عصر خودرو

شاخص ارزی در کانال ۳۷۰۰ تومان باقی ماند

جدایی مسیر سکه از دلار

عصر بازار- روز یکشنبه، سکه تمام بهار آزادی در برابر اثرپذیری از افت قیمت دلار مقاومت کرد. در دومین روز هفته، شاخص بازار ارز ۷تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۳ هزار و ۷۹۰ تومان رسید. با وجود افت قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی کاهشی را ثبت نکرد و با هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و ۱۹۱ هزار تومان رسید.

جدایی مسیر سکه از دلار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، بازیگران با تجربه بازار، افزایش سکه را به مقاومت معامله‌گران این بازار نسبت دادند. به گفته این دسته، سکه‌بازان به‌دلیل انتظارات افزایشی خرید سکه را افزایش و فروش آن را کاهش داده‌اند. افزایش سنتی تقاضا در آستانه پایان سال شمسی و خوش‌بینی نسبت به روند بهای اونس در بازارهای جهانی دو عامل اثرگذار در تعیین انتظارات سکه‌بازان و موقعیت خرید و فروش آنها بودند. در سوی دیگر در بازار موازی دلار، تقاضای محدود در کنار احتیاط معامله‌گران دو عاملی بودند که زمینه‌ساز افت قیمت این ارز شدند. بی‌توجهی سکه به افت قیمت دلار را می‌توان به منزله استقلال قیمت این فلز گرانبها از ارز یاد شده در روز یکشنبه دانست.

    کاهش ابتدایی سکه

    در دومین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی معاملات خود را با قیمت یک میلیون و 189 هزار تومان آغاز کرد که کاهشی هزار تومانی نسبت به روز شنبه داشت. در ادامه روز به‌دلیل ادامه افت دلار، سکه کاهش بیشتری را تجربه کرد و تا قیمت یک میلیون و 186هزار تومان پایین رفت. با رسیدن سکه به این نقطه خریدها در بازار افزایش پیدا کرد و قیمت در مسیر صعودی قرار گرفت. برخی فعالان علت بازگشت سکه از کف را به توقف روند کاهشی دلار از حدود ساعت 2 بعدازظهر نسبت دادند. روز یکشنبه، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 796 تومان آغاز کرد که یک تومان پایین‌تر از روز شنبه بود. در ادامه روز این ارز به سرعت راه کاهشی را در پیش گرفت و تا ابتدای محدوده 3 هزار و 780 تومان پایین رفت. با رسیدن به این نقطه معامله‌گران دلار در برابر افت قیمت مقاومت کردند و قیمت را تا ابتدای محدوده 3هزار و 790 تومان بالا آوردند. با اینکه این قیمت نیز 7 تومان پایین‌تر از روز شنبه بود، سکه‌بازان به این موضوع توجه چندانی نکردند و با افزایش خریدها قیمت سکه را بالا آوردند.

    در واقع، سکه‌بازان به افت روزانه 7 تومانی دلار توجهی نکردند، ولی به توقف نزول این ارز واکنش نشان دادند. به اعتقاد شماری از بازیگران با تجربه بازار، معامله‌گران سکه در ابتدای روز از هراس کاهش زیاد قیمت دلار وارد بازار نشدند، ولی با مقاومت این ارز در محدوده 3 هزار و 780 تومان و جلوگیری از افت بیشتر، سکه‌بازان تغییر موقعیت دادند. این در حالی است که عده بیشتری روند روز یکشنبه سکه را نسبتا مستقل از دلار دانستند. به گفته آنها، سکه‌بازان با توجه به انتظارات افزایشی خریدها را افزایش دادند تا حجم فیزیکی این فلز گرانبها در بازار کاهش پیدا کند. به باور شماری از فعالان، تقاضا در بازار سکه در آستانه پایان سال شمسی بالا می‌رود. این موضوع موجب می‌شود معامله‌گران در برابر افت قیمت دلار مقاومت کنند. همزمان شماری از سکه‌بازان امیدوارند بهای اونس در هفته جاری بازارهای جهانی افزایش بیشتری را تجربه کند. این موضوع نیز در افزایش خریدهای سکه‌بازان اثر داشت. افزون بر اینها، عده‌ای باور دارند، معامله‌گران بزرگ سکه قدرت زیادی در این بازار دارند و در برخی مواقع می‌توانند روند قیمت سکه را بر حسب انتظارات خود تغییر دهند.

    برچسب ها