عصر خودرو

در ادعای جدید مؤسسه فیلیپ فیوچرز

حجم اجرای تعهدات توافق اوپک به ۷۴ درصد کاهش یافت

عصر بازار- گزارش مؤسسه فیلیپ فیوچرز گمانه‌زنی‌های قبلی مبنی بر اجرای ۹۳ درصد تعهدات اوپک از سوی کشورهای تولید کننده نفت را رد کرد و رقم آن را به ۷۴ درصد کاهش داد.

حجم اجرای تعهدات توافق اوپک به ۷۴ درصد کاهش یافت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از فارس، در حالی که پیش از این بلومبرگ طی گزارشی اعلام کرده بود که کشورهای عضو اوپک 93 درصد تعهدات خود در توافق «طرح کاهش تولید نفت» عمل کردند اما امروز رویترز گزارشی به استناد مؤسسه فیلیپ فیوچرز منتشر کرد که براساس آن کشورهای عضو اوپک تنها به 74 درصد تعهدات خود عمل کرده‌‌اند.

    طی روزهای گذشته بعد از توافق اوپک اگرچه قیمت نفت تا حدودی افزایش یافته و به بشکه‌ای 56 دلار رسیده است اما این رقم بسیار کمتر از آن است که پیش‌تر کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند.

    بعد از توافق اوپک کارشناسان علام کردند در صورت اجرای کامل این توافق احتمال افزایش قیمت به 65 دلار هم  خواهد بود.

    در روزهای گذشته کارشناسان دلیل افزایش قابل توجه قیمت نفت را افزایش تولید شیل عنوان می‌کردند که به گفته آنها مانع از افزایش بیشتر قیمت نفت می‌شد. اما گزارش مؤسسه فیلیپ فیوچرز می‌نویسد همچنان فاصله قابل توجهی تا اجرای کامل توافق اوپک حتی بین اوپکی‌ها وجود دارد.

    پیش از این در گزارش بلومبرگ اشاره شده بود که کشورهای اوپکی 93 درصد و غیر ا وپکی‌ها حدود 47 درصد تعهدات خود عمل کرده‌اند.

    در گزارش فیلیپ فیوچرز آمده است که عربستان سعودی در ماه ژانویه 496 هزار بشکه تولید خود را کاهش داده است که این رقم 10 هزار بشکه بیشتر از میزانی است که در توافق اوپک متعهد شده بود.

    اما عراق تاکنون با کاهش 166 هزار بشکه به 80 درصد توافق عمل کرده است.

    در این بین ونزوئلا با 30 هزار بشکه کاهش تنها به 32 درصد تعهد خود عمل کرده است آنگولا با 23 هزار بشکه کاهش به 31 درصد توافق عمل کرده و الجزیره و اکوادور نیز هر کدام کاهش‌های 83 و 64 درصد عمل کرده‌اند.

    میزان عمل به تعهدات توافق اوپک از سوی کشورها

     

    در ماه نوامبر کشورهای اوپک و غیر اوپک توافقی کردند که براساس آن از ابتدای سال جدید میلادی به مدت تولید 6ماه تولید نفت خود را روزانه 1.8 میلیون بشکه در روز کاهش دهند. در این میان سهم اوپکی‌ها 1.2 میلیون‌ بشکه و سهم غیراوپکی‌ها 600 هزار بشکه در روز بود. کمیته‌ای سهم هر کشور را از این کاهش مشخص کرده است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو