‌وجود آمده است و توان کشور را افزایش داده به تبع آن بازار فلز نیز رونق خواهد یافت که این نشانه‌ها همگی دال بر این است که روزهای خوب و درخشانی در پیش خواهیم داشت.

    برچسب ها