عصر خودرو

مقاومت بورس در برابر انتشار اوراق جدید بدهی برای تقویت بازار سرمایه

عصر بازار- سازمان بورس با هدف حمایت از بازار سهام و تقویت این بازار که در ماه های اخیر با رکود و حتی نوسان های منفی همراه بوده است، تمایلی به انتشار اوراق بدهی جدید ندارد.

مقاومت بورس در برابر انتشار اوراق جدید بدهی برای تقویت بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، اوراق بدهی و اوراق با درآمد ثابت، همواره به عنوان رقیب بازار سهام شناخته شده اند به گونه ای که کارشناسان از جمله علت های رکود در بازار سهام در ماههای اخیر را ناشی از حجم بالای معاملات این اوراق می دانند.

    هر چند انتشار این اوراق مزایایی را به دنبال داشته است و می تواند به تسویه بخشی از بدهی های دولت و نهادهای عمومی کمک کند، اما انتقادهایی نیز نسبت به انتشار اوراق بدهی وجود دارد.

    به نظر برخی کارشناسان، انتشار این اوراق، کاهش رونق و افت حجم و ارزش معاملات بازار سهام را به دنبال داشته و نقدینگی ها را به سوی خود جذب می کند.

    بر این اساس، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در واکنش به خبر انتشار 85 هزار میلیارد ریالی اوراق خزانه جدید از سوی دولت در آینده نزدیک اعلام کرده است: این اوراق در بازار سرمایه پذیرش نخواهد شد.

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: این اوراق، خارج از بورس و برای تسویه بدهی پیمانکاران منتشر می شود.

    وی تاکید کرد: من پیش از این نیز عنوان کردم، اولویت ما بازار سهام و تامین مالی بخش خصوصی است؛ نمی توان به مقوله شرکت ها و بازار سهام بی توجه بود و باید بازار بدهی کنترل شود.

    سخنگوی سازمان بورس با تاکید به ارجحیت بازار سهام به بازار بدهی، افزود: بازار بدهی اهرمی برای رشد و توسعه کشور است و دولت برای پرداخت بدهی ها و انجام پروژه های خود برای استفاده از اوراق بدهی هیچ منع قانونی ندارد و می تواند از این ابزار مانند بخش خصوصی استفاده کند اما در اولویت های بعدی قرار دارد.

    محمدی تاکید کرد: این وظیفه ماست که ظرفیت بازار سهام را اعلام و برای تامین مالی دولت همه جوانب را در نظر بگیریم.

    مدیر ارشد بازار سرمایه افزود: باید حد بهینه در انتشار این اوراق رعایت شود و سیاستگذاران با توجه به ظرفیت های بازار سرمایه می توانند به قانونگذار پیشنهاد دهند تا مسیری که به صلاح کشور است اجرایی شود.

    به گفته رئیس سازمان بورس، به نظر می‌رسد با توجه به ظرفیت‌های سودآوری شرکت‌ها در بلند مدت، بازار سهام از جذابیت خوبی برای سرمایه‌گذاری برخوردار است و باید به بازار اوراق بدهی به عنوان مکمل سرمایه‌گذاری نگاه کرد.

    بر اساس این گزارش، اوراق بدهی، ابزاری مالی با درآمد ثابت برای تسویه بدهی دولت به طلبکاران و پیمانکاران است؛ از طریق اوراق بدهی و خزانه می توان برای اجرای پروژه ها و پرداخت بدهی ها تامین مالی کرد.

    وزارت امور اقتصادی و دارایی مجاز است در سال 1395 تا مبلغ 125 هزار میلیارد ریال اوراق تسویه خزانه منتشر کند که سقف این مجوز در قانون بودجه امسال 50 هزار میلیارد ریال بوده و بقیه به اوراق تمدیدی سال های قبل مربوط است.

    ایمان مقدسیان یکی از کارشناسان بازار سرمایه، پیش از این درباره انتشار اوراق بدهی گفته بود: سود اوراق خزانه که توسط دولت در بازار سرمایه منتشر می شود، در برخی موارد بالاست به طوری که اکنون شاهد اوراق خزانه با سود 25 درصدی هستیم.

    این کارشناس بازار سرمایه افزوده بود: این اوراق بدون ریسک، سود بالایی را عاید سرمایه گذاران می کند، در نتیجه برخی سرمایه گذاران ترجیح می دهند به جای خرید و فروش در بازار سهام در اوراق خزانه که سود ثابت و مطمئنی دارد، مشارکت کنند.

    این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که اوراق خزانه با سود 25 درصدی، توازن بازار پولی کشور را بر هم می زند، بیان داشته بود: باید برای کاهش نرخ سود اوراق خزانه و نزدیک کردن آن به نرخ تورم اقدام کرد، در هیچ نظام اقتصادی، منطقی نیست که سود اوراق با درآمد ثابت، سه برابر میزان تورم باشد.

    برچسب ها