عصر خودرو

تحلیلگران از اجبار اوپک برای تمدید توافق تولید می گویند

عصر بازار- امکان دستیابی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به اهداف توافق کاهش تولید پرداخت و دستیابی به آن را در سال ۲۰۱۷ میلادی (تا دی ماه ۱۳۹۶) نامحتمل دانست.

تحلیلگران از اجبار اوپک برای تمدید توافق تولید می گویند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا،  شمار دکل های نفتی آمریکا هفته گذشته برای پنجمین هفته متوالی افزایش یافت و به گفته کارشناسان نفتی، نشانه ای دال بر اینکه این افزایش تولید در آینده نزدیک کاهش یابد، وجود ندارد.
    بیشتر کارشناسان نفتی حاضر در همایش فرصت های نفت و انرژی شرکت «اس.اند.پی گلوبال پلاتس» که دیروز (دوشنبه) در لندن برگزار شد، در پاسخ به این پرسش که در سال آینده انتظار می رود چه تغییری در شمار دکل های حفاری نفت آمریکا رخ دهد، گفتند: انتظار می رود شمار آنها تا فوریه 2018 افزایش یابد.
    گزارش جمعه گذشته شرکت بین المللی «بیکر هیوز» آمریکا نشان داد شمار دکل های حفاری فعال این کشور در هفته گذشته با 6 واحد افزایش به 597 دستگاه رسید که بیشترین میزان از اکتبر 2015 میلادی (مهر-آبان 1394) است.
    در کنفرانس پلاتس لندن، 12 درصد حاضران پیش بینی کردند شمار دکل های نفتی آمریکا به بیش از یک هزار و 500 دستگاه می رسد، 45 درصد آنان این میزان را بین یک هزار تا یک هزار و 499 دستگاه و 40 درصد نیز 500 تا 999 دستگاه پیش بینی کردند. فقط سه درصد حاضران احتمال کاهش تا کمتر از 500 دستگاه را انتظار داشتند.
    رئیس گروه بازار نفت آمریکای شرکت پلاتس در حاشیه همایش دوشنبه گفت: بزرگ ترین عامل افزایش شمار دکل های حفاری در آمریکا، اقتصادی است مانند ارزان تر شدن حفاری چاه ها، کاهش یافتن نقطه سر به سر درآمد-هزینه و بالا رفتن قیمت های نفت.
    «جان-لوران ترونژه» افزود: در این میان قیمت نفت خام از همه مهمتر است؛ زیرا معیاری است برای اینکه آیا حفر چاه معنی دارد یا نه.
    وی افزود: بدیهی است اگر شما بتوانید ارزان تر از یک سال پیش چاه حفر کنید، آسان تر در مورد آن تصمیم می گیرید. اما در پایان روز آنچه همه به آن نگاه می کنند قیمت نفت است.
    بهای نفت های وست تگزاس اینترمدیت و برنت در 12 ماه گذشته نزدیک به 70 درصد افزایش یافته است که به میزان زیادی علت تلاش اوپک برای تثبیت بازار نفت را توضیح می دهد.
    به گزارش ایرنا، اوپک در نشست رسمی دهم آذر در وین برای نخستین بار از سال 2008 با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند.
    ایران، الجزایر، آنگولا، اکوادور، گابن، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات و ونزوئلا در اوپک عضوند.
    براساس این توافق، قرار است اوپک یک میلیون و ٢00 هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد. اجرای این توافق از آغاز سال 2017 میلادی (دوازدهم دی) آغاز شده است و 6 ماه ادامه دارد.
    ایران، نیجریه و لیبی از برنامه کاهش تولید اوپک مستثنا شده اند.
    اوپک همچنین موفق شد بیستم آذرماه، تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، سودان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد. این تولیدکنندگان نیز در مجموع با کاهش 600 هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند.
    اوپک و غیراوپک هنوز در مورد تمدید این توافق ها تصمیم گیری نکرده اند.
    به نوشته مارکت واچ، در این توافق کاهش تولید آمریکا شرکت ندارد و از شرایط به وجود آمده در نتیجه اجرای آن بویژه افزایش قیمت نفت، نهایت استفاده را می برد.
    افزایش تولید نفت شیل آمریکا بخشی از تلاش اوپک برای متعادل کردن بازار را خنثی می کند.
    «هرمان وانگ» کارشناس مسائل اوپک شرکت پلاتس، گفت: تولید آمریکا یکی از چالش هایی است که اوپک در برای اجرای موفق توافق کاهش تولید با آن روبروست.
    وی افزود: هدف توافق کاهش تولید اوپک، افزایش قیمت نفت است اما بیشتر اعضای این سازمان به ویژه عربستان سعودی مراقبند قیمت نفت چندان بالا نرود.
    وانگ اضافه کرد: فرض این است که اوپک به افزایش قیمت نفت علاقه دارد اما من موافق نیستم. آنها این حقیقت را می دانند که اگر قیمت نفت به 60 دلار یا بیشتر برسد، شمار دکل های حفاری آمریکا بسیار افزایش می یابد.
    همچنین اعتبار توافق اوپک تا پایان ماه ژوئن است اما گمان می رود افزایش تولید آمریکا، اوپک را به تمدید زمان آن مجبور کند.
    رئیس بخش نفت در شرکت پی.آی.آر.ای انرژی، گفت: پس از پایان اعتبار توافق کاهش تولید اوپک در تابستان آینده، این سازمان باز هم باید برای رسیدن به هدف به تعادل رساندن بازار نفت تلاش کند زیرا موجودی انبارهای نفت هنوز بسیار زیاد است.
    «گری راس» افزود: ممکن است آنها دوست نداشته باشند که این توافق را تمدید کنند اما به نظر می رسد با توجه به واقعیت های موجود، مجبور به این کار هستند.
    اعضای اوپک بیستم و پنجم مه (چهارم خرداد) گرد هم می آیند تا در مورد تمدید توافق کاهش تولید تصمیم گیری کنند.
    به گزارش ایرنا، در ساعت 10:30 سه شنبه به وقت گرینویچ قیمت نفت برنت دریای شمال 56 دلار و 91 سنت و بهای نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا 54 دلار و 50 سنت در هر بشکه بود.

    برچسب ها