عصر خودرو

جزییات بزرگ ترین سرمایه گذاری دوران پسابرجام در پالایشگاه آبادان*

عصر بازار- نوسازی پالایشگاه آبادان در پی گشایش های حاصل از اجرای توافق هسته ای موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با استفاده از فاینانس (منابع مالی) چین آغاز شد.

جزییات بزرگ ترین سرمایه گذاری دوران پسابرجام در پالایشگاه آبادان*
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایرنا، «پالایشگاه آبادان را به عنوان نماد صنعتی شدن ایران و نخستین تاسیسات صنعت نفت حفظ و احیا می کنیم»؛ این بخشی از سخنان وزیر نفت در آیین آغاز عملیات توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان در هجدهم بهمن امسال بود.
    وی نوسازی پالایشگاه آبادان را اجتناب ناپذیر دانست و گفت: پالایشگاه با وضعیت کنونی امکان ادامه حیات نداشت.
    اکنون پالایشگاه آبادان با تولید 45 درصد نفت پالایشی به مازوت، سالیانه 700 میلیون تا 800 میلیون دلار ضرر کرده است که با اجرای این طرح و سرمایه گذاری 2 میلیارد و 700 میلیون دلاری شرکت ساینوپک چین دوباره زنده می شود.
    طبق این قرارداد، تامین مالی قرارداد یی.پی.سی (EPC) از خط اعتباری ایران- چین به صورت 85 درصد سهم فاینانس کننده چینی و 15درصد سهم کارفرمای ایرانی (شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران) انجام می شود.
    طرح تثبیت ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده های پالایشگاه آبادان شامل واحد تقطیر 210 هزار بشکه ای در روز است که جایگزین واحدهای تقطیر قدیمی می شود و ظرفیت پالایش پس از ساخت این واحد به میزان 360 هزار بشکه در روز تثبیت می شود.
    همچنین، همه محصولات حاصل از پالایش 360 هزار بشکه در واحدهای تصفیه هیدروژنی تصفیه می شوند و کیفیت محصولات پالایشگاه به یورو5 ارتقا می یابد.
    کاهش آلاینده های زیست محیطی محصولات با حذف گوگرد مطابق با استاندارد یورو، سودآوری پالایشگاه با تبدیل نفت کوره به نفت گاز و بنزین با استفاده از فناوری هیدروکراکر و کاهش تولید نفت کوره از دستاوردهای اجرای این طرح است که در مرحله نخست بیش از 40 هزار شغل ایجاد می کند که این خبر خوشی برای نیروهای فنی آبادان و منطقه خوزستان است.

    **نخستین پالایشگاه ایران در مسیر توسعه
    طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان با همکاری شرکت چینی ساینوپک اینترنشنال پترولیوم (SINOPEC) با همکاری شرکت طراحی و ساختمان نفت (ODCC) اجرا می شود.
    قرارداد یی.پی.سی (EPC) طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان با هدف سودآور کردن پالایشگاه، استانداردسازی محصولات تولیدی، تثبیت ظرفیت با تاسیس واحدهای جدید و جمع آوری واحدهای قدیمی در سال 2010 «فروردین ماه 1389» با کنسرسیومی متشکل از شرکت های اس.یی.آی (SEI) چین و شرکت طراحی و ساختمان نفت ایران با لحاظ کردن تامین مالی قرارداد (فاینانس) از خط اعتباری ایران- چین منعقد شد.

    **برجام راهگشای توسعه پالایشگاه آبادان
    پالایشگاه آبادان اکنون با ظرفیت پالایش400 هزار بشکه در روز مشغول به کار است که 250 هزار بشکه از ظرفیت 400 هزار بشکه در سه واحد تقطیر با قدمت بیش از 70 سال پالایش می شود.
    در پی گشایش های حاصل از اجرای برجام و اهتمام نسبت به نوسازی این پالایشگاه، اجرای این قرارداد به مبلغ بیش از 22 میلیارد یوان چین با استفاده از فاینانس خارجی آغاز شد.
    این طرح با توجه به منابع فاینانس در 2 مرحله تعریف شده است. مرحله نخست آن با بیش از هشت میلیارد یوآن و مرحله دوم آن با 14 میلیارد یوآن اجرایی می شود که اعتبار اسنادی بخش نخست طرح ماه جاری گشایش یافته و پیش بینی می شود اعتبار اسنادی فاز دوم نیز در سال آینده تامین شود.
    طبق این قرارداد تامین مالی قرارداد یی.پی.سی از خط اعتباری ایران- چین به صورت 85 درصد سهم فاینانس کننده چینی و 15درصد سهم کارفرمای ایرانی (شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران) انجام می شود.

    **تولد دوباره پالایشگاه آبادان
    طرح تثبیت ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده های پالایشگاه آبادان شامل واحد تقطیر210 هزار بشکه ای در روز است که جایگزین واحدهای تقطیر قدیمی می شود و ظرفیت کل پالایش پس از ساخت این واحد به میزان 360 هزار بشکه در روز تثبیت می شود.
    همه محصولات حاصل از پالایش 360 هزار بشکه در واحدهای تصفیه هیدروژنی تصفیه می شوند و کیفیت محصولات پالایشگاه به یورو5 ارتقا می یابد.
    براساس این گزارش، کاهش آلاینده های زیست محیطی محصولات با حذف گوگرد مطابق با استاندارد یورو، سودآوری پالایشگاه با تبدیل نفت کوره به نفتگاز و بنزین با استفاده از فناوری هیدروکراکر و کاهش تولید نفت کوره از دستاوردهای اجرای این طرح است.

    **وضعیت محصولات پیش و پس از اجرای طرح
    با اجرای طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان افزون بر تامین خوراک پتروشیمی بندر امام (ره)، پتروشیمی آبادان، روغنسازی ایرانول و قیر پاسارگاد، محصولاتی شامل بنزین معمولی، بنزین سوپر، نفت سفید، گازوئیل و نفت کوره مطابق با استاندارد یورو2005 تولید می شود.
    همچنین با اجرای این طرح ظرفیت بنزین معمولی از 72 هزار بشکه کنونی با 16 درصد افزایش به 81 هزار بشکه و تولید بنزین سوپر به 20 هزار بشکه در روز می رسد که اکنون در این زمینه تولیدی وجود ندارد.
    تولید نفت سفید نیز با 205 درصد افزایش از 15 هزار بشکه کنونی به 45 هزار بشکه در روز، تولید گازوییل با هفت درصد کاهش به دلیل کم شدن خوراک پالایشگاه از 114 هزار بشکه در روز به 107 هزار بشکه در روز و تولید نفت کوره با 41 درصد کاهش از 158 هزار بشکه در روز به 88 هزار بشکه در روز می رسد.

    **صدرنشینی پالایشگاه 105 ساله ایران
    با اجرای طرح توسعه و تثبیت ظرفیت، شاهد ساخت بزرگ ترین واحد تقطیر کشور، ساخت بزرگ ترین واحد هیدروکراکر کشور برای تبدیل مازوت به محصولات با ارزش مانند سوخت جت، گازوئیل و گاز مایع، خارج شدن واحدهای قدیمی از مدار تولید و جایگزینی با واحدهای جدید براساس فناوری روز، ایجاد اشتغال برای تا هشت هزار نفر (به صورت مستقیم) و ایجاد اشتغال چندبرابری نیروی کار غیرمستقیم و بکارگیری حداکثری صنایع استان خوزستان خواهیم بود.
    کنسرسیوم پیمانکاری با شراکت 50 درصد ایرانی و 50 درصد چینی این طرح را انجام می دهند.
    این مجموعه پیش از این در قالب کنسرسیوم دیگری تجربه انجام طرح افزایش و بهبود کیفیت محصولات پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند اراک را با موفقیت انجام داده اند.

    **قدیمی ترین پالایشگاه ایران
    پالایشگاه نفت آبادان، بزرگ ترین پالایشگاه ایران است که در شهر آبادان استان خوزستان قرار دارد. ساخت این پالایشگاه در سال 1291 هجری خورشیدی به پایان رسید و تا آغاز جنگ ایران و عراق در سال 1359 بزرگ ترین پالایشگاه دنیا با ظرفیت تصفیه 628 هزار بشکه در روز بود.
    این پالایشگاه با ظرفیت 2500 بشکه در روز آغاز به کار کرد اما اکنون با ظرفیت پالایش 400 هزار بشکه در روز مشغول به کار است که 250 هزار بشکه از آن در سه واحد تقطیر با قدمت بیش از 70 سال پالایش می شود.
    پالایشگاه آبادان به وسیله خطوط لوله به چند میدان نفتی و بندر ماهشهر متصل است. خط لوله ای نیز از آبادان به سوی تهران می آید، سپس در طول مرز شمالی کشور از مشهد تا تبریز امتداد می یابد.

    برچسب ها