عصر خودرو

یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

نقش سازمان بورس بر شفافیت اطلاعات شرکت ها

گزارش های ۹ ماهه شفاف تر شده اند

عصر بازار- به گفته یک کارشناس بازار سرمایه، صورت های مالی ۹ ماهه منتشر شده از شرکت های بورسی به دلیل اینکه سازمان این شرکت ها را در موضع پاسخگویی قرار داده است، از وضعیت بهتری نسبت به گزارش های ۶ و ۳ ماهه خود برخوردارند.

نقش سازمان بورس بر شفافیت اطلاعات شرکت ها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، محمدعلی احمدزاده اصل، کارشناس بازار سرمایه، با صحه گذاشتن بر نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار بر عملکرد شرکت های بورسی، اظهار داشت: نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص عملکرد شرکت ها و گزارش های مالی آنها سبب افزایش شفافیت و دقت در اطلاعات شرکت ها شده است. طبیعی است که هر چه این نظارت ها دقیق تر و کارامدتر باشد، عملکرد شرکت ها شفاف تر و قابل اعتمادتر خواهد بود.

    وی با بیان اینکه لازم است سازمان به وسیله ابزارهای قانونی که در اختیار دارد، اعتماد و شفافیت را به شرکت ها دیکته کند، گفت: لازم است سازمان به وسیله الزامات، مقررات و ابزارهای قانونی که در اختیار دارد، شفافیت اطلاعات مالی را به شرکت های بورسی و همچنین شرکت های تابعه آن دیکته کند تا اطلاعات و گزارش های شرکتی از قابلیت اتکا و اعتماد برخوردار شوند.

    احمدزاده اصل ادامه داد: حتی اگر مواردی وجود دارد که در اطلاعات شرکت ها ابهام یا اشکالی وجود دارد، از انتشار آنها جلوگیری شود و به فعالان بازار سرمایه در این خصوص اطلاع رسانی شود تا از انتشار اطلاعات نادرست پیشگیری شود.

    وی انتشار صورت های مالی نادرست را عاملی مهم در خدشه دار کردن اعتماد فعالان بازار سرمایه خواند و عنوان کرد: متاسفانه در انتشار اطلاعات و صورت های مالی نادرست، کلیت بازار سرمایه به زیر پرسش می رود و به اعتماد سرمایه گذاران خدشه وارد می کند و سبب بی ثباتی و عدم سرمایه گذاری در بازار سرمایه می شود.

    این کارشناس بازار سرمایه ضمن اشاره به سرعت بالای انتشار اطلاعات شرکت ها در میان اهالی بازار، تصریح کرد: گاهی عملکردها محتاطانه ارزیابی می شود و این نکته مثبتی است، چراکه نشر اطلاعات شرکت های بورسی در میان فعالان بازار سرمایه به سرعت اتفاق می افتد و بسیار سریع بر قیمت سهام شرکت ها اثر می گذارد.

    وی در خصوص بودجه شرکت ها نیز تاکید کرد: در مورد بودجه نیز، از شرکت ها انتظار می رود که بودجه ها به صورت عملیاتی و عملیاتی شونده برای اهالی بازار اعلام کنند و از هر گونه اطلاعاتی که مغایر با استانداردهای حسابداری و حسابرسی است و همچنین مغایر با ضوابط مورد قبول ناشران بورسی است، اجتناب شود و در عین حال شرکت ها بر شفافیت اطلاعات صحه بگذارند و پاسخگوی اطلاعات ارایه شده باشند.

    به گفته این کارشناس بازار سرمایه، اگر این روابط میان سهامداران، نهاد ناظر و ناشران بر اساس استانداردهای سازمان بورس و استانداردهای IFRS شکل بگیرد، به نظر می رسد که فضایی مملو از اطمینان و اعتماد در بازار حکمفرما خواهد شد.

    وی اقدامات سازمان در خصوص نظارت بر عملکرد شرکت ها را به فال نیک گرفت و گفت: سازمان نظارت دقیق خود را بر شرکت ها آغاز کرده و این موضوع باید به فال نیک گرفته شود و در حال حاضر سازمان بورس اقداماتی که مد نظر ریاست این سازمان است را در دست اقدام دارد. طبیعی است این ابلاغ ها و اقدامات تواند راه گشا باشد به شرط آنکه بازبینی دقیق دستورالعمل ها و مقررات از لحاظ نحوه اجرا صورت پذیرد.

    احمدزاده اصل صورت های مالی 9 ماهه شرکت ها را نسبت به صورت های مالی 3 و 6 ماهه شفاف تر و قابل اعتمادتر دانست و خاطرنشان کرد: صورت های مالی 9 ماهه منتشر شده  شرکت های بورسی از وضعیت بهتری نسبت به گزارش های 6 و 3 ماهه خود برخوردارند؛ چراکه سازمان این شرکت ها را در موضع پاسخگویی قرار داده است و به نوعی ضرورت شفاف سازی و اطلاعات مالی درست و قابل اتکا بودن آنها را به شرکت ها گوشزد کرده است.

    وی در همین زمینه ادامه داد: سازمان بورس و اوراق بهادار خواهان برخورد قانونی با تخلف ها در این زمینه شده است و از طریق ابزارهای قانونی که در اختیار دارد در جهت اعمال کنترل بیشتر بهره برده است و این موضوع در گزارش های 9 ماهه شرکت ها باعث شده که اطلاعات مالی بسیار قابل اتکا باشند.

    به گفته این کارشناس بازار سرمایه، اگر سخت گیری که در مورد گزارش ها وجود دارد، در مورد بودجه شرکت ها نیز مشاهده شود، در پیش بینی های درآمد شرکت ها، انحراف چندانی مشاهده نخواهد شد.

    وی با اشاره به اقدامات اخیر رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص تعامل با وزارت خانه و نهادهای مرتبط با این سازمان گفت: باید توجه داشت که تصمیمات سازمان و نهادهای بزرگی همچون بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نفت، در سال گذشته و همینطور سال های گذشته حدود 75 درصد بازار سرمایه را تحت الشعاع قرار داده است. خوشبختانه دکتر محمدی در این زمینه دست به هماهنگی ها و تعاملاتی با این نهادها زده است و در این رابطه گام های بزرگی برداشته خواهد شد.

    احمدزاده اصل در خصوص صنایع برتر بازار سرمایه اظهار داشت: تاکید من بر صنایعی است که بیشترین ارزش بازار را به خود اختصاص داده اند و صنایع نفت و گاز و پتروشیمی اولویت نخست هستند.

    وی ادامه داد: معادن و فلزات به سبب بالا بودن قیمت کامودیتی می توانند از وضعیت خوبی برخوردار باشند و می توان گفت سال آینده به شرط بهبود فضای کسب و کار و همچنین شرایط سیاسی، سال خوبی برای بازار سرمایه خواهد بود. 

    این کارشناس بازار سرمایه در خصوص شرکت های کامودیتی محور بیان داشت: تقریبا در همه این شرکت ها، به دلیل افزایش قیمت های جهانی و دلار وضعیت مطلوبی مشاهده می شود.

    برچسب ها