عصر خودرو

وزیر نفت خبر داد

امضای قرارداد فروش روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت ایران به روسیه تا ۱۵ روز آینده

عصر بازار- امضای قرارداد فروش روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت ایران به روسیه تا ۱۵ روز آینده وزیر نفت از امضا قرارداد فروش روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت ایران به روسیه تا ۱۵ روز آینده خبر داد و گفت: ۵۰ درصد از بهای فروش نفت به صورت نقدی دریافت خواهد شد.

امضای قرارداد فروش روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت ایران به روسیه تا ۱۵ روز آینده
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، «بیژن زنگنه» وزیر نفت در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه سه شنبه شب خود با وزیر انرژی روسیه در تهران گفت: ما دو محور اصلی را مورد بحث و گفت‌وگو قرار دادیم که یکی از این محورها علاقه‌مندی شرکت‌های روسی در توسعه منابع نفتی ایران و عقد قرارداد در قالب مدل جدید قراردادهای صنعت نفت است.

    وی با اشاره به اینکه در اوایل سال آینده یک کارگروه در مسکو یا سن‌پطرزبورگ تشکیل می‌شود، خاطرنشان کرد: ما در آنجا بحث‌های مفصلی خواهیم داشت و تفاهم‌نامه‌هایی که قبلاً امضا شده است به قرارداد تبدیل خواهد شد.

    امضای قرارداد فروش نفت ایران به روسیه تا 15 روز دیگر

    وی با اشاره به مذاکرات صورت گرفت به منظور فروش روزانه 100 هزار بشکه نفت به روسیه گفت: طی 10 تا 15 روز آینده قرارداد فروش نفت ایران به این کشور نهایی و امضا می‌شود که براساس توافق قرار است 50 درصد از بهای این نفت به صورت نقدی و 50 درصد نیز به صورت خرید کالا و خدمات صورت گیرد که این موضوع می‌تواند یک رابطه درازمدت تجاری و بازرگانی را با روس‌ها ایجاد کند.

    زنگنه با اشاره به اینکه در این نشست صحبت‌هایی نیز در مورد شرایط بازار نفت انجام شد، گفت: ما از روسیه تقدیر و تشکر کردیم که به عنوان یک عضو اوپک همکاری بسیار خوبی را برای ایجاد تعادل در بازار داشتند.

    وزیر نفت با تأکید براینکه فروش نفت ایران به روسیه با قیمت‌های روز خواهد بود، گفت: روسیه اعلام کرده است، ما به تعهداتی که داده‌ایم، پای‌بند خواهیم بود.

    این مقام مسئول با اشاره به احداث خط لوله گاز زاهدان گفت: این خط لوله در تاریخ 10 اسفند مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

     مذاکرات نهایی ایران و عراق برای سوآپ نفت کرکوک

    زنگنه در ادامه در خصوص مذاکرات انجام شده با عراق به منظور سوآپ نفت خام میادین منطقه کرکوک خاطرنشان کرد: روز گذشته مذاکراتی را با وزیر نفت عراق انجام دادم و توافق شد، یک مشاور بین المللی برای بررسی تمامی گزینه ها انتخاب شود و در نهایت توجیه فنی اقتصادی انتقال یا سوآپ نفت انجام شود.

    وزیر نفت با یادآوری اینکه در صورت راه اندازی سواپ نفت، کرکوک عراق امکان تامین خوراک مورد نیاز برخی از پالایشگاههای کشور همچون اراک، کرمانشاه، تهران و تبریز فراهم می‌شود، تاکید کرد: با این وجود مذاکرات با طرف عراقی برای توافق نهایی ادامه می‌یابد.

    مذاکره با هندی ها ادامه دارد

    زنگنه همچنین در مورد آخرین وضعیت مذاکرات با هندی‌ها برای توسعه میدان گازی فرزاد B گفت: تاکنون توافقی حاصل نشده و پیشنهادی که هندی‌ها دادند، نشان دهنده فاصله زیاد بین قیمت پیشنهادی ایران و هند است.
    وزیر نفت با یادآوری اینکه در صورت تعلل هندی‌ها ممکن است توسعه میدان فرزاد ب به شرکت دیگری واگذار شود، تصریح کرد: مذاکرات باطرف هندی همچنان ادامه دارد.

    آماده صادرات گاز به عراق هستیم

    وی در ادامه همچنین درباره دلایل تاخیر آغاز صادرات گاز ایران به عراق بیان کرد: هم اکنون مهمترین مشکل بازگشایی ال سی و اعتبارات اسنادی توسط یک بانک تجاری عراق است که سخت‌گیری هایی می کنند.

    این عضو کابینه دولت با یادآوری اینکه گفتگو با طرف عراقی در حاشیه سفر دیروز به بغداد برای حل مشکلات ادامه یافت، اظهار داشت: هم اکنون بر اساس اعلام طرف عراقی مشکل امنیتی برای آغاز صادرات گاز به عراق وجود ندارد.

    برچسب ها