عصر خودرو

رییس هیأت مدیره کانون انجمن های صنفی صنایع آرد ایران:

بورس کالا ابزاری کارآمد در صنعت آرد کشور

عصر بازار- رییس هیأت مدیره کانون انجمن های صنفی صنایع آرد ایران در دیدار با مدیرعامل بورس کالای ایران، بورس کالا را ابزاری کارآمد برای تأمین مواد اولیه و فروش در صنعت آرد کشور دانست.

بورس کالا ابزاری کارآمد در صنعت آرد کشور
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، حامد سلطانی نژاد مدیر عامل بورس کالای ایران طی دیدار با رییس هیأت مدیره و دبیر کانون کانون انجمن های صنفی صنایع آرد ایران در محل کارخانه آرد تابان، ضمن تبادل نظر در خصوص معاملات گندم و آرد در بورس کالای ایران، از نزدیک با فرآیند تولید آرد آشنا شد و در جریان آخرین پیشرفت های صنعت آرد و برخی مشکلات این صنعت، از جمله در رابطه با تهیه گندم، قرار گرفت.

    در این دیدار حسین یزدجردی رییس هیأت مدیره کانون انجمن های صنفی صنایع آرد ایران ، ضمن اشاره به تاریخچه صنعت آرد در ایران، اظهار داشت: صنعت آرد بر خلاف تصور عمومی، از توسعه یافته ترین و پیشرفته ترین صنایع کشور است و فرآیندی کاملا مستمر و با کمترین دخالت انسان را دارا است. وی همچنین با اشاره به تکنولوژی مورد استفاده در صنعت آرد ایران، و از جمله شرکت آرد تابان، که همپای تکنولوژی های روز اروپا است، اشاره داشت: صنعت آرد ایران همواره تلاش کرده است تا با انطباق با تکنولوژی های روز دنیا، خود را با آخرین استانداردهای مد نظر در این صنعت منطبق سازد و این موضوع را به عنوان رسالت مهم خود در نظر گرفته است. وی همچنین اعلام داشت به دلیل اهمیت این صنعت و ارتباط مستقیم آن با سلامت مردم، کارخانجات آرد بیشترین تلاش و اهتمام ممکن در جهت افزایش کیفیت این محصول را مبذول می دارند ضمن اینکه در این راستا دستگاههای مسئول و به ویژه شرکت بازرگانی دولتی ایران و وزارت بهداشت و درمان نیز توجه ویژه ای دارند.

    در ادامه این دیدار، دکتر یزدجردی، بورس کالا را ابزاری کارآمد و مفید برای صنعت آرد دانست و گفت: صنعت آرد یکی از قدیمی ترین صنایع دنیا است که با پیشرفت علم به یکی از مهم ترین صنایع غذایی تبدیل شده است و از آنجایی که به دنبال رفع انحصار و ایجاد بازار آزاد در این صنعت مهم هستیم، از ورود این محصول به بورس کالا استقبال می کنیم.

    یزدجردی تاکید کرد: سیستم انحصار دولتی گندم موفق نبوده است و در حال حاضر دولت یازدهم آمادگی حرکت به سمت مشارکت بیشتر بخش خصوصی و همچنین ورود بورس به این مقوله را دارد که این موضوع اگر طی یک فرآیند حساب شده و متناسب با نیازهای فعالان این صنعت و به ویژه آردسازان انجام شود می تواند مطلوب باشد. وی در  ادامه به این نکته اشاره نمود که دولت و فعالان باید اطمینان داشته باشند که ضمن حل مرحله به مرحله مشکلات موجود، از بروز مشکلات جدید اجتناب شود و به همین جهت آردسازان بطور اصولی و مرحله ای، با ورود فعال بخش خصوصی به این صنعت و ورود گندم و آرد به بورس کالا استقبال می کنند، اما انتظار دارند شرایط تحقق کامل این موضوع نیز به تدریج فراهم گردد.

    وی اضافه کرد: سیستم انحصاری مشکلاتی ایجاد کرده و باعث شده است که بسته بندی ، حمل و نقل و همچنین کیفیت گندم در اختیار استفاده کنندگان از گندم نباشد، لذا لازم است نقش واسطه ها در خرید تضمینی از کشاورز بازتعریف شده و امکان خرید مستقیم توسط مصرف کننده گندم از کشاورز و همچنین ورود ابزارهای نوین همچون بورس به این فرآیند، تسهیل شود.

    در ادامه این دیدار حامد سلطانی نژاد مدیر عامل بورس کالا نیز ضمن استقبال از ورود صنعت آرد به بورس کالا و بازتعریف نقش واسطه ها، گفت: برای نقش آفرینی بیشتر بخش خصوصی در صنعت آرد و سایر صنایع مرتبط با گندم و در تهیه گندم مورد نیاز خود، نقشه راه این است که آرد و گندم مورد نیاز آن نیز همانند سایر محصولات وارد بورس کالا شده و با دامنه نوسان محدودی مورد معامله قرار بگیرد.

    وی ادامه داد: برای این کار بورس کالا با ضوابطی که دارد می تواند انبارهای کارخانه آرد را پذیرش کرده تا با ورود گندم و آرد به انبار، کیفیت آنها مشخص شود و قیمت آن از طریق عرضه و تقاضا تعیین شود. با این روش انقلابی در صنعت آرد رخ داده و به مروز زمان نقش واسطه ها بهبود یافته و منجر به بهبود کیفیت آرد و نان و رضایت بیشتر فعالان  این صنعت و مصرف کنندگان می شود.

    همچنین در این دیدار، مهندس جعفر ایزدیار دبیر کانون انجمن های صنفی صنایع آرد ایران نیز با اشاره به تلاشهای کارخانجات آرد جهت بهبود فرآیند و تأمین نقدینگی خرید محصول کشاورزان و همکاری با شرکت بازرگانی دولتی ایران و وزارت جهاد در این راستا، برخی مشکلات موجود در این فرآیند و به ویژه مشکلات ناشی از درصد افت بالای محصول خریداری شده را مورد اشاره قرار داد و بر لزوم اتخاذ تدابیری برای خرید کیفی گندم از کشاورزان و همچنین کاهش ناخالصی های همراه گندم تأکید کرد.

    برچسب ها