عصر خودرو

معرفی غول جدید نفتی ایران

عصر بازار- میدان یادآوران به عنوان « غول جدید نفت» شناخته می شود، چرا که بررسی‌ها حاکی از افزایش میزان ذخایر آن است. فاز تولید زودهنگام (مرحله‌ی اول) این میدان تولید ۲۰ هزار بشکه نفت خام، فاز تولید زودهنگام (مرحله‌ی دوم) تولید۵۰هزار بشکه نفت خام، فاز اول رسیدن به سقف ۸۵ هزار بشکه نفت (اکنون به ۱۱۵ هزار بشکه رسیده است) و فاز دوم آن رسیدن به سقف تولید ۱۸۰هزار بشکه نفت تعریف شده اس

معرفی غول جدید نفتی ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، براساس آخرین مطالعات به عمل آمده و نتایج حاصل از تست‌های چاه‌های توصیفی و مدل‌های دینامیک مخزن، میزان نفت درجای میدان براساس محتمل ترین حالت بالغ بر ٣٤ میلیارد بشکه برآور شده است. مخازن میدان یادآوران با مخازن میدان نهر عمر (سندباد) یا بلوک 9 عراق مشترک است. آغاز توسعه‌ی این میدان به سال 1386 و قرارداد 2 میلیارد دلاری (که بعدها به 3.6 میلیارد رسید) با شرکت ساینوپک چین برمی‌گردد. طبق قرارداد، مقرر شده که تولید روزانه‌ی میدان ظرف چهار سال به رقم 85 هزار بشکه نفت برسد. نکته‌ی حائز اهمیت در این میدان آن است که ایران در برداشت از میدان مشترک نفتی یادآوران از عراق جلوتر است.

    این دست‌آوردها در طول دوسال گذشته و در شرایط سخت تحریم و با حداقل امکانات حاصل شده است. فاز نخست طرح توسعه میدان نفتی یادآوران با سقف تولید 85 هزار بشکه در روز و فازهای دوم و سوم با سقف‌های تولید به ترتیب 180 هزار بشکه و300 هزار بشکه در روز برنامه‌ریزی شده است. تولید کنونی هم‌اکنون 115 هزار بشکه در روز است که تا سال 1398 به سطح 135 هزار بشکه خواهد رسید. حجم نفت در جای این میدان حدود 34 میلیارد بشکه است و از ضریب برداشتی بین 6 تا 14 درصد برخوردار است. طبق مصوبه‌ی شورای اقتصاد، مبلغ پروژه‌ی توسعه‌ی این میدان 2.9 میلیارد دلار است و پیمانکاران ایرانی سهم تکلیفی معادل 51درصد از پروژه خواهند داشت. طرف خارجی قرارداد نیز شرکت ساینوپک چین است.

    طرح توسعه‌ی این میدان در سه فاز تعریف شده و علاوه بر فازهای اول و دوم، تولید زودهنگام از آن نیز در دستور کار بوده که از اردیبهشت 1393 این تولید به میزان 20 هزار بشکه محقق شده است. برنامه‌ریزی‌ها با هدف حصول به سطح تولید 180 هزار بشکه‌ای در فاز دوم صورت گرفته است.


    در عین حال، مذاکراتی برای اجرای فاز دوم توسعه یادآوران در چارچوب الگوی قراردادهای جدید نفتی در دست انجام است. مجموع برداشت نفت از میدان یادآوران تاکنون 45 میلیون بشکه نفت بوده که از این میزان 35 میلیون آن در دوسال گذشته برداشت شده است.

    بر اساس این گزارش، حجم نفت درجای این میدان حدود 34 میلیارد بشکه تخمین زده شده است. فاز نخست این طرح برای 85 هزار بشکه در روز طراحی شده بود، اما با برخی اقدامات توسعه‌ای برای بهبود تولید، هم‌اکنون روزانه ١١٥ هزار بشکه نفت از این میدان برداشت می‌شود که پیش بینی می شود در آینده‌ای نزدیک تولید آن تا مرز 135 هزار بشکه در روز افزایش پیدا ‌کند.

     

    برچسب ها