عصر خودرو

تحلیل گر بازار سرمایه پیش بینی کرد:

رشد بازار در سال آینده

عصر بازار- شرکت های بورسی و فرابورسی باید طبق قانون تا ۳۰ بهمن ماه سود سال آتی را روانه کدال کنند به همین دلیل در روزهای اخیر شاهد اعلام پیش بینی سود این بنگاه بودیم و با نگاهی اجمالی به گزارش های منتشر شده در می یابیم که دربرآوردهای اولیه، سود سال بعد نسبت به سال جاری افزایش مطلوبی دارد و این امر امیدواری را به روند بازار بیشتر خواهد کرد.

رشد بازار در سال آینده
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، مهرزاد جهانی تحلیلگر بازار سرمایه گفت: گرچه طبق آمار تاریخی معمولا سود و زیان محقق شده شرکت ها در پایان سال مالی متفاوت از برآوردهای اولیه بوده است اما می توان به مفروضات محتاطانه بخش بزرگی از شرکت های بورسی(برخی از پتروشیمی ها در کنار گروه فلزات اساسی) خوش بین بود. سود شرکت های بورسی در سال های 93 و 94 معادل 65 و 58 هزار میلیارد تومان بود و در  سال جاری 46 هزار میلیارد تومان برآورد شده بود که کمتر از این اعداد محقق شد.

    وی با بیان اینکه گروه خودرو و قطعه سازی که همواره گزارش های اولیه مثبتی را اعلام می کنند،  این بار نیز اکثرا گزارش های خوبی منتشر کرده اند گفت: گروه سایپا متشکل از خود شرکت سایپا، زیرمجموعه ها(خپارس و خزامیا و خکاوه) و قطعه سازهای مربوط به آن طبق سنوات قبل بودجه های خوبی برای سال بعد ارائه کرده اند که همراه با افزایش سودآوری یا تبدیل زیان به سود است. هرچند  غالبا این برآوردهای اولیه به بار نمی نشیند اما وضعیت عملیاتی سایپا و پارس خودرو امیدوار کننده به نظر می رسد.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: ایران خودرو گزارشی همراه با کاهش 15 درصدی سود برای هر سهم را روانه کدال کرده است. اما با توجه به روند عملیاتی شرکت، بهبود شرایط و تولید محصولات جدید به نظر محتاطانه می رسد و می توان انتظار افزایش سودآوری ایران خودرو در سال بعد را داشت.

    وی تاکید کرد: حضور شرکای خارجی، رفع مشکلات انتقال پول، فاینانس های خارجی و کاهش هزینه های مالی و ... را می توان از پتانسیل های بالقوه این گروه دانست که تحقق آن برای سال بعد دور از انتظار نیست.

    جهانی با تشریح وضعیت گروه بانکی و مالی گفت: طبق انتظار فعالان این گروه گزارش هایی همراه با زیان و کاهش قابل ملاحظه سود برای سال آتی را روانه کدال کرده اند که حاکی از کاهش سود انها است. بانک ها به دلیل مسدود شدن بخش زیادی از دارایی هایشان که در اقلام مطالبات معوق و مطالبات از دولت قرار دارد ناگزیر به اخد سپرده های گران قیمت می شوند که وضعیت عملیاتی این شرکت ها را با مشکلات جدی همراه می کند که رفع این موانع نیاز به بررسی جدی و تلاشی وافر دارد و سهل انگاری از این موضوع می تواند ضربات جبران ناپذیری به پیکره  اقتصاد کشور وارد کند.

    تحلیلگر بازار سرمایه در رابطه با گروه فلزات اساسی عنوان کرد: فولادی ها گزارش های بسیار خوبی برای سال بعد داده اند که معقول به نظر می رسد و نشان از پتانسیل های این صنعت با وجود رشد قیمتی جهانی دارد. بودجه 96 فولاد مبارکه با مفروضاتی محتاطانه و با نرخ های فروشی پایین تر از نرخ های فعلی بسته شده که گویای پتانسیل های این شرکت در سال بعد است. دیگر شرکت های فولادی(ارفع و هرمز) هم شرایط مناسبی را خواهند گذراند.

    وی افزود: از سویی دیگر شرکت های صنعت "روی" گزارش هایی متوسط ارائه و برخی سود سال بعد را همراه با کاهش و برخی همراه با افزایش، اعلام کرده اند اما نکته قابل توجه مفروضات بسیار محتاطانه این شرکت ها برای سال آتی است. این شرکت ها که به روند قیمت های جهانی "روی" بسیار حساس هستند معمولا سعی می کنند در ابتدا بودجه ای محتاط ارائه کنند که دستیابی به آن کاملا در دسترس باشد و در ادامه آن را تعدیل کنند.

    جهانی با بیان اینکه به نظر می رسد این گروه در سال پیش رو نیز همانند سال جاری حرف های زیادی برای گفتن داشته باشند و شاهد تعدیل مثبت های آنها در گزارش های آینده باشیم، افزود: در این میان نمی توان از مس و فملی سخن به میان نیاورد. فملی وابستگی شدیدی به تغییرات قیمت جهانی مس دارد و با توجه به شرایط موجود و چشم انداز مثبت این فلز در سال 2017، فملی توانایی تعدیلات خوبی برای سال پیش رو را دارد.

    این کارشناس بازار سرمایه به اشاره به اینکه متانول سازها هم شرایط خوبی را سپری می کنند، گفت: قیمت های جهانی متانول در سال 2016 رشدی چشمگیر را تجربه کرده است و به نظر می رسد قله های جدیدی را در سال 2017 نیز فتح کند و با وجود صادرات محور بودن متانول سازهای بازار سرمایه و مفروضات دست پایین این شرکت ها برای سال 96 که با این وجود نیز با افزایش همراه بوده است، انتظار تعدیل مثبت چند باره از این شرکت ها در سال بعد را خواهیم داشت.

    وی به گروه سیمانی ها اشاره کرد و گفت: سیمانی ها گزارش های خوبی ارائه کرده اند و اکثرا سود سال بعد خود را با افزایش چشمگیر و یا تبدیل زیان به سود بسته اند. شرکت های سیمانی با وجود رکود حاکم بر صنعت ساخت و ساز کشور در سالیان اخیر سیری نزولی را طی کرده اند و ناچار به فروش محصولات خود با تخفیف شده اند. در زمستان امسال این شرکت ها تصمیم گرفته اند همراه با کاهش تولید تخفیفات فروش خود را نیز حذف کنند که شاهد افزایش قیمت محصولات این گروه بوده ایم. اگر شرکت های سیمانی قادر باشند محصولات خود در سال بعد را نیز با نرخ های فعلی به فروش برسانند شرایط بسیار بهتری نسبت به سال جاری خواهند داشت اما در این بین برخی از شرکت ها نرخ فروش خود در بودجه 96 را متناسب با نرخ های انجمن صنفی تولید کنندگان و یا نرخ هایی بالاتر از قیمت کنونی در نظر گرفته اند و افزایش قابل توجهی در سودآوری سال بعد برآورد کرده اند که اصلا معقول به نظر نمی رسد و بازار کشش این قیمت ها را نخواهد داشت. در مجموع این گروه نیز سال بهتری را نسبت به سال جاری خواهد داشت.

    جهانی در پایان وضعیت گروه غذایی و دارویی را تحلیل کرد و بیان داشت: این دو گروه نیز گزارش های مثبتی را به بازار ارائه کرده اند که البته گزارشات غذایی ها بهتر بوده است.

    وی افزود: در نهایت با در نظر گرفتن جمیع جهات می توان گفت بازار در سال 96 حداقل در سایه افزایش سود شرکت ها، رشد در پیش خواهد داشت. مناسبات سیاسی مثبت و بهبود روابط بین الملل که منجر به گشایش های اقتصادی شود نیز می تواند تاثیری قابل ملاحظه در برخی صنایع داشته باشد.

    برچسب ها