عصر خودرو

پنجمین افت متوالی شاخص ارزی ثبت شد

دو مولفه تغییر روند دلار

عصر بازار- روز چهارشنبه، دلار پنجمین افت متوالی را تجربه کرد تا این ارز تا ابتدای محدوده ۳ هزار و ۷۸۰ تومان افت کند. با افت روز چهارشنبه، قیمت دلار در هفته جاری مجموعا ۳۴ تومان کاهش را تجربه کرد.

دو مولفه تغییر روند دلار
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در حالی که برخی فعالان در انتظار افت بیشتر قیمت هستند، گروهی از معامله‌گران باور دارند دو متغیر می‌تواند روند کاهشی دلار را متوقف کند؛ شناسایی کف جدید ازسوی نوسان‌گیران و ورود تقاضای جدید به بازار. البته از یکسو نوسان‌گیران بازار ارز روی کف احتمالی قیمت دلار توافقی ندارند و از سوی دیگر اثر افزایش تقاضا ممکن است با افزایش عرضه ارز شرکت‌های تجاری خنثی شود.

    روز چهارشنبه، دلار پنجمین افت متوالی را تجربه کرد تا این ارز به ابتدای محدوده 3 هزار و 780 تومان افت کند. در پنجمین روز هفته، شاخص بازار ارز 6 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 780 تومان رسید. به گفته فعالان، افت زیاد تقاضا در کنار کاهش نرخ حواله درهم و کناره‌گیری تعدادی از نوسان‌گیران ارزی از بازار از عوامل زمینه‌ساز کاهش قیمت بودند. با افت روز چهارشنبه، قیمت دلار در هفته جاری مجموعا 34 تومان کاهش را تجربه کرد تا پیش‌بینی انتهای هفته گذشته  مبنی‌بر افت قیمت در هفته اول اسفند محقق شود. پنج‌شنبه گذشته، قیمت دلار روی نرخ 3 هزار و 814 تومان قرار داشت، ولی از همان روز ابتدایی هفته جاری این ارز در مسیر کاهشی قرار گرفت و در همان گام اول به کانال 3هزار و 700 تومان وارد شد. پس از این روز، دلار با نوسانات محدود و شیب ملایم به حرکت کاهشی خود ادامه داد. با وجود این، عده‌ای از معامله‌گران در بازار اعتقاد دارند که دو عامل می‌تواند روند کاهشی دلار را متوقف کند: اول، شناسایی کف جدید از سوی نوسان‌گیران و دوم، ورود تقاضای جدید به بازار. به گفته فعالان، نوسان‌گیران بازار ارز روی کف احتمالی قیمت دلار توافقی ندارند. عده‌ای ابتدای محدوده 3 هزار و 770 تومان را به‌عنوان کف قیمت در نظر گرفته‌اند، حال آنکه عده‌ای قیمت‌های زیر 3هزار و 750 تومان و نقطه‌ای مانند 3 هزار و 744 تومان را نقطه کف دانسته‌اند. آنچه مسلم است تعداد زیادی از معامله‌گران ارزی اعتقاد دارند دلار به کف قیمت خود نزدیک شده است و کاهش بیشتر نرخ آن دشوار خواهد بود. البته این موضوع در حالی از سوی این عده عنوان می‌شود که پیش از این نیز کمتر کسی انتظار شکستن مرز 3 هزار و 800 تومان را داشت، ولی پس از خروج از این مرز، هم‌اکنون انتظارات برای بازگشت دوباره به کانال 3هزار و 800 تومان کاهش پیدا کرده است. عده‌ای از معامله‌گران بازار اعتقاد دارند، عامل اصلی افت دلار در هفته ابتدایی اسفندماه کاهش شدید تقاضا بوده است. به باور این دسته عرضه زیادی در بازار وجود نداشته، ولی از آنجا که میزان تقاضا پایین بوده است، همان عرضه کم زمینه‌ساز افت قیمت شده است. در این شرایط، این عده انتظار دارند با ورود تقاضای جدید به بازار، قیمت بتواند کمی بالا رود. تقاضایی که این دسته از معامله‌گران به آن چشم دوخته‌اند، افزایش خرید ارز در آستانه تعطیلات نوروزی است.

    این در حالی است که به‌طور معمول در مقطع انتهایی سال، عرضه ارز نیز در بازار افزایش پیدا می‌کند. به گفته شماری از بازیگران با تجربه بازار، در روزهای منتهی به پایان سال، شرکت‌های تجاری برای پرداخت تعهدات ریالی خود اقدام به فروش ارز می‌کنند. باید دید در هفته‌های باقی مانده از سال 95 در نبرد عرضه و تقاضای یاد شده، برنده کدام یک خواهند بود و قیمت را به کدام‌سو حرکت خواهند داد. شماری از فعالان بازار باور دارند اگر معامله‌گران برای کفگیری وارد بازار نشوند و تقاضای جدیدی نیز قیمت‌ها را تحریک نکند، وضعیت کاهشی فعلی ادامه پیدا خواهد کرد. برخلاف افت قیمت دلار، روز چهارشنبه سکه تمام بهار آزادی افزایش قیمت را تجربه کرد و با 5 هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 194 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، معامله‌گران سکه در روزهای اخیر به دقت به نوسانات بهای اونس جهانی توجه می‌کنند، عاملی که موجب می‌شود نوسانات فلز گرانبهای داخلی بیشتر با این متغیر تنظیم شود. در واقع، روز چهارشنبه سکه یک بار دیگر به کاهش قیمت دلار بی‌محلی کرد و از افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی تا ساعت 3 بعدازظهر تبعیت کرد.

    برچسب ها