عصر خودرو

بازی ترامپ با تولید آمریکایی

عصر بازار-این گزارش در یک بررسی به منشأ تولید کالاهایی پرداخته که هر روز در هتل‌های ترامپ مورد استفاده قرار می‌گیرند و علاوه‌بر آن کشورهای تولیدکننده لوازم مورد استفاده در زندگی شخصی ترامپ را نیز شناسایی کرده است.

بازی ترامپ با تولید آمریکایی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در شرایطی با شعارهایی از قبیل «کالای آمریکایی بخر»، «حمایت‌ از کسب‌وکارهای آمریکایی» و «ساختن دوباره آمریکایی قدرتمند» مدعی حمایت از صنایع و مشاغل آمریکایی است که در عمل محصولات مورد استفاده در تمامی هتل‌ها و کسب‌و‌کارهای شخصی او از دیگر کشورها تامین می‌شود.

    رئیس‌جمهوری جدید آمریکا در طول رقابت‌های انتخاباتی خود بارها شعارهایی از قبیل «حمایت‌ از کسب‌وکارهای آمریکایی» و «ساختن دوباره آمریکایی قدرتمند» را سر می‌داد. در راستای همین وعده‌های انتخاباتی، دونالد ترامپ به محض ورود به کاخ سفید دستور خروج از «پیمان همکاری کشور‌های حوزه اقیانوس آرام (TPP)» را امضا کرد. بر این اساس، این اقدامات ترامپ، دولت او را به‌عنوان سردمدار جریانات ضدجهانی‌شدن و تجارت آزاد معرفی کرده است. اما واقعا آیا ترامپ همان‌طور که بیان می‌کند به وعده‌های خود پایبند است یا آنها را برای مردم و افزایش محبوبیت خود ایراد می‌کند؟ در این راستا، شاید بد نباشد تا نگاهی به تجهیزات استفاده شده در هتل‌های زنجیره‌ای ترامپ بیندازیم تا ببینیم که این محصولات تا چه حد از تولیدات آمریکایی یا واردات از کشورهای دیگر نشات گرفته‌اند.

    از همه‌جا به غیر از آمریکا

    پایگاه اینترنتی «بیزینس اینسایدر» در گزارشی مبدا تولید تجهیزاتی که در هتل‌های ترامپ استفاده می‌شود را بررسی کرده است. براساس این گزارش، هتل‌های دونالد ترامپ با اسباب ‌و اثاثیه و محصولاتی تزیین شده‌اند که مسافتی طولانی‌تر از میهمانان هتل‌ها طی کرده‌اند. تجهیزات سرویس بهداشتی این هتل‌ها که ساخت کشورهای آمریکای مرکزی هستند، به‌واسطه هتل ترامپ در پاناماسیتی وارد آمریکا شده‌اند. تاج‌ تختخواب‌های این هتل‌ها که بلند، باشکوه و پوشیده از چرم و مخمل هستند از شهر جیاشان چین وارد شده‌اند. لوسترهای روشنایی مورد استفاده در این هتل‌ها نیز از شهری در جمهوری چک وارد شده‌اند.

    «بیزینس اینسایدر» در گزارش خود از داده‌‌های سایت «ایمپورت جینیس» استفاده کرده است. پایگاه اطلاعاتی این سایت نشان می‌دهد که از سال 2012 اسباب‌واثاثیه، مواد ساختمانی، البسه و وسایل تدارکات که در هتل‌های ترامپ استفاده شده از بیش از 15 کشور وارد شده‌اند. در 25 نوامبر 2016، هتل دورال ترامپ (تفرجگاه گلف در میامی آمریکا) محموله‌ای 420 کیلوگرمی از هنگ‌کنگ وارد کرد که شامل تجهیزات باشگاه گلف بود. همچنین در ژانویه 2016، هتل دورال 2 کانتینر از تخت‌های ماساژ از شهر موئرس آلمان وارد کرد.

    مایکل کانکو، مدیرعامل «ایمپورت جینیس» در گفت‌وگو با «بیزینس اینسایدر» گفت که پایگاه داده‌ای این شرکت از جمع‌آوری اطلاعات دادوستد کسب‌وکارهای مرتبط با ترامپ به‌دست آمده است،‌ کسب‌وکارهایی که در فهرست افشای عمومی فعالیت‌های مالی او قرار داشتند: «ما با استفاده از داده‌هایی که در رابطه با دریافت محموله‌های باری کسب‌وکارهای ترامپ به‌دست آوردیم، تصویری از وابستگی ترامپ به واردات از خارج ارائه کرده‌ایم.»

    نکته‌ای که وجود دارد این است که هتل‌های ترامپ، تنها مورد از فعالیت‌های او نیستند که از محصولاتی تولید سایر کشورهای جهان استفاده می‌کنند. «واشنگتن پست» در گزارشی با بررسی دقیق‌تر و ورود به زندگی شخصی ترامپ، کشور‌های ساخت وسایلی که او در زندگی خود استفاده می‌کند را مشخص کرده است.

    لباس‌های ترامپ: پیراهن‌های ترامپ تولید کشورهای چین، بنگلادش، هندوراس، ویتنام و کره‌جنوبی است. ترامپ در خرید کت‌وشلوارهای خود هم از محصولات آمریکایی و هم از وارداتی‌ها (تولید کشورهای چین، مکزیک و اندونزی) استفاده کرده است. با توجه به اطلاعات سایت خرید اینترنتی «آمازون»، عینکی که ترامپ استفاده می‌کند، ساخت چین است. در مورد دکمه سر‌آستین و دیگر زیورآلاتی که ترامپ استفاده می‌کند، اطلاعاتی درخصوص کشور تولید آنها در دسترس نیست. برند «خانه ترامپ»: یکی از سازمان‌های وابسته به ترامپ در زمینه ارائه محصولات خانه (لوستر، تخت‌خواب، کابینت، آینه و...) فعالیت دارد. براین اساس، دونالد ترامپ این برند بین‌المللی را در کشورهای مختلفی گسترش داده که ترکیه یک نمونه از آنها است. به گفته منابع مطلع، «سازمان ترامپ» با مشارکت برند بین‌المللی «دوریا» (برندی لوکس و جهانی در زمینه اثاث خانه)، کمک کرد تا برند «خانه ترامپ» واحد تولیدی‌ای را در ترکیه احداث کند. در این واحد تولیدی مشترک، اکثر کالاهای واسطه‌ای استفاده شده ساخت کشور آلمان و چین هستند.

     

    ساخت آمریکا

    سوزان هلپر، یکی از اقتصاددانان ارشد سابق وزارت بازرگانی آمریکا گفته است که وضع تعرفه‌های بیشتر بر واردات می‌تواند باعث شود تا هتل‌های زنجیره‌ای ترامپ وسایل مورد نیاز خودشان را از تولیدات داخل آمریکا تامین کنند. با این حال این عامل به این بستگی دارد که دولت خواهان ایجاد چه نوع تغییراتی است. اگر هتل‌های ترامپ بخواهند محصولات آمریکایی خریداری کنند،‌ با توجه به اینکه هزینه این محصولات بالاتر از نمونه خارجی آنها است، این هتل‌ها مجبور خواهند بود قیمت خدمات خود را افزایش دهند. آرتور دانگ، پروفسور رشته اقتصاد در دانشگاه جورج‌تاون آمریکا در این رابطه می‌نویسد: «خرید تجهیزات گران‌قیمت، هزینه هتل‌ها را افزایش خواهد داد. بنابراین این هتل‌ها مجبور خواهند بود نرخ‌های بالاتری برای اتاق‌های خود وضع کنند. بر این اساس، در نهایت این مصرف‌کنندگان هستند که هزینه‌های بالاتر را به دوش می‌کشند.» به گفته این اقتصاددان، ترامپ فرد باهوشی است و می‌داند که پول‌های خود را باید در راستای مواضعش هزینه کند: «اگر ترامپ از محصولات آمریکایی خریداری نکند، به‌عنوان فردی ریاکار در اذهان عمومی شناخته می‌شود. اگر او مدیران کسب‌وکار خود را به سمت محصولات آمریکایی سوق دهد، اعتبارش افزایش خواهد یافت. به‌نظر من اگر ترامپ شروع به خرید محصولات آمریکایی کند، این موضوع را علنی خواهد کرد تا همه مردم آمریکا بفهمند که او هم به فکر کسب‌وکارهای آمریکایی است.»

    ترامپ هنوز در رابطه با منشأ محصولاتی که در هتل‌هایش استفاده می‌شود صحبتی نکرده است، اما او پیش از این بارها از اینکه لباس‌های او برندی خارجی هستند ابراز خوشحالی کرد (حتی لباس‌های فرزندانش). از طرفی ترامپ در سخنرانی‌های خود اعلام کرده است که تمایل زیادی دارد تا از محصولات تولید آمریکا خریداری کند، ادعایی که با توجه به محصولاتی که او می‌خرد، به سختی می‌توان درستی‌اش را تایید کرد.

    برچسب ها