عصر خودرو

در گفت و گویی مطرح شد:

پیشنهاد تامین کالای نهادهای دولتی و عمومی از طریق بورس

عصر بازار- غلامرضا شرفی به بازار محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی اشاره کرد و گفت: اکنون معاملات پتروشیمی و فرآورده های نفتی در بورس کالا انجام می شود که با اجرای قانون مذکور عرضه این محصولات در بورس توسعه می یابد و سرمایه گذاران این بخش را با اطمینان خاطر به بورس کالا به عنوان مکانی شفاف و قابل رصد ورود می کنند.

پیشنهاد تامین کالای نهادهای دولتی و عمومی از طریق بورس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد که برای افزایش شفافیت، خرید نهادهای دولتی و عمومی که حجم بزرگی از بودجه عمومی را شامل می شود، از طریق بورس کالا به عنوان بازار شفاف و نظام مند انجام شود.

    شرفی ادامه داد: این پیشنهاد در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه 1396 کل کشور در صحن مجلس، مطرح و به رای نمایندگان گذاشته می شود.

    بر اساس این گزارش، رسیدگی لایحه بودجه 1396 کل کشور از دوم اسفند ماه در صحن مجلس شورای اسلامی آغاز شده اما هنوز کلیات آن رای گیری نشده است.

    وی گفت: در صورت اجرایی شدن این طرح، خرید نهادهای دولتی و عمومی که حجم بزرگی از بودجه عمومی را نیز شامل می شود، در بورس کالا به عنوان بازار شفاف و نظام مند انجام می شود که این امر به کاهش فساد و همچنین کاهش هزینه های بخش عمومی کمک قابل توجهی می کند.

    شرفی با تاکید بر اینکه امروز شفاف سازی در قیمت و معاملات کالاها یک ضرورت است، افزود: ارزش گذاری کالاهای داخلی و وارداتی به شیوه های غیرشفاف، پیامدهای زیانباری از جمله فرار مالیاتی، گسترش فقر و بیکاری و ضربه به تولیدکنندگان داخلی را در پی دارد.

    وی ادامه داد: بنابراین، پیشنهادی درباره عرضه کالاهای قابل معامله در بورس کالای ایران برای لایحه بودجه سال 96 ارائه شده است.

    به گفته این عضو کمیسیون انرژی مجلس، در بورس کالای ایران، فروشنده و خریدار و همچنین قیمت کالاها مشخص می شود و معاملات به صورت رسمی انجام خواهد شد.

    نماینده مردم آبادان در مجلس تاکید کرد: با اطمینان ایجاد شده نسبت به قیمت ها، مصرف کنندگان به راحتی می توانند وارد این بازار شده و کالاهای مورد نیاز خود را با قیمتی مناسب از بورس خریداری کنند که این مزایا می طلبد تا از ساز و کار سنتی به معاملاتی مدرن و شفاف حرکت کنیم.

    وی با بیان اینکه پیشنهاد عرضه همه کالاهای قابل معامله در بورس کالای ایران سبب می شود تا شاهد کشف قیمت محصولات براساس مکانیسم عرضه و تقاضا و به دور از رانت و سودجویی باشیم، گفت: باید از ظرفیت های بورس کالا در بخش های مختلف بازار کالایی کشور استفاده کنیم تا از سوء استفاده هایی که به شکل های گوناگون در حال رخ دادن است، پیشگیری شود.

    بنا به این گزارش، عرضه محصولات پایه مانند محصولات پتروشیمی، معدنی و کشاورزی در بورس کالا، سبب شفافیت معاملات شده و جلوی انحصار و رانت را می گیرد.

    در ماههای اخیر، پیشنهادهایی برای گسترش مبادلات محصولات مختلف از طریق بورس کالا با هدف مقابله با واسطه گری غیر ضروری و افزایش شفافیت معاملات مطرح شده است.

    برچسب ها