عصر خودرو

در نخستین هفته معاملاتی اسفندماه رقم خورد;

بازار اول صدرنشین بازار سهام فرابورس ایران

عصر بازار- در هفته منتهی به ۶ اسفندماه در بازارهای فرابورس ایران شاهد نقل و انتقال ۹۵۴ میلیون ورقه به ارزش ۶ هزار و ۷۰۳ میلیارد ریال در ۱۱۰ هزار نوبت دادوستدی بودیم؛ در حالی که ارزش مبادلات در میانه این هفته معاملاتی بیشترین مقدار را رقم زد و حجم داوستدهای صورت‌گرفته نیز در روز پایانی این هفته (۴ اسفندماه) به ۳۰۸ میلیون ورقه رسید که حاکی از افزایش دوبرابری نسبت به روز آغازین هفته بود.

بازار اول صدرنشین بازار سهام فرابورس ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران، آیفکس نیز که در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته در ارتفاع نزدیک به 849 واحدی قرار گرفته بود، در روز چهارشنبه این هفته در سطح 867 واحدی ایستاد و رشد 16 واحدی را تجربه کرد.

    در مجموع بازارهای اول، دوم و پایه نیز 928 میلیون سهم به ارزش 2 هزار و 500 میلیارد ریال دست به دست شد که حجم و ارزش بازار اول در مقایسه با هفته گذشته به ترتیب رشد 48 و 28 درصدی را نشان می‌دهد و در مقایسه با سایر بازارها از عملکرد رو به رشد و مثبتی برخوردار است. در مقابل حجم و ارزش بازارهای دوم و پایه نسبت به هفته پیش با کاهش روبه‌رو شد.

    مبادلات بیش از 4 هزار میلیارد ریالی بازار ابزارهای نوین مالی

    از سوی دیگر رصد معاملات بازار ابزارهای نوین مالی حاکی از دادوستد 26 میلیون ورقه‌ای به ارزش 4 هزار و 196 میلیارد ریال در این بازار است که در 31 هزار نوبت دادوستدی انجام گرفته است. همچنین در حالی که تعداد معاملات این بازار افزایش 34 درصدی را نسبت به هفته معاملاتی پیش نشان می‌دهد، حجم و ارزش معاملات با کاهش بیش از 70 درصدی مواجه شده است.

    در این میان اوراق بدهی همچنان صدرنشین بازار ابزراهای نوین مالی است و صندوق‌های سرمایه‌گذاری با دادوستد 22 میلیون ورقه به ارزش 277 میلیارد ریال جایگاه دوم این بازار را به خود اختصاص داده‌اند. اوراق گواهی تسهیلات مسکن نیز در این هفته و در مقایسه به هفته منتهی به 29 بهمن‌ماه به ترتیب با افزایش 9 و 8 درصدی حجم و ارزش معاملات همراه شدند؛ دفعات دادوستد اوراق تسهیلات مسکن نیز در این هفته قابل ملاحظه بوده و تعداد معاملات این اوراق، 60 درصد افزایش یافته‌ است.

    صنایع فرابورسی زیر ذره‌بین

    در میان صنایع فرابورسی، گروه پیمانکاری صنعتی همچنان در ادامه روند هفته گذشته خود در صدر ایستاد و این بار با مجموع معاملات 480 میلیارد ریال بیش از 20 درصد از ارزش دادوستد خرد بازار سهام (مجموع بازارهای اول، دوم، پایه و شرکت‌های کوچک و متوسط) را به خود اختصاص داد. جایگاه‌های بعدی نیز به محصولات شیمیایی، ساخت محصولات فلزی، اطلاعات و ارتباطات و محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر به ترتیب با سهم 14، 9، 8 و 7 درصدی از سهم کل تعلق گرفت.

    در ردیف نخست جدول ارزش بازارهای فرابورس به تفکیک نوع بازار، عنوان بازار دوم را با ارزش حدود 450 میلیارد ریالی می‌بینیم که 45 درصد از ارزش کل بازارهای فرابورس را در اختیار دارد. همچنین در ادامه، بازارهای پایه و اوراق بدهی به ترتیب سهم 25 و 18 درصدی از ارزش کل را دارند.

    برچسب ها