عصر خودرو

رشد حجم معامله در بورس کالا

خودنمایی جذابیت خرید پلیمرها

عصر بازار: در رینگ محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران در هفته گذشته شاهد افزایش حجم عرضه، تقاضا و در نهایت حجم معامله پلیمرها بودیم که نشان دهنده بهبود آرام حجم معاملات است.

خودنمایی جذابیت خرید پلیمرها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، افزایش حجم معامله پلیمرها در هفته گذشته نشان دهنده افزایش جذابیت خرید این گروه کالا در بازار محصولات پتروشیمی است که نهایتاً در پایان هفته پیش، با افزایش قیمت ها این جذابیت نسبی به اثبات رسید. به نظر می رسد فعالان بازار این روزها را برای خرید با قیمت های مطلوب فعلی غنیمت می دانند.

    در رینگ محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران در هفته گذشته شاهد افزایش حجم عرضه، تقاضا و در نهایت حجم معامله پلیمرها بودیم که نشان دهنده بهبود آرام حجم معاملات است. در هفته گذشته به نسبت هفته پیش از آن حجم معامله پلیمرها با بیش از 7000 تن افزایش به بیش از 30 هزار تن رسید که بالاترین حد در 3 هفته اخیر بود.

    با توجه به افزایش محدود حجم معامله در کنار شرایط ضعیف بازار ، می توان به افزایش حجم عرضه ها در بازار داخلی با محوریت عرضه های بورس کالای ایران امیدوار بود. کاهش جذابیت گریدهای OFF ، افزایش تمایل به خرید از بورس کالا به جای بازار داخلی با توجه به کیفیت استاندارد گریدهای عرضه شده در بورس ، کاهش تمایل شرکت های پتروشیمی به صادرات ، کاهش عرضه محصولات پتروشیمی به بازار آزاد به صورت مستقیم به جای بورس کالا و البته ادامه رکود پیشین در بازار و شرایط ضعیف تولید در صنایع پایین دستی را می توان از ویژگی های اصلی بازار در روزهای اخیر به شمار آورد.

    بررسی ها نشان می دهد که در بازار داخلی در ابتدای هفته گذشته و با اعلام قیمت های پایه جدید شاهد کاهش پراکنده قیمت پلیمرها بودیم ولی به مرور زمان و تا پایان هفته اغلب نرخ ها به سمت افزایش سوق پیدا کرد که دلیل اصلی آن را نیز بایستی در پایین بودن موجودی انبارها و کاهش عرضه جستجو کنیم. به عنوان مثال در پایان هفته گذشته X5 ، BL3 و X3 کاهش قیمت ولیF7000 پتروشیمی مهر ، 0035 ، 2100 ، 24250h و 020 افزایش قیمت داشتند. این در حالی بود که کاهش قیمت ها از شدت کمتر ولی رشد نرخ ها از شتاب بیشتری برخوردار بود. با توجه به این شرایط ابتدای هفته پیش رو می تواند با ادامه رشد قیمت ها همراه شود.

    در بازارهای جهانی شاهد ثبات نسبی قیمت ها هستیم تا جایی که پس از کاهش قیمت ها در چند هفته اخیر ، شاهد توقف روند نزولی قیمت مواد پلیمری در بازارهای آسیایی بودیم. این وضعیت در کنار افزایش قیمت دلار و بازگشتن به سطوحی بالاتر از 3300 تومان شرایطی را فراهم آورد که احتمال افزایش قیمت ها در روزها و هفته های آینده را تقویت کرده بنابراین خرید مواد اولیه جذاب تر از گذشته بوده است. 

    برچسب ها