عصر خودرو

یک نماینده مجلس خبر داد؛

نقش پررنگ بورس کالا در لایحه بودجه ۹۶

عصر بازار- دو پیشنهاد "عرضه کلیه کالاهای قابل معامله در بورس کالای ایران به منظور جلوگیری از فساد و فرار مالیاتی" و همچنین "اختصاص بودجه ای مستقل برای خرید محصولات کشاورزی در قالب ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری کشاورزی" باید به لایحه بودجه سال ۹۶ اضافه شود.

نقش پررنگ بورس کالا در لایحه بودجه ۹۶
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، سیدراضی نوری، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و نماینده مردم شوش در مجلس دهم شورای اسلامی گفت: استفاده از مکانیسم های بورس کالا به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه که شفافیت بر معاملات این بورس حاکم است، موجود برقراری عدالت اجتماعی می شود از این رو برخی نمایندگان مجلس دو پیشنهاد عرضه کلیه محصولات قابل معامله در بورس کالا و همچنین اختصاص بودجه ای جداگانه به ماده 33 قانون بهره وری کشاورزی که از طریق بورس کالا عملیاتی می شود را برای قرار گرفتن در لایحه بودجه سال 96 ارائه داده اند.

    وی توضیح داد: پیشنهاد اول به عرضه کلیه محصولات قابل معامله و همچنین کالاهای وارداتی در بورس کالا اختصاص دارد. براساس این پیشنهاد، به منظور گسترش پایه های مالیاتی، شفافیت معاملاتی و مبارزه با مفاسد اقتصادی عرضه و خرید محصولات مختلف از سوی همه دستگاه ها باید در بورس کالا انجام شود که این اتفاق از فقر شفافیت اقتصادی کشور خواهد کاست.

    به گفته نوری؛ در حال حاضر دریافت مالیات از قشرهای پردرآمد، شفاف نیست، حال آنکه با ورود کالاهای قابل معامله در بورس کالای ایران و شفافیت قیمتی می توان به راحتی از قشرهای پردرآمد براساس عدالت، مالیات اخذ کرد.

    وی اضافه کرد: ضروری است که تمامی محصولات قابل معامله علاوه بر مزایای فوق، به منظور شفافیت قیمتی نیز به بورس کالا ورود کنند تا پس از نظامند شدن دریافت مالیات از فعالان این حوزه، با رانت و فعالیت های غیرقانونی در بازار نیز مقابله شود.

    وی در ادامه با اشاره به اینکه اختصاص بودجه ای جداگانه به اجرای ماده 33 قانون بهره وری ضروری است، گفت: ماده 33 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی که طی دوسال گذشته به صورت آزمایشی و رسمی در بورس کالا عملیاتی شده است، راهی برای پشتیبانی از تولیدکننده و کشاورز با مکانیسم های مدرن و شفاف است تا مجموعه های ریسک پذیر بتوانند با مشکلات جبران ناپذیر خود مقابله کنند.

    نماینده مردم شوش در مجلس دهم شورای اسلامی گفت: براساس پیشنهاد ارائه شده، بانک مرکزی در قالب ایجاد خط اعتباری مستقل از طریق بانک عامل، تسهیلات لازم را برای خرید محصولات کشاورزی مشمول ماده 33 قانون افزایش بهره وری کشاورزی قبل از شروع فصل برداشت در اختیار خریداران قرار می دهد که با اجرای این مهم، طرح قیمت تضمینی در بورس کالا به شیوه ای مناسب و در راستای منافع کشاورزان اجرایی می شود.

    عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در پایان تاکید کرد: با توجه به مزایای دو پیشنهاد مجلس که در خصوص کارکردهای بورس کالا برای اقتصاد ملی، ضروری است که دو پیشنهاد عرضه کلیه کالاهای قابل معامله در بورس کالا و اختصاص بودجه جداگانه به ماده 33 قانون بهره وری ، مورد توجه قرار گرفته و به لایحه بودجه سال 96 اضافه شود.

    برچسب ها