عصر خودرو

آخرین وضعیت توسعه میادین مشترک

گفتگوی نفتی ایران باکویت و عربستان

عصر بازار-یک مقام مسئول با تشریح برنامه‌های اولویت دار توسعه میادین نفتی در خلیج فارس، از آغاز گفتگوهای وزارت امور خارجه با کویت و عربستان برای توسعه میدان مشترک آرش خبر داد.

گفتگوی نفتی ایران باکویت و عربستان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر,کریم زبیدی درباره آخرین وضعیت مذاکرات انجام گرفته با شرکت‌های بین‌المللی نفت جهان به منظور توسعه میادین نفتی ایران در خلیج فارس، گفت: در شرایط فعلی توسعه میادین نفتی همچون اسفندیار، فروزان، فرزاد A و B، سلمان و هنگام از مهمترین برنامه‌های اولویت دار شرکت ملی نفت ایران در منطقه خلیج فارس است.

    مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی نفت ایران در خصوص آخرین وضعیت توسعه میدان مشترک آرش هم توضیح داد: برای آغاز توسعه این میدان مشترک توسط شرکت نفت، وزارت امور خارجه گفتگوهایی را با طرف کویتی و عربستان سعودی آغاز کرده است.

    براساس این گزارش:میدان گازی آرش با در اختیار داشتن ذخیره بیش از یک تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی و 310میلیون بشکه نفت خام در شمال غربی خلیج فارس مشترک بین ایران، کویت و عربستان قرار گرفته است.

    سال گذشته شرکت‌های ملی نفت کویت (کی. پی. سی) و آرامکوی عربستان سعودی به منظور توسعه میدان نفت و گاز آرش (الدوره) کنسرسیوم (کی. جی. او) را تاسیس کردند و حتی شهریور ماه سال گذشته برای توسعه میدان مشترک آرش حفاری یک حلقه چاه اکتشافی آغاز شد.

    برنامه توسعه میدان مشترک با عمان

    این مقام مسئول همچنین در مورد توسعه میدان نفتی هنگام با توجه به افت فشار و تولید این میدان مشترک با عمان هم توضیح داد: این میدان، نفت بسیار با ارزشی دارد و زمانی برای برداشت مشترک با عمانی ها مذاکراتی انجام دادیم که با میدان البخاء آنها مشترک هست اما از این مذاکرات نتیجه‌ای نگرفتیم.

    وی با اعلام اینکه نفت میدان هنگام بسیار سبک است، بیان کرد: هم اکنون توسعه این میدان نفتی در مرحله توصیف بوده و تا آنجا که بتوانیم نفت آن را تولید می‌کنیم و مطابق با رفتار میدان درباره نحوه برداشت و توسعه فازهای آتی آن تصمیم گیری خواهیم کرد.

     میدان مشترک هنگام در سال 1975 میلادی با حفر یک حلقه چاه در خلیج فارس کشف و به دنبال آن در سال 2006 میلادی با حفر دومین چاه و انجام مطالعات مخزن مشخص شد، میزان نفت درجای این میدان بیش از 700میلیون بشکه و گاز درجای آن حدود 2 تریلیون فوت مکعب است.

    در همین حال، عمان چند سال زودتر از ایران و با مشارکت یک شرکت انگلیسی، تولید نفت خام از این میدان مشترک را با ساخت یک خط لوله به طول 25 کیلومتر از بخش مشترک میدان هنگام – البخاء و استفاده از تاسیسات موجود در راس الخیمه امارات را با ظرفیت 10هزار بشکه نفت در روز آغاز کرد.

    با وجود تاخیر حدود یکسال ایران در آغاز برداشت از این میدان مشترک نفتی نسبت به طرف عمانی، اما در کوتاه ترین زمان تولید نفت از این میدان حتی به مرز 28 هزار بشکه در روز هم افزایش یافت اما هم اکنون تولید از این میدان رو به کاهش است.

    آمادگی نروژ برای توسعه میدان مشترک با عربستان

    زبیدی همچنین درباره آخرین وضعیت توسعه میدان اسفندیار به عنوان یکی از میادین مشترک نفتی با عربستان سعودی هم توضیح داد: تاکنون چندین شرکت خارجی برای توسعه این میدان پیشنهادهایی ارائه کرده اند که پیشنهاد یک شرکت نروژی از سایر پیشنهادها مناسب تر بوده و گفتگوها با این شرکت اروپایی و سایر شرکت‌های خارجی علاقه مند ادامه دارد.

    بنابراین گزارش : میدان اسفندیار هم یکی دیگر از میادین مشترک نفتی ایران و عربستان در خلیج فارس بوده که قرار است با توسعه این میدان در مجموع روزانه 12 هزار بشکه نفت برداشت شود.

    برای توسعه این میدان مشترک نفتی در خلیج فارس به حدود 400میلیون یورو سرمایه گذاری نیاز است که تاکنون شرکت نفت برنامه نهایی خود برای توسعه این میدان را اعلام نکرده است.

    برچسب ها